Hei,
Excel er helt gresk for meg og jeg har prøvd å finne noen veiledninger på nett, men virker som om alle forutsetter en viss forhåndskompetanse, hvilket jeg ikke har.
Jeg ønsker å vite hvordan man kan finne ut prosent av to tall i Excel, så jeg slipper å bruke kalkulator for alt. Det jeg har er estimerte tall for inntjening, og når det reelle antallet blir kjent, ønsker jeg å regne ut hvor stor prosent av estimatet som det faktisk ble noe av.
F. eks:
Jeg regner med 391 kr. inntjening, men det jeg faktisk får er 248 kr. Hvordan skal jeg lage en Excel-oversikt som viser hvor stor prosent faktisk inntjening er sammenlignet med estimatet?
Normalt (siden jeg er treg i matte og siden jeg gjør alt manuelt) vil jeg dele 391 på 100 for å finne ut hva 1 % er. Deretter vil jeg dele 248 på 3,91. Dette vil gi meg 63,42 % – altså er faktisk inntjening 63,42 % av estimatet.
Men hvordan skal jeg legge dette inn i Excel? Jeg har veldig mange slike poster å regne ut, så håper å slippe å gjøre det manuelt.
Tusen takk på forhånd!