Sniktitt: BMWs elektriske fremtid

Les hele artikkelen

– Profilen minner nesten litt om Rolls-Royce, eller hva, spør produktsjef i BMW Europa med ansvar for luksussegmentet Magnus Lord Arenander.

Han står og betrakter den nyeste versjonen av BMW i7 xDrive60 under en presentasjon på Gotland.

ROLLS-ROYCE: BMW i7 xDrive60 minner litt om Rolls-Royce i profil, og siden det britiske luksusmerket er i ferd med å vinterteste deres første elektriske modell vil nok en del av teknologien deles mellom dem. 

Foto: Ragnvald Johansen

BMW i7 xDrive60 blir det nye elektriske flaggskipet, eller noen vil kanskje si slagskipet, siden den kun kommer i en standard lengde på 5,39 meter som er lengre enn den lange utgaven av forrige generasjon 7-serie. Heldigvis vil bakhjulene hjelpe til med å styre rundt hjørner, sammen med nyeste generasjon eDrive, luftfjæring, og firehjulstrekksystemet xDrive.

Kulest og kortest med 22-tommere

Batteriet med oppgitt nettokapasitet på 101,7 kWh skal gi bilen en rekkevidde på 590-625 km målt etter WLTP, blant annet avhengig av om du går for standard 19-tommere eller øker på til 22 tommer som ser kulest ut. Den innebygde laderen på 11 kW bruker visstnok 9,5 timer fra 10 til 100 prosent batterikapasitet, men ved å sette et lite kryss kan den oppgraderes til 22 kW. Hurtiglading har en maks effekt på 195 kW. Koblet til sistnevnte skal øvelsen 10-80 prosent avklares på 34 minutter.

NESTE SOMMER: Det ble også anledning til å test BMW iX M60 på banen Gotland Ring, en urovekkende sprek elektrisk SUV du kan gjøre hele familien bilsyk med neste sommer. 

Foto: Ragnvald Johansen

Kommer som panservogn

Foran sitter en motor på 190 kW, og bak har de plassert en på 230 kW. Samlet effekt skal være 400 kW – tilsvarende 544 HK – og dreiemomentet oppgis til 745 Nm. Det skal være nok til å sende doningen fra 0 til 100 km/t på 4,7 sekunder, før toppfarten på 240 km/t nås. I 2023 vil det ifølge produsenten også bli mulig å velge BMW i7 M70 xDrive med over 600 HK, 1.000 Nm og en sprint på under fire sekunder. Versjonen M760e xDrive blir en plugg-inn-hybrid som skal klare 84 km elektrisk, og for de som trenger det vil de også lansere en pansret versjon.

Trenger den store tenkehatten

Siden Arenander først bringer temaet på bane, er det vel betimelig med et spørsmål angående det britiske datterselskapet.

– Rolls-Royce er jo i gang med vintertesting av deres elektriske modell, det ser også temmelig storvokst ut. Kommer den til å arve mye av teknologien fra BMW i7 xDrive60?

– Rolls-Royce er jo som kjent eid av BMW, og det er naturlig at vi deler på kunnskap og erfaringer innenfor gruppen. Men de produserer en hel mengde komponenter som er unike for Rolls-Royce, så de kommer til å oppleves som to helt forskjellige biler, sier Arenander. 

Hvis de forskjellene skal markeres med graden av luksus kommer britene til å måtte ta på seg den ekstra store tenkehatten, for å sitte inni BMW i7 xDrive60 er som sveve på den berømmelige nettskyen der alle feriebildene dine lagres.

Liggestol og lounge

Arenander trykker på nøkkelen, og alle fire dørene åpnes automatisk. Han forteller at sensorer over alt følger med så de ikke treffer vegvesenets blomsterkasser.

Produktsjef i BMW Europa med ansvar for luksussegmentet Magnus Lord Arenander demonstrerer de mange luksus-detaljene heldige kunder kan nyte godt av i baksetet på BWM i7 xDrive60

Foto: BMW i7 interior

Baksetet på høyre side har såkalt «lounge» funksjon. Ryggputen er allerede i gang med lett massasje, når forsetet bretter seg sammen mot dashbordet. En av de andre fremmøtte journalistene åpner passasjerdøren foran, for å ta et bilde av arrangementet, og bilen varsler øyeblikkelig om at det ikke er tilrådelig å sette seg der. Baksetet fullfører konverteringen til liggestol, og finner frem en fotskammel til å hvile bena på. Arenander trykker på displayet i døren, gardinene trekkes for, og den 31 tommer store skjermen senkes ned fra taket.

Bulder i ryggen

– Systemet har USB-inngang, så du kan plugge inn hva du vil, eller strømme innhold direkte, sier Arenander. Han aktiverer en demonstrasjon av stereoanlegget på 2.000 Watt, og de 40 høyttalerne om bord får bilen til å dirre som en russebuss på 16-ende mai.

– Vi har montert shakere i ryggstøttene, slik at du skal kjenne bassen bedre, forklarer Arenander.

– Hvordan er den å kjøre da?

– Jeg har kjørt den omtrent 700 meter. Jeg trodde det skulle føles som å være kaptein på et skip, men den bare fløt frem og var riktig så smidig, sier Arenander.

For å se skikkelig er fronten fylt av LED-lys, og for at andre skal se deg har de montert Swarovski-krystaller, ofte kalt syntetiske diamanter, inni de øverste frontlyktene. Grillen har også fått en lysende ramme, og de hele ser herlig kostbart og prangende ut. Lansering er planlagt til november i år, med en startpris i Norge på 1.169.000 kroner. 

Fløyel

Enda mer futuristisk design venter bak neste dør. Det hele oppleves som å vandre gjennom en diger julekalender der hver nye luke avslører en elektrisk overraskelse med BMW-logo på nesa. BMW Concept XM ser virkelig skummel ut.

BATMANS FAMILE-TAXI: BMW Concept XM blir en hybrid med twin-turbo V8, 750 HK og 1.000 Nm. Hvis Batman noen gang må kjøre på foreldremøte blir det i denne. 

Foto: Ragnvald Johansen

Dersom Batman noen gang skulle stifte familie, ville han kjøre barna til skolen i denne. Baksetet er kledd med fløyel, så softis og ketsjup bør nok forbys. Og dersom familielivet skulle gjøre tiden for knapp til å finne en ladestasjon, opplyser BMW at de har plassert en twin-turbo V8-er under panseret.

FLØYEL: Baksetet på BMW Concept XM er kledd med fløyel, men det er vel nokså usikkert om det overlever til produksjonsutgaven. 

Foto: BMW Concept XM

Sammen med hybridsystemet skal ytelsene ligge på 750 HK og 1.000 Nm. Bensinmotoren var visst ikke helt død allikevel.

Mosegrodd

BMW har valgt å gjemme den mest realistiske og mest nærliggende modellen for folk flest bak den siste døren.

MOSE OG FUGLEKVITTER: BMW iX1 blir presentert i en svært så grønn atmosfære med mose på veggene og fuglekvitter på boks. 

Foto: Ragnvald Johansen

Der inne står den nye BMW iX1 parkert i et miljø med mose på veggene, fuglekvitter og varmt gult lys. En kunne kanskje lure på om crossover SUV-en som starter like under 500.000 ville bli en nedtur etter BMW i7 og Concept XM. Men denne første muligheten til å studere bilen, sette seg inni, trykke på knapper og kjenne på overflatene etterlater ingen spørsmål om hvorfor BMW er såpass selvsikre.

Ingen ku

Med iX1 har BMW klart å skape en elbil som formelig oser av det svært så flyktige begrepet «premium». Flere konkurrenter har høyere eller lavere tall for de forskjellige målbare enhetene, noen har flere knapper, noen har flere seter, og noen har til og med større grill.

SELVSIKRE: Etter å ha vist frem de to andre svært så imponerende modellene, dukket iX1 frem til sist. Her treffer BMW blink. 

Foto: BMW iX1 interior

Men når du setter deg ned i førersetet, og merker hvordan det passer perfekt, stryker hånden over skinnet som visstnok er vegetariansk og aldri har sett en ku, og kjenner på tyngden av dørhåndtaket i aluminium, så fremkaller det en følelse som kalles kjøps-respons. Dette er en bil mange kunder kommer til å kjøpe fordi de har lyst på en BMW, og ikke fordi de må gå over til elbil på grunn av kostnadsbesparelser.

HÃ¥p

Fremtiden ser uunngåelig ut til å bli elektrisk i en eller annen form, men biler som BMW i7, Concept XM og ix1 gir håp om at det vil gå an å være bilentusiast også i fremtiden.