Showbusiness inntar F1

Les hele artikkelen

Mer sirkus altså, ikke mindre. Som om ikke Formel 1 allerede var sirkus-aktig nok. Målet for 2022-sesongen skal være å involvere publikum (les: TV- og strømmetjeneste-seere verden over) i det tekniske, og ikke bare forberedelsene, kvalifiseringen og racingen, slik det er nå.

Tre dager, ikke fire

F1-arrangør Liberty Media ønsker å kutte ned hver løpshelg til tre dager, ikke fire som i dag. Torsdagen som vanligvis har vært forbeholdt media, droppes. Fredag ettermiddag er satt av til trening, mens på morgenen er det duket for den nye «show and tell»-seansen.

Motorsport-sjef Ross Brawn vil at hvert lag skal vise frem sine biler, og forklare endringer de har foretatt. Under de nye reglene må lagene offentliggjøre en «reference specification», en liste av tekniske detaljer, inklusive nye komponenter og endringer, før treningsheatene tar til. Liberty Media ser ingen grunn til at denne informasjonen ikke kan offentliggjøres.

FEIRER SINE EGNE: F1-motorsportsjef Ross Brawn, som tidligere ledet Mercedes AMG Petronas, Brawn GP, Honda Racing F1 og har vært teknisk sjef for Ferrari F1, vil nå gi Formel 1-ingeniørene mer oppmerksomhet.

Foto: NTB

– På fredags morgen før løpet, vil bilene presenteres. Lagene vil forklare endringene de har gjort den helgen, og de vil fortelle FIA hvilke endringer de har gjort. Det vil gi en ny nyanse og interesse for sporten, fordi det tekniske fascinerer mange av tilhengerne, sier Brawn.

Netflix-suksess

Et resultat av åpenheten kan bli at vi ender opp med stadig likere biler. Et annet grep som vurderes for 2022-sesongen er å begrense antall dekk tillatt i hvert løp. Påskuddet er at det er mer miljøvennlig. I disse dager melkes enhver liten grønn seier.

Dokumentar-serien «Drive to Survive» på Netflix, som først ble vist i 2019, har tatt oss med inn bak kulissene i hvert Formel 1-lag, på en måte ingen andre TV-show har gjort tidligere. Selv om Ferrari og Mercedes først var skeptiske og uteble fra første sesong av TV-serien, skjønte de fort at konseptet tiltrekker seg et bredere publikum, og har vært med siden.

I REPRISE: Neste år kan du se 2021-sesongen i reprise på TV-serien «Drive to Survive» på Netflix. Gulroten er at du får bli med inn bak kulissene og se mer enn du gjorde, da du så F1-løpene på direktesending.

Foto: Netflix

Sesong fire av serien filmes fortsatt. I helgen er mesterskapet i Brasil, der Max Verstappen og Red Bull Racing Honda kniver om teten med Lewis Hamilton og Mercedes. Neste uke går turen til Qatar, etterfulgt av Saudi Arabia 3.-5. desember og Abu Dhabi 10.-12. desember.

«Smoke and mirrors»

Liberty Media vil løfte teppet ytterligere et hakk, og la ingeniørene få briljere i prime-time. Åpenhet er vel og bra, men absolutt alt som er nytt blir neppe vist.

I stedet er det fristende å spå at «show and tell»-programmet blir et «smoke and mirrors»-spill for galleriet, der man viser frem hva man vil at konkurrentene skal se, og ikke nødvendigvis det som virkelig kan utgjøre forskjellen og vinne løp. Formel 1 handler vel så mye om å tolke regelverket inntil millimeteren av hva som er tillatt eller ikke – og gjerne gå utenpå satte regler, med nyvinninger som ikke er dekket av reglementet. Det har vært mang en bil som har blitt bannlyst, simpelthen fordi de var for raske, i forhold til resten av feltet.

MER ENN RACING: Formel 1 er en tumleplass for forretningsfolk. De største avtalene har ingenting med racing å gjøre, men gjøres i private yachter eller hotellsuiter, der «dramatikken» på banen er et artig bakteppe

Foto: NTB

Gordon Murrays «fan car», Brabham BT46B, er kanskje den mest kjente av F1-bilene som har blitt henvist til sidelinjen. Ifølge Murray ble bilen aldri forbudt, til tross for haugevis av avisrapporter om det. Murray forteller i boken «One Formula – 50 years of car design» (Porter Press), at de andre lagene ledet av Colin Chapmans Lotus og Tyrrell protesterte, og Bernie Ecclestone ba ham trekke bilen, fordi han trengte deres støtte i hans egen kamp mot toppen.