Etter Ă„ ha startet med flymotorproduksjon i MĂŒnchen i 1916 kjĂžpte BMW bilfabrikken Automobilwerk Eisenach i regionen ThĂŒringen i 1928. De bygde en lisensprodusert utgave av den britiske Austin Seven, og da BMW overtok ble den kalt BMW Dixi.
Derfra startet man utviklingen av egne modeller som skulle bli stadig mer populÊre og suksessfulle bÄde som sportslige personbiler og sportsracere utover 1930-tallet.
Med nyutviklet rekkesekser som spesialitet fra 1933, kom modeller som 303, 309, 315, 319, 326 og ikke minst 328 som den mest legendariske fra 1936. Mot slutten av 1930-tallet kom ytterligere modeller som befestet BMWs posisjon som en ung, men veletablert bilprodusent, fĂžr krigen stoppet all sivil produksjon.

NY FRONT: EMW 340 var basert pÄ den fÞrkrigs BMW 326, men fikk helt ny frontdesign, uten de tradisjonelle BMW-nyrene. EMW-logoen er som BMWs, men med rÞdt i stedet for blÄtt.
Fra BMW til EMW
FĂ„ bilmerker har vĂŠrt omgitt av et mer politisk spill enn BMW og EMW i perioden fra freden i 1945.
Etter krigen ble bildivisjonen i Eisenach liggende i den sovjetledede Þstsonen, og frem til 1955 ble det bygget biler basert pÄ fÞrkrigs BMW-teknikk der. De fortsatte Ä bruke BMW-navnet pÄ modellene 321 og 340 fra 1948.
Etter mye uenighet om eierskap til bÄde produksjonsfasilitetene og varemerket, fikk BMW rettslig medhold i at de hadde rettighetene til bÄde BMW-navnet og logoen i 1952.

KJĂREGLAD ENTUSIAST: SĂžreng deltar gjerne pĂ„ NorgeslĂžpet, og her er han pĂ„ naturskjĂžnne veier ved Eikern i forbindelse med 2017-utgaven av lĂžpet pĂ„ Kongsberg.
Den lokale ledelsen i Ăst-Tyskland gjorde ikke mer enn de mĂ„tte for Ă„ skjĂŠre klar av dommen og kalte bilene EMW (Eisenacher Motoren Werk). Emblemet var fortsatt nĂŠrmest identisk med BMWs propell, bortsett fra den ene bokstaven og at blĂ„fargen ble erstattet med rĂždt.
FĂžrste nye modell etter krigen
Hjemme i MĂŒnchen tok BMW opp igjen bilproduksjon fĂžrst i 1952 med sin nye 501. Da hadde EMW allerede produsert sin 340 i nĂŠrmere fem Ă„r. Modellen var en relativt stor sekssylindret, firedĂžrs sedan som fra starten ble beskrevet som den fĂžrste nye bilmodellen i Tyskland etter krigen.
Under det nydesignede skallet var imidlertid det meste av teknikken og dimensjonene en lett modifisert versjon av fĂžrkrigsbilen BMW 326.
Den mest radikale designendringen pÄ 340 i forhold til fÞrkrigs BMW-modeller var en total redesign av frontpartiet. Borte var nyregrillen og frittstÄende frontlykter. Lyktene ble tatt inn i skjermene, slik som var blitt vanlig allerede pÄ slutten av 1930-tallet. Grillen spredte seg utover fra logoen i fronten med tverrstilte ribber i luftÄpningen.

FIREDĂRS SEDAN: EMW 340 kom hovedsakelig i slik utgave som firedĂžrs sedan, men med noen i stasjonsvognutgave.
Norsk import
Selv om det var restriksjoner pÄ salg av nye biler i Norge etter krigen (helt frem til 1960), hadde norske myndigheter fÊrre innvendinger mot Þsteuropeiske biler. SÄ EMW var greit.
De fÞrste BMW-modellene kom nok til Norge midt pÄ 1930-tallet, da Auto Centralen fikk agenturet. Frem til 1939 ble det solgt omkring 70 nye biler, fÞr BMW Auto A/S overtok i 1940.
Da EMW kom pÄ markedet noen Är etter krigen, fikk With & Wessel det agenturet for Norge i 1949. De hadde det frem til 1955, da EMW gikk inn. Hvor mange nye EMW som kom til Norge i denne perioden er dessverre ikke klart, for det ble ikke fÞrt noen offisiell merkestatistikk i disse Ärene.
Ny i BodĂž
Det som imidlertid er sikkert er at i mÄnedsskiftet mai/juni 1953 fikk BodÞ en ny, skinnende EMW 340 i trafikken, registrert pÄ W-14114.
Eier var ekspeditÞr Karl Skauge. Han hadde den frem til 1957, da en annen BodÞ-vÊring, KÄre MÞrkved, kjÞpte den. Fra 9. februar 1957 til 19. september 1967 gjorde den tjeneste fÞr den ble satt pÄ lÄven og skiltene makulert.

FĂRSTE EMW-TREFF: Allerde i 2004 deltok Kjell-Ivar SĂžreng pĂ„ det fĂžrste EMW-treffet i Eisenach. Her er den fĂžrst i paraden med nesten 30 tyske deltagere.
â KĂ„re var en venn av familien, og min far hjalp KĂ„re en god del med gĂ„rdsdriften. En dag jeg og faren min hjalp til med bytte av kledning pĂ„ vĂ„ningshuset, kunne KĂ„re fortelle noksĂ„ betuttet at han hadde rygget pĂ„ Saaben sin med traktoren. Den hadde fĂ„tt en stygg skramme i skjermen, og KĂ„re sa at dagens biler hadde sĂ„ mye dĂ„rligere kvalitet enn tidligere biler, forteller dagens eier, Kjell-Ivar SĂžreng.
Hans «gamle BMW» (de fleste EMW-ene i Norge ble nok oppfattet som BMW bÄde av eiere og publikum) som sto pÄ lÄven, hadde panserstÄl i forhold mente han.
Nysgjerrigheten vekket
â Som ung gutt pirret det min nysgjerrighet, og jeg fikk lov til Ă„ klatre opp stigen fra fjĂžset opp til lĂ„ven. LĂ„ven ble benyttet til lager av gamle hestekjerrer fra et nĂŠrliggende hestesenter, men det var noe sakralt over mitt fĂžrste mĂžte med EMW-en. En solstrĂ„le fra en Ă„pning i kledning eller tak, traff en nedstĂžvet bil i mĂžrket, og bilen lyste opp mot meg.
Mange Är gikk. KÄre hadde lovet bilen bort til en slektning, men bilen ble bare stÄende pÄ lÄven utenfor BodÞ. SÄ da Kjell-Ivar nÊrmet seg 18 Är og fÞrerkortalder, fikk han tilbud om Ä overta den.
Og med ferskt fÞrerkort ble den kjÞrt for egen maskin fra lÄven og hjem i garasjen i BodÞ sentrum. Der skulle den fÄ en gjennomgang i regi av unggutten.

DRIFTSSIKKER: Den sĂŠrpregede, Ăžst-tyske EMW-en er en solid langtursbil.
Dobbel restaurering
â I tiden etter ble bilen demontert for restaurering, men det var ikke behov for sveising – kun erstatte en dĂ„rlig omlakkering, og deler av interiĂžret, mens det meste er i original og god stand den dag i dag.
I 1984 flyttet familien SĂžreng fra BodĂž til Grimstad, og bilen ble fĂžrst stuet inn i containeren fĂžr morens porselen og mĂžbler ble puttet inn rundt bilen.
PÄ slutten av 1980-tallet bestemte Kjell-Ivar seg for Ä foreta en ny gjennomgang av bilen, som var blitt en viktig del av familien. Restaureringsprosessen foregikk av og pÄ frem til ferdigstillelse i 1996. Siden den gang har den blitt brukt bÄde flittig og lengre enn de fleste norske bilene pÄ sin alder.

VED WARTBURG: PĂ„ Tyskalndstur med stopp ved Wartburg-borgen i Eisenach.
Langtursbil
For selv om Kjell-Ivar har flyttet sydpÄ er han ikke redd for Ä legge noen mil under hjulene. SÄ denne ekte norske EMW 340 har de seneste vel 20 Ärene vÊrt pÄ tur til Skottland og Lake District, samt tilbake til bÄde Nord-Norge og fÞdebyen Eisenach. Der var SÞreng pÄ det fÞrste EMW/BMW 340-treff i 2004, sammen med 27 Þsttyske og et vesttysk 340-eksemplar.
De forelÞpig to siste langturene gikk i 2018 til BMW Club Mobile Classics Jahrestreffen i Karlovy Vary, Tsjekkia og Äret etter til Dolomittene for den 22. Alpenfahrt des DAVC Landesgruppe Oberbayern.
De par siste Ärene har jo hindrene vÊrt mange og reiselysten mindre, men nÄ i august gÄr turen til EMW 340-treff i Berlin sammen med omkring 50 biler og entusiaster av den spesielle modellen.