Audi feirer at det er 40 år siden de introduserte firehjulstrekk på en to-dørs coupe og kalte den Audi quattro. Opprinnelig var det ingeniør Jörg Bensinger i forsknings og utviklingsavdelingen for chassis som fikk ideen, etter å ha testet et militært kjøretøy utviklet av Volkswagen. På den tiden var Ferdinand Piëch sjef for FOU hos Audi, og han gav grønt lys til å utvikle en Audi 80 med det nye systemet. Den første modellen, ofte kalt ur-quattro, ble lansert i 1980, og deltok i VM i Rally for første gang i 1981. Stig Blomquist vant VM med en videreutviklet modell i 1984. Han var til stede på dagens 40-års jubileum, og bød på smakebiter av hvordan det var å sitte på som kartleser, men det er en annen historie.
Ikke helt slutt
Jennifer Brem har tittelen «International Product Communications manager», og forteller gjerne om tanken bak arrangementet.
– En kan nesten få inntrykk av å delta på en slags verdig avslutning, og at dette er siste gang det smeller i eksosen fra Audis femmer før alt blir elektrisk?
– Nei absolutt ikke. Dette er en feiring av quattro systemet, som binder sammen vår historie med blant annet rally-VM og dagens elektriske modeller. Begge er utstyrt med quattro, men selvsagt integrert på forskjellige måter, sier Brem. Hun trekker frem den nye utgaven av Audi RS3 som et eksempel på at det hele ikke er over ennå. Foreløpig er det ikke anledning til å kjøre akkurat den modellen, men de har tatt med Audi TT RS utstyrt med nesten samme motor, og den gir et visst inntrykk.
Ruglete
Sitteposisjonen i Audi TT RS er svært lav og sportslig. Friskluftdysene på dashbordet ser ut som jetmotorer, med temperaturstyring i midten. På rattet er det en rød knapp for å starte motoren, og en sort for å velge kjøreoppsett. Navigasjonssystemet tegner en svært så ruglete strek oppover nærmeste alpe, og det frister til nærmere undersøkelser.
Taket senkes i fart med velsmurt mekanikk, giret vippes over i «S», eksosen får åpnet klaffene og understellet skrus over til «Dynamic». Rekkefemmeren på 2,5 liter skal yte 400 hk og 480 Nm. Det er 20 Nm mindre enn i RS3, men vekker ingen følelser av at noe mangler. 0-100 km/t oppgis til 3,9 sekunder, og det stemmer bra med observasjoner fra landeveien.
Bredsladd
Toppfarten på 250 km/t var det ikke rom for på smale fjellveier, men er nok fullt oppnåelig på bane. Eksosen pruster og snøfter ved harde nedbremsinger, og når svingen åpner seg mot korte strekk lager den et stramt metallisk snerr. RS3 skal ifølge produsenten utstyres med en momentfordeler som gjør det mulig å holde kontrollerte bredsladder rundt svingene, for de som liker drifting.
Audi TT RS
Motor: 2,5L R5 turbo
Effekt: 400 hk / 480 Nm
0-100 km/t: 3,9 sek
Toppfart: 250 km/t
Audi TT RS har ikke noe sånt, men de mange sensorene samarbeider med quattro-systemet for å hindre bilen i å fly ut i den tynne luften. Etter hvert slynger veien seg opp gjennom skyene, som kommer drivende inn og skaper en trolsk stemning. Og når solen bryter gjennom kan en nesten se for seg en moderne versjon av Theodor Kittelsen i den røde Audi-en.
Drone på slep
Audi har satt opp et fullspekket program, og TT RS-en passer godt på hele veien ned under skylaget, selv om løs grus av og til gir en kledelig rødfarge i kinnene som matcher lakken på bilen. Og når en grønn TT RS coupe dukker frem fra en skybanke med kameradrone på slep blir det anledning til å teste bremsene også, som fungerer perfekt. Vel ned blir det tid til å ta noen raske bilder av de klassiske modellene fra Audis egen samling, før ferden går videre mot neste punkt på programmet – Audi RS e-tron GT.