Offisielt er grillen såkalt «AMG-spesifikk» og «vertikale lameller beholdes som et særegent element, til tross for at en elektrisk drivlinje ikke krever en klassisk radiator foran». Slik ordlegger Mercedes-AMG seg i forhold til formspråket på den nye konseptbilen.
Særegen er fasongen, men den tilhører Aston Martin. Selv om Daimler har planer om å eie 20 prosent av Aston Martin innen 2023, har Aston-grillen hittil vært forbeholdt de luksuriøse sportsbilene og GT-vognene fra Gaydon. Men når det er sagt har også tidligere Aston-eier Ford i flere år utstyrt sine biler, fra Puma og Focus til Kuga og Mustang, med Aston-lignende griller.
Ny plattform
Linjene for øvrig slekter på det aerodynamiske elbilkonseptet Mercedes-Benz Vision EQXX, med en rekkevidde på over 1.000 kilometer. Vision AMG har lang akselavstand, korte overheng, store hjul og LED-lys plassert i stjernemønster på hver side av panseret. Under eksteriøret finner vi den nye plattformen AMG.EA, som utvikles til bruk i perfomance-elbiler.
– Med Vision AMG får vi et glimt av den helelektriske fremtiden, som fra 2025 vil være en realitet. Bygget på en dedikert AMG-plattform, vil fremtidens høyytelsesmodeller imponere med heftige kjøreopplevelser, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.
Lavere enn EQS
Utformingen av taket som glir inn i hekken, gir assosiasjoner til den Formel 1-inspirerte hyperbilen Mercedes-AMG Project One. Også stjernemønsteret over bakskjermer og vingepartiet, elementer i eksponert karbonfiber og 22-tommers aero-felger minner om F1.
Fire dører antyder at elbilen som er myntet på fire voksne, kan bli et forrykende alternativ til sterke kandidater som Audi RS e-tron GT, BMW i4 M50 og Tesla Model S Plaid, samt Porsche Taycan og Taycan Cross Turismo.
Til tross for at batteripakken sitter i gulvet, mellom akslingene, sitter elbilen lavere enn EQS.