Kjøp av PC hos Power – Ble solgt brukt pc som ny.

Les hele artikkelen

Ifbm med salget til skolestart kjøpte jeg meg en ny pc hos power av typen https://www.power.no/data-og-tilbehoer/baerbar-pc/hp-envy-13-ad105no-133-baerbar-pc/p-875537/?q=hp%20env. 

 

Da jeg mottok pcen la jeg merke til at embalasjen var «uryddig», men tenkte først det dreide seg om skader etter frakt. Jeg så også at embalasjen inni ikke var så fin som jeg hadde forventet. 

 

Fant relativt kjapt ut at pcen hadde en defekt som en del av hp sine pcer er plaget av i form av en løs touchpad som bråkte selv ved lett berøring. Bestemte meg med en gang for å reklamere på den. Logget meg inn på Hp sine sider og oppdaget at det kun var igjen 10 måneder av produsent garantien og at pcen var solgt første gang 11 mai 2018.

 

Jeg oppretter en sak på det til power og får noen dager senere etter noen purringer et svært vagt og unnvikende svar. Jeg blir tilbudt et gavekort på 1000 kroner som «plaster på såret». Jeg opplever ikke at dette er et spesielt godt tilbud grunnet at bensin frem og tilbake fra butikken+bompenger antageligivis spiser opp det meste av dette. Det har også vært mye fokus på at elektronikk butikker tidligere har solgt brukte produkter som nytt.

 

https://www.tv2.no/a/5999554/

https://www.tv2.no/a/7302187/

 

Power(v/expert) har også tidligere vært en versting i klassen. Jeg trodde derfor at power ville se verdien av å komme meg i møte og foreslo en løsning som slik som jeg så det var rimelig som ville gjøre at jeg ville få en noe bedre pc enn det jeg først bestilte, men egentlig også viktigere ikke ville ha noe voldsom logistikk ifbm med å gjennomføre byttet. Siden pcen jeg hadde bestilt ikke var på lager i området der jeg bor foreslo jeg at jeg kunne levere den inn på en lokal butikk og hente ut en annen pc som var i «samme segment».(dog noe dyrere, men etter mitt skjønn ikke urimelig mye dyrer).

 

Dette ble blankt avvist på en ganske uproff måte. Forklaringen på rundt min løsning ikke kunne gjennomføres ble ikke begrunnet med at de ikke ville strekke seg så langt, men snarere at det var «umulig å gjennomføre». Har såpass god kjennskap til bransjen så vet at dette er direkte uriktig,

 

Løsningen jeg til slutt gikk med på er jeg på ingen måte fornøyd med og det innebærer at jeg må legge ut ca 20000,- for så å få prisen på den opprinnelige pcen refundert senere. Jeg må også betale frakt++ på den nye forsendelsen. Gavekortet på 1000 er det egentlig lite igjen av når alt av utgifter er trukket fra.

 

Om dette fremstår som et surmaga innlegg så er jo det helt riktig. På en side opplever jeg jo at dette er en irriterende sak der jeg har kommet dårlig ut som forbruker og ser dette som en måte å «get even». På den andre siden tenker jeg at det er viktig å opplyse om også da det tross alt ikke er ok å selge brukte ting som nye. 

Vedlagte miniatyrbilde(r)

  • screenshot-garanti.jpg