VG: Riiber fikk refs etter å ha stilt opp i Swix-reklame

Les hele artikkelen

Det hele endte med et oppvaskmøte mellom kombinertleiren og klesselskapet Craft tidligere i år, skriver VG.
– Konklusjonen kom raskt på plass om at dette gikk på tvers av vår bransjeeksklusivitet, som for øvrig gjelder hele året, sier daglig leder i Craft, Tom Henriksen, til VG.
Det var i april og mai i år at Riiber la ut flere Instagram-innlegg merket med «betalt samarbeid med Swix». Riiber hadde da en privat avtale med klesleverandøren. Swix er tidligere sponsor av kombinert.
Problemet var at kombinertlandslaget ble sponset av Craft.
– Vi hadde Swix som klesleverandør på landslaget i mange år, og jeg signerte en langtidsavtale med dem parallelt, men med ett år lengre varighet. Craft fikk mulighet til å kjøpe meg ut av avtalen med Swix, men var ikke interessert på det tidspunktet, sier Riiber til VG.
– Med god kommunikasjon hele veien med Skiforbundet, ble vi enige om at innholdet med Swix måtte endres til innhold uten tilknytning til idretten.
Fra før er det kjent at det har vært bråk rundt markedsrettiheter både i alpint- og langrennsleiren. Riiber mener bransjeeksklusivitet til forbundets sponsorer kan være vanskelig å forholde seg til.