Uno-X valgte sammen med flere andre profflag å stå av den 3. etappen av Etoile de Bessèges. Den avgjørelsen tok rytterne på laget etter at det for andre dag på rad kom biler i motgående kjøreretning.
Torsdag endte det med at Maxim Van Gils veltet, og siden måtte stå av rittet.
– Det var en veldig hektisk finale i går, hvor motorsykler ikke kunne passerer trygt for å regulere trafikk. I tillegg til mye biler og lastebiler i løypa, som regel stillestående, men nå ved et par anledninger i bevegelse mot/med løypa. Det blir for farlig for min del, sier Amund Grøndahl Jansen til NRK.
Uno-X fikk selskap av lag som Soudal Quick-Step, Red Bull-BORA-Hansgrohe, Decathlon AG2R La Mondiale Team og EF Education-EasyPost ut av etapperittet.
Det var et møte før starten av etappen mellom arrangør, politi og ryttere der sikkerheten ble diskutert. Der kom det fram et krav fra rytterne om at rittet måtte stanses dersom trafikkproblemene vedvarte.
11 kilometer ut på etappen kom det to biler imot i fart. Og da endte det med at flere lag nektet å sykle videre.
– Alle stanset opp og diskuterte. UCI sa de ville respektere majoriteten. Mange lag trakk seg. Så hører vi at noen lagsjefer som sitter hjemme og ikke kjenner til situasjonen, forteller lagene at de må fortsette. De er ikke der og ser ikke hva som skjer, så det er ikke ideelt, sier president i rytterforeningen CPA, Adam Hansen, til NRK.
Han fortsetter:
– Det er ikke bra at ryttere blir presset til å ta risiko. Det er ingen god dag i dag.
Søren Wærenskjold vant torsdagens etappe i Bessèges, men rytterne ønsket ikke å ta unødvendige sjanser på vei mot viktige ritt i vårklassikerne i slutten av måneden.
– Vi går glipp av litt viktig matching foran klassikerne. Men som en rytter sa her nede: Hvis du bulker med en bil, da er alle klassikerne borte, sier sportsdirektør Stig Kristiansen.
– Det er bare trist for alle. Vi vil jo også sykle løp, men arrangøren forstår ikke helt hvordan sykkelsporten og trafikkutrykket har endret seg markant de siste ti årene, mener Grøndahl Jansen.