Reagerer på Haalands Viaplay-rolle: – Grunn til å bli mistenksom

Les hele artikkelen

Erling Braut Haalands rolle som ambassadør for Viaplay får presseveteran Trygve Aas Olsen til å reagere. Viaplay mener det går helt fint.
Fredag sendte Viaplay ut en pressemelding der det ble klart at Haaland og Viaplay inngår et samarbeid. Det er ikke kjent hva ambassadørrollen til Haaland innebærer konkret, men han blir blant annet trolig å se i Viaplays markedsføring for Premier League.
Trygve Aas Olsen, mediekritiker og fagmedarbeider ved Institutt for journalistikk (IJ), er blant dem som mener publikum har grunn til å reagere.
– Viaplays publikum får grunn til å mistenke Viaplays journalister og kommentatorer for å ville favorisere Haaland på et eller annet vis fordi han har en forretningsmessig tilknytning, sier Olsen til NTB.
Sportssjef Kristian Oma i Viaplay viser til Viaplays avtale med Formel 1-fører Max Verstappen.
– Den er kommersiell, og så dekker vi ham etter gjeldende journalistiske prinsipper redaksjonelt. Det er de to sporene som er nødt til å holdes atskilt. Det er egentlig ikke noe hokuspokus i det, forklarer Oma til NTB.
– Hvis Haaland går ti kamper uten å score, vil det være et akkurat like kritisk blikk fra oss som fra alle andre. Det kan jeg garantere.
Olsen mener spekulasjoner om inhabilitet allerede har oppstått.
– Det er en saklig grunn til å bli mistenksom her. Da har Viaplay selv satt seg i en situasjon hvor troverdigheten er svekket, sier Olsen. (NTB)