World SSP blir mer attraktiv

Les hele artikkelen

World Super Sport kan bli atskillig mer interessant etter at FIM og Dorna er enige om nytt reglement.

FIM og Dorna har inngÃ¥tt en avtale som gjør at den gamle Supersport-klassen fÃ¥r ny aktualitet. Klassen har havnet i bakleksa de senere Ã¥r fordi antallet sykler som kunne godkjennes av regelverket ble færre og færre og til slutt endte det opp som en nesten ren Yamaha R6 klasse. I tillegg har det vært enkelte Kawa ZX-6R og MV Agusta F3. Men – de nye reglene Ã¥pner opp for sykler opp til 960 ccm, pÃ¥ tross av protester fra Yamaha. Volumøkningen er gjort for at Ducati kan delta med sin 959 ccm Panigale V2. Triumph har ogsÃ¥ meldt seg pÃ¥ med sin delvis prototype 765 Daytona. Engelskmennene hevder seg allerede i BSC med Daytona 765. Det ventes ogsÃ¥ at MV Agusta dropper sin 675 og kommer opp med en 800 ccm F3. Det ryktes ogsÃ¥ at Kawasaki jobber med en etterfølger til ZX-6R, men hvilket format den kommer i er uklart. Det er ogsÃ¥ mulig at Yamaha prøver seg med den nye R9 som kommer, men den kan komme til Ã¥ stange mot en kubikk-grense. Sannsynligvis blir de tresylindrede begrenset til 800 ccm slik at kun er tosylindrede som kan ha opp til 960 cm.