Den nye modellen til Windy kalt Alizé 34 er designet av Espen Øino, kjent fra en rekke store yachtprosjekter. PÃ¥ yachtfestivalen i Cannes introduserte Jon Trygve Hegnar bÃ¥ten, som lÃ¥ skjult under et spesiallaget norsk flagg.Â
I mylderet av pressefolk og interesserte var det lett å skjønne at Hegnar var fornøyd.
50 knop
– Vi har allerede solgt 27 stykker av denne, før premieren i dag, og om ikke det er rekord så er det i hvert fall temmelig bra, sier Hegnar.
Båten på bildene var utstyrt med en Volvo Penta D6 440, men det finnes en rekke større konfigurasjoner med doble motorer for de som ønsker det. Fartsområde skal da komme opp i over 50 knop. Spørsmål om pris blir besvart av adm. direktør i Windy Knut Heiberg-Andersen med litt vippende håndflate, men en kan visstnok regne med 5 millioner kroner som utgangspunkt.
Under en luke i akterdekket har fenderne fått hver sin lomme de kan settes ned i, for å hindre at de slenger rundt. Uteplassen er gedigen, med en stor solseng der ryggstø kan skyves fremover eller bakover. Kalesjen ligger skjult på undersiden av solsengen. Førerposisjonen er utrustet med en stor skjerm, og en rad kule vippebrytere pryder dashbordet. Alle kontrollene faller lett i hånden, og Hegnar understreker at Øino har lagt mye vekt på ergonomi og praktiske løsninger ombord.
Livet på dekk
Under passasjersetet på babord side er det montert et lite kjøleskap med plass til noen flasker fransk kulturarv, alternativt en sekspakning med humle-baserte forfriskninger. Ved siden av er det også en lomme i skroget, med plass til løsøre som telefon og lommebok. Der er det også felt inn en liten luke med to USB-ladeporter, slik at en skal kunne holde den digitale kontakten med omverdenen uten å måtte gå under dekk.
Der nede venter en bysse med det som skal til, sengeplasser til fire, eget avlukke med toalett og en kjekk dusj det går an å sette seg ned i. Men Windy Alizé 34 handler om sol, sjø og livet på dekk.
Klaffbordet har hydraulisk heving og senkning, og dersom en trenger avveksling fra Ã¥ sole seg pÃ¥ akterdekket byr baugen pÃ¥ en minst like stor solseng. Og navnet? Alizé er en passatvind som seilskip i gamle dager benyttet til Ã¥ drive handel, siden de stort sett var svært sÃ¥ stødige.Â
Trygve Hegnar, ansvarlig redaktør og eier av Finansavisen, er eier Windy Boats gjennom sitt investeringsselskap Periscopus.