Voldsomme krefter og heftig pris: Dette er nye Mercedes-AMG SL

Les hele artikkelen

Verdens klart dyreste bil er en Mercedes-Benz SLR Uhlenhaut Coupé, som nylig skiftet eier for 143 millioner – dollar (sic.) eller 1,4 milliarder kroner. For den prisen kan du kjøpe rundt 500 av den nye Mercedes-AMG SL 63 4Matic, noen færre med ekstrautstyr, noen flere hvis du velger 55-versjonen eller nesten dobbelt så mange SL 43. Mye har skjedd med SL-modellen siden 1954, men aldri så mye som nå.

VARIASJON: Det digitale instrumentpanelet har fått et utall visningsalternativer, inkludert de klassiske klokkene og kan tilby mye informasjon styrt fra det omfattende multifunksjonsrattet.

Foto: Andreas Scheel

For det første kommer den nye bilen kun som AMG-versjon, noe som understreker den sportslige signaturen. Stivere, strammere og sprekere, med et utall AMG-pakker og annet kjøreteknisk ekstrautstyr som gjør bilen enda bedre og ikke minst dyrere. Tre millioner kroner med en del utstyr – men ikke alt – gjør at den beveger seg opp i segmenter hvor alternativene er meget gode.

Enkelte modeller har tidligere hatt to små bakseter som ekstrautstyr, men nå er dette blitt standard. For første gang har bilen også fått firehjulstrekk, men mye av arven er likevel bevart, selv om roadster-begrepet som en åpen toseter forsvinner.

ELEGANT: Den avrundete hekken har en stor diffusor med to doble eksosrør, smale LED-lykter og en justerbar hekkspoiler.

Foto: André Jaskiewicz

Utslipp

De klassiske linjene røper likevel at dette er en sportslig kabriolet, med en stor grill og gapende luftinntak i fronten sammen med smale og langstrakte lykter rundt forskjermen Det lange panseret med pukler, store hjulene og hjulbuene samt et skrått vindu på det kileformede karosseriet vitner også om fart.

Bakfra runder de smale lyktene hele hjørnet på bilen som er avrundet nesten til en halvsirkel. En stor justerbar spoiler røper at du kan få bruk for økt marktrykk når forholdet mellom fart og rattutslag tøyes, mens de to store og doble eksosrørene i en lav og bred diffusor slipper ut både ønskelige og uønskelige elementer.

STRESSLESS: Multikontursetene med varme, kjøling og massasje har mange justeringsmuligheter og god støtte.

Foto: Andreas Scheel

Lydbildet er noe av det heftigste AMG kan by på med dagens strenge støykrav så de smellene og knatringen du hører er blant de ønskelige. Det samme er poffene fra turboen som slipper ut overskuddsluft når du ikke vil, kan eller bør bruke den. Et CO2-utslipp 282 gram pr. kilometer er mindre ønskelig, men etter 136 år med forbrenningsmotorer tåler vi et par til.

Kraftpakke

Grunnen er at AMG-ingeniørene i Affalterbach har hentet ut 585 viltre hestekrefter fra sin fireliters V8 sammen med et dreiemoment på hele 800 Nm. Når dette sendes gjennom utallige mekaniske deler og elektroniske komponenter og utnyttes til fulle gjennom bilens Launch Control, går 0 til 100 kilometer i timen unna på 3,6 sekunder. Det stopper heller ikke før du passerer 315 kilometer i timen, så du har mye å glede deg til hvis du skal på bane eller langtur.

LAAAAANG: De store hjulbuene med 21-tommers felger spiser hele høyden i det lange pansetet som huser en heftig V8-motor.

Foto: Andreas Scheel

En tur fra Oslo til Geiranger og tilbake byr ikke på de høyeste hastighetene og det er noen kjedelige transportetapper langs både E16 og E6 på veien, men da er det mye annet å nyte. Med vinduene oppe og vindavviseren over baksetet merker du knapt vinden i kupeen og blir du plaget av vind- og veistøy kan du alltids skru opp volumet på det fantastiske Burmester 3D-anlegget til 66.000 kroner.

FULLSPEKKET: Burmester 3D-anlegget spiser en del plass i den karbon- og skinnkledde døren med justering av seter, vinduer og speil.

Foto: Andreas Scheel

På spesielt varme og kalde dager kan du velge mellom kjøling i setene eller varmluft i nakken, i tillegg til at klimaanlegget kan gi deg ønsket temperatur. Blir du overrasket av en regnbyge kan du ta opp stofftaket i hastigheter opptil 50 kilometer i timen, men ellers kan du nyte sol på nesen, vind i håret og vakker norsk natur. Det er noe eget ved å kjøre gjennom kulturlandskapet med inntrykk fra alle kanter, selv om gjødsel ikke alltid lukter like godt.

Svingemaskin

Det er imidlertid på vei opp og over fjellet og ikke minste alle de mange, krappe og tette svingene opp og ned til Geiranger som setter bilen på skikkelig prøve. Da får du glede av alle de laveste girene i den nitrinns automatgirkassen, som sjalter raskt og effektivt, spesielt i Sport+ og eventuelt Race.

LITT UNIK: Førermiljøet er ganske likt en del andre fossilbiler i Mercedes-porteføljen, men luftdyser og andre detaljer er skreddersydd SL-modellen.

Foto: Andreas Scheel

De fire hjulene slåss da en innbyrdes kamp om å få mest mulig av kreftene til disposisjon. Bakhjulene styrer da mot forhjulene for å få deg raskest mulig rundt svingene, slik bilens AMG differensialbrems også bidrar til ved å fordele kreftene optimalt mellom bakhjulene.

Når hastigheten så blir høy nok styrer de i stedet med forhjulene for å øke stabiliteten, en løsning stadig flere høyytelsesbiler tilbyr. Aktive stabilisatorstag i det AMG kaller Active Ride Control til 51.000 kroner gjør samtidig sitt ytterste for å presse hjulene ned i underlaget.

MOROKNAPP: Fra de to hjulene på rattet kan stille inn en rekke av bilens kjøreoppsett og andre kjørefunksjoner.

Foto: Andreas Scheel

Støttehjul

Da gjenstår det bare å velge hvilken grad av støtte du ønsker fra det tretrinns ESP-systemet med tanke på antall meter fritt fall utenfor veiskulderen, prisen på bilen, veigrep, kompetanse og generell risikoforståelse for å nevne det viktigste.

Styring, understell, gassrespons og girkasse tilpasser seg samtidig både kjørestil og oppsett, samtidig som girkassen kan overstyres med hendler på rattet hvis du vil komme elektronikken i forkjøpet. Det gir samtidig mer involverende kjøring, uten at du behøver å savne de tidkrevende operasjonene forbundet med manuelle girkasser.

SESAM, SESAM…..De blanke dørhÃ¥ndtakene felles inn nÃ¥r du kjører og bidrar til rene linjer.

Foto: Andreas Scheel

Sportsratt

Utnytter du bilen slik den liker og fortjener sitter du samtidig godt fast i dype og deilige multikonturseter med gode justeringsmuligheter og massasje, i tillegg til varme og kjøling. AMG sportsrattet med alcantara i grepsonene sitter som støpt i hendene og bremsepedalen overfører nok bremsekraft til AMG komposittbremsene til å få ned hastigheten gang på gang.

I en velutstyrt SL lider du heller ingen nød når det gjelder skinn, karbon og andre solide materialer, men savner du hardplast har du valgt feil. Du har i stedet en rekke andre valg du kan foreta deg når det gjelder utforming av det digitale instrumentpanelet. Noen av de mest moderne visuelle uttrykkene passer best for Star Wars-entusiaster, men klassiske klokker og turtallsindikator, også i bilens head-up display, bør tilfredsstille de fleste andre.

SPORTY: Kileformen gir utrykk for fart selv når bilen står stille, men selv med opphøyningen bak til kalesjen er det ikke stor plass i bagasjerommet.

Foto: Andreas Scheel

De nesten uendelig antall mulighetene styres enkelt og greit fra rattet, i alle fall etter lit øvelse. To kommandohjul hvor du kan velge hurtigknapper for alt fra sportseksos og støtdempere til ESP og kjøreoppsett er lånt litt fra Porsche, men andre og flere funksjoner gjør at det føles som AMG har gjort noe lurt.

Trangt

Skjermen i midtkonsollen er ikke like dominerende og gigantisk som i enkelte av Mercedes-Benz’ nye elbiler, men den har god brukervennlighet og et utall funksjoner. Noen hurtigknapper i underkant forenkler betjeningen, mens det avanserte sÃ¥kalte MBUX infotainmentsystemet lar deg bruke stemmestyring nÃ¥r du har nok med Ã¥ betjene ratt og pedaler.

FORM OG FUNKSJON: Luftdysene i turbindesign både ser lekre ut og fungerer utmerket.

Foto: Andreas Scheel

Som nevnt er den nye SL utformet som en 2+2-seter, men Mercedes sier selv at baksetene er ment for personer under 150 centimeters høyde. Vi ville tro at baksetene passer bedre for benamputerte, men har Porsche 911 sluppet unna med sine bakseter i snart 60 år, skal vel Mercedes-AMG gjør det også. I praksis fungerer de heller som bagasjeplass, da de 213 til 240 literne i bagasjerommet passer best til et par små bager.

Shopping

I tillegg til en lang liste med standardutstyr har Mercedes-Benz en enda lengre liste med ekstrautstyr. I tillegg kan du velge fra deres såkalte Manufaktur-avdeling, hvor AMG Performance-seter til 26.000 kroner, lakkfarger til 30.000 og skinnpakker til 50.000 kroner kan øke opplevelsen.

SLALÅM: Mercedes-AMG SL 63 er blitt stivere, noe som kommer godt med når du skal opp og ned de mange krappe og bratte svingene i Geiranger.

Foto: André Jaskiewicz

Løftesystem for forakselen til 24.000 kroner for å spare frontspoileren er trolig en god investering og du kan oppgradere felgene med opptil 61.000 kroner for de tøffeste 21-tommerne. Skal du mye på bane kan karbonkeramiske bremser til 101.000 kroner være en god investering, men det er ikke nødvendig å velge alt.

Luksus

Mercedes-Benz varslet nylig at de skulle droppe enkelte billigmodeller og jakte på de øvre delene av segmentene de ønsker å være i. Den nye AMG SL 63 og SL 55 er bevis på at de allerede har begynt, selv om SL 43 kun har bakhjulsdrift og kan bli din for «skarve» 1,6 millioner kroner før utstyr. SL 65 med V12 har forsvunnet ut av systemet, men tar du ikke til takke med en Mercedes-AMG SL 63 er du mer kravstor enn privilegerte folk flest.

Mercedes-AMG SL 63

 

Drivlinje 4,0-liter V8 T 4×4

HK/kW/Nm 585/430/800

0-100 km/t 3,6 sek.

Toppfart 315 km/t

Egenvekt 1.895 kg

L/B/H/ 471/192/135 cm

Forbruk 1,22 l/mil

CO2-utslipp 282 g/km

Bagasjerom 213/240 liter

Hengervekt 0 kg

  • Pris

Fra (SL 43) 1.605.000 kr

Denne modellen 2.643.000

Med utstyr 3.087.993

  • Pluss

Design og historie

Drivlinje

Ytelser

  • Minus

Stiv

Pris

Fartsgrenser

  • Design

Den klassiske SL-fasongen er modernisert og forbedret på alle måter.

  • Førermiljø

Lekkert og moderne med en mengde alternative visninger og funksjoner.

  • Kjøreegenskaper

Med AMG-logo samt trekk og styring på alle fire hjul er SL jekket opp et godt hakk.

  • Ytelser

Skal du ha noe mer må du opp i 911 Turbo S og Ferrari-ligaen.

  • Mye for pengene

SL 43 og 55 gir nesten like mye, så du må betale en del ekstra for det lille ekstra.

  • Konklusjon 8

Hverken superbil eller cruiser, men et sportslig og deilig kompromiss til en høy pris.