Voldsom pris og «umulig» å få tak i: En av tidenes desidert heftigste biler

Les hele artikkelen

På Frankfurt motorshow i 2017 viste Lewis Hamilton og daværende administrerende direktør i Mercedes Dieter Zetsche frem konseptet Mercedes-AMG One.

MYE STYR: Mercedes-AMG ONE bruker i utgangspunktet den samme motoren som benyttes i Formel 1, noe som har krevd en god del tilpasning for å blant annet klar utslippskravene. 

Foto: Mercedes-Benz

Utgangspunktet var en idé om å bruke motoren fra Formel 1 teamet i en bil som kunne registreres for bruk på landeveien. Formuleringen «en racerbil på veien» har etter hvert fått temmelig mange mil på telleren, men bruksområdene er så forskjellig at det som gjør en virkelig racerbil god, ofte gjør en gatebil dårlig.

Teamet ble til software

For i det hele tatt å starte en Formel 1 bil kreves det et helt team med laptoper og avansert utstyr som varmer opp motoroljen så den kan sirkulere, fordi toleransene er så små at motoren kan skjære seg når den er kald.

HYBRID: Mercedes-AMG ONE er en hybrid, med 25 kilometer elektrisk rekkevidde, så det skal gå an å reise til racerbanen tidlig en søndag morgen uten å vekke hele gata. 

Foto: Mercedes-Benz

Ifølge administrerende direktør for teknisk avdeling i Mercedes-AMG Jochen Hermann var en av de virkelig store utfordringene å omforme den kompetansen til software, slik at bilen starter ved å trykke på en knapp.

100.000 omdreininger

Den 1,6 liter store V6-eren har en elmotor på 90 kW montert på akslingen til turboladeren, som sørger for at den allerede snurrer i arbeidshastighet på rundt 100.000 omdreininger når eksosgassene for alvor setter fart på turbinen.

Mercedes-AMG ONE

Foto: Mercedes-Benz

I tillegg står det en 120 kW elmotor koblet direkte på drivakslingen, og to til med samme effekt foran, en til hvert fremhjul. Bilen er en hybrid med 25 km elektrisk rekkevidde, som i all hovedsak høster energi fra de fremre elmotorene.

Mange rykter

En Formel 1 motor er bygget for å yte på svært høye turtall, men i Mercedes-AMG One er den sperret på 11.000 omdreininger. Når den i utgangspunktet har en tomgang på 6.000 kreves det en god del tilpasning for å gjøre det mulig å kjøre i vanlig trafikk.

FORMEL 1 TIL KONTORET: Mercedes-AMG ONE skal kunne kjøres på vanlig vei, og gi følelsen av å kjøre Formel 1 til kontoret om morgenen. 

Foto: Mercedes-Benz

Utslippskrav skapte mye hodebry, siden målingene stort sett utføres på lave turtall som en familiebil typisk kjører på. Men etter fem år med jevnlige rykter om at hele prosjektet var skrinlagt, presenterer de nå den endelige versjonen, med tomgang på 1.200 og ganske spenstige ytelser.

Ikke mulig å måle

En av de tydeligste tegnene på hvor komplisert det har vært å få alt sammen til å fungere kan en lese i den medfølgende tekniske spesifikasjonen. På linjen for dreiemoment står det svart på hvitt: «Spesifisering er ikke mulig, på grunn av den komplekse drivlinjen». Heldigvis har de klart å måle alt annet, og opplyser at V6-eren alene yter 574 hk ved 9.000 omdreininger.

IKKE EKSTREMT: Mercedes-AMG ONE yter litt over 1.000 hk til sammen, noe som ikke lenger er like ekstremt i dette markedet. 

Foto: Mercedes-Benz

Når bensin og elmotorene trekker i samlet flokk, skal total system-ytelse være 1.063 hk, som formidles via en syvtrinns girkasse. 0-100 km/t oppgis å ta 2,9 sekunder, 0-200 km/t syv sekunder blankt, og 0-300 km/t skal være mulig å få unna på 15,6 sekunder. Toppfarten står oppført til 352 km/t.

Kule knapper

Hvis du nettopp leste gjennom tallene i forrige avsnitt og bare var sånn passe imponert, er du nok ikke alene om det. Svært mye har skjedd i bilverdenen på de fem årene som har gått siden prosjektet først ble presentert.

DRØMMEN: Mange drømmer nok om å kjøre Formel 1. Mercedes-AMG ONE er så nærme det går an å komme uten å måtte ha på hjelm. 

Foto: Mercedes-Benz

Aston Martin Valkyrie, Bugatti Chiron, og den langt rimeligere Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo har hurtigere akselerasjon, og det det er nok derfor Mercedes-AMG One kommer utstyrt med såpass mange fristende funksjoner og kule knapper eieren kan trykke på.

Fullt utvokst vinge

På toppen av skjermene foran er det felt inn fire rektangulære luker som ligger etter hverandre. Ved å skru kjøremodus over på «Race» vipper de opp, og vekker assosiasjoner til skumle reptiler som gjør seg klar til kamp.

REPTIL: Når klaffene på toppen av skjermene åpnes, minner det om et reptil som gjør seg klar til kamp. 

Foto: Mercedes-Benz

Ved å slippe ut luften der senkes trykket inni hjulbrønnen, noe som reduserer løftet foran. Porsche 911 GT3 RS har fastmonterte slisser som står åpne hele tiden, men det ser veldig kult ut når Mercedes-en forandrer utseendet. Bak den lange halefinnen hever en fullt utvokst karbon-vinge seg, på lekre stag frest ut av aluminium.

EKSTRA VINGE: Når den bakre spoileren heves, stikker den ut en ekstra tunge fra den midterste seksjonen, som senkes ned igjen hvis føreren aktiverer DSR. 

Foto: Mercedes-Benz

Den stikker også ut en ekstra tunge, fra den midtre seksjonen av spoileren. Hele bilen senker seg samtidig på fjæringen, og fullfører forestillingen som forteller de andre fremmøte at det er klart for å presse noen rundetider.

Som på ekte

Og nettopp det er vel poenget for de 275 heldige kundene som har fått bestille bilen, til en pris av omtrent 2,5 millioner euro før avgifter – tilsvarende rundt 25 millioner kroner. Vel plassert i førersetet kan de gripe tak i rattet, som ligner på det Hamilton bruker på jobb.

SOM HAMILTON: Mercedes-AMG ONE har et ratt som ligner på det Hamilton bruker på jobb, med mange spennende knapper. 

Foto: Mercedes-Benz

En knapp merket «DSR» gjør at spoileren drar inn tungen og reduserer luftmotstanden, akkurat som på en ekte F1 racer. Den har også en knapp for «pit lane speed», pluss en mengde andre kjekke funksjoner montert innen en tommelfingers rekkevidde.

Med skilt, uten hjelm

For de aller fleste forblir drømmen om å kjøre Formel 1 kun en drøm, men når leveringene ifølge planen starter andre halvår i år vil 275 personer få anledning til å prøve det nærmeste en kommer i noe med registreringsskilt og uten krav til hjelm, med Mercedes-AMG One.