For mellom 20 og 30 tusen år siden åpnet jordskorpen seg under vann, og lava på over 1.000 grader traff sjøvannet. Eksplosjonen dannet en vulkan som i dag kalles Batur, og ligger på øya Bali i Indonesia. De lærde strides om det påfølgende braket var den høyeste lyden i jordklodens historie, men den er nok inne på pallen.
Begrenset opplag
Bentley mener åpenbart at det er et glimrende navn på bilen som introduserer merkets fremtidige satsing på elbiler.
Den nye designsjefen Andreas Mindt begynte i selskapet for et og et halvt år siden, og markerer tydelig hvilke trekk som vil prege kommende modeller med batteridrift, ved å lansere Bentley Mulliner Batur i svært begrenset opplag.
Identiske speil
Dersom Bentley Mulliner Batur hadde vært en stillegående elbil, ville kanskje koblingen til vulkanutbrudd virket litt malplassert. Men under det svært så stilige utseendet skjuler det seg en Bentley Continental GT Speed.
Det har nok bidratt til å gjøre prosessen med å bringe en ny bil fra tegnebrettet til avduking på litt over et år vesentlig enklere, siden krasj-testing og elektronikk allerede er på plass. Dersom du ser nøye etter, er sidespeilene identiske på de to modellene. De inneholder en mengde sensorer og annet som ville gjort det kostbart å utvikle nye til en serie på bare 18 biler, og gjenbruk er absolutt et tema i Bentley Mulliner Batur.
Kraftigste noensinne
Foreløpig ligger det altså ikke noen ladekabel og slenger i et digert bagasjerom under det lange panseret. Plassen har de heller brukt til den kraftigste versjonen av W12-eren på 6,0 liter Bentley noen gang har produsert.
Den skal ifølge produsenten yte over 740 hk og 1.000 Nm, distribuert til alle fire hjulene. I tillegg til til firehjulstrekk byr Bentley Mulliner Batur på firehjulsstyring, elektronisk styrt differensialsperre, hastighets-styrt luftfjæring, elektrisk krengningsstabilisator og moment-fordeling på akslingene. De oppgir ikke noen tall for ytelser, men Bentley Continental GT Speed der samme motor yter 659 hk og 900 Nm skal klare 0-100 km/t på 3,6 sekunder og 335 km/t som toppfart.
Kakediagram
Nylig viste Cadillac frem en «show-car» utgave av deres kommende elbil Celestiq, som både med tanke på tiltenkt pris og begrenset opplag parkerer midt i kakediagrammet til blant annet Bentleys kundegruppe. Den foreløpige versjonen fremstår som rotete, over-designet, med underlig plasserte doble baklys, og en grill som vitner om at ingeniørene ikke er helt sikre på hva de skal gjøre med den når det ikke står en V8-er bak.
Foredler arven
Linjene til Bentley Mulliner Batur er den rake motsetningen til Cadillacs famlende pennestrøk. Under testkjøring av Bentley Continental GT V8 i San Francisco i 2019 sa selskapets administrerende direktør Adrian Hallmark:
– Ingen trenger en Bentley, men alle har lyst på en.
Og Mindt har virkelig klart å ivareta det som gjør en Bentley så attraktiv, ved å foredle og modernisere kjente trekk nedarvet fra tidligere generasjoner.
Hvilende tiger
Designen greier å balansere aggressive og kraftfulle elementer med mykere og mer raffinerte detaljer, som til sammen gir Bentley Mulliner Batur en muskuløs men samtidig avslappet fremtoning.
Fire sirkulære frontlys har kjennetegnet fronten på forskjellige Bentley-er i årevis, men de er nå skiftet ut med to dråpeformede lamper, der en LED-stripe langs øvre kant gir de preg av øynene til et stort kattedyr.
Andreas Mindt beskriver hvordan han og teamet har etterstrebet et visuelt uttrykk han kaller «Resting beast stance», som et hvilende rovdyr.
– Se for deg en løve eller tiger, liggende delvis skjult i gresset, i angrepsposisjon. Den kraftfulle formen, med enorm styrke i hvilende positur, er inspirasjonen bak vår nytolkning av de klassiske Bentley-linjene, skriver Mindt i pressemeldingen.
Badekar
Blar du langt nok tilbake i Bentleys kartotek dukker det opp flere modeller med «straight-eight», altså åtte sylindre på rad, og nok stål i motordekselet til et middels stort badekar. Mindt beskriver at det han kaller følelsen av et uendelig langt panser, omtalt som «Endless bonnet», er en av de viktigste kjennetegnene til en Bentley.
Skjult skjøt
Bentley Mulliner Batur viser frem et ganske enkelt men samtidig svært effektfullt grep som fremhever lengden på panseret.
Et lite stykke bak toppen av grillen har de montert en list, som skjuler skjøten i overgangen til forskjermene. Den listen fortsetter langs øvre kant av dørene, helt frem til toppunktet på de ekstra brede bakskjermene. I profil markerer den skulderlinjen, og definerer hvordan fronten med katte-øynene huker seg ned som et rovdyr på jakt. Rett forfra tangerer den sidespeilene, og får de til å ligne et par ører. Og observert fra en normal vinkel, sånn omtrent tre fjerdedeler fra siden, strekker den linjen fra panseret i hele bilens lengde.
Voldsomme krefter
Hekken preges også av den samme balansen mellom brutalitet og restriktiv eleganse.
Digre eksosrør som nok vil hylle vulkanutbruddet bilen er oppkalt etter står montert i en sortlakkert nedre seksjon, og danner en tydelig kontrast til de smale LED-baklysene og den buede avslutningen med Bentley-logoen. Spoileren ligger skjult ved bakruten, og bidrar til inntrykket av at voldsomme krefter kan slippes løs når som helst.
Fiskegarn
På innsiden fortsetter Bentley Mulliner Batur å fryde sansene, der et utvalg materialer av mer eller mindre resirkulert natur pryder kabinen. Bentley lover at hver enkelt kunde skal få bestemme om de vil sitte på noe som tidligere utgjorde skillet mellom innsiden og utsiden av en ku, eller kle opp interiøret med tekstiler produsert av gamle ullgensere og fiskegarn. Uansett vil en visuell representasjon av lydbølgene fra W12-eren bli svidd inn i dashbordet med laser, for å minne om lyden da Batur våknet for første gang.
En av de lekreste detaljene må være hjulet du skal bruke til å stille inn kjøremodus. Rundt knappen som vekker vulkanen har de plassert en 3D-printet smultring av rent gull. Ved å vri på den kan den heldige eieren velge mellom «Sport», «Bentley», «Comfort» eller «Custom». Det kan hende at noen av de 18 utvalgte må justere frem og tilbake litt ekstra, bare for å kjenne på det gyldne metallet.
Gull på forespørsel
Baksetene som befant seg i Bentley Continental GT Speed har blitt erstattet av en bagasjehylle, noe som gjør den store bilen til en toseter. Foran befinner det seg to eksemplarer av brukskunst, og kvaliteten på håndarbeidet får de tilsvarende komponentene i tidligere nevnte Cadillac Celestiq til å fremstå som arbeidsuhell på systua.
Den øvre delen av ryggen på forsetene er utsmykket med kontrast-søm, og får de til å ligne to samuraier på vakt. Siden Bentley kun skal lage 18 stykker av Mulliner Batur til omtrent 18 millioner kroner per stykk før avgifter, og alle er utsolgt, lover Bentley at samtlige kunder vil få mulighet til å delta aktivt i valg av materialer og farger. Kontrollene til de kjente luft-dysene kan også lages av gull, og utsiden lakkeres i hvilken kulør som helst. Med tanke på det beskjedne opplaget blir det lite sannsynlig at en møter på en Bentley Mulliner Batur langs veien. Men som en indikasjon på hvordan de fremtidige elektriske modellene kan komme til å se ut, lover den meget godt.