Når Reodor Felgen i Flåklypa Grand Prix tråkker gasspedalen gjennom bunnen av fotbrønnen på Il Tempo Gigante, trekker du på smilebåndet og tenker at det hadde vært kult. Når du gir gass i den nye Bentley Continental GT Speed Convertible tenker du umiddelbart «oi». Trykker du imidlertid gasspedalen helt ned, og tilsynelatende gjennom bunnen, tenker du «hjælp».
I motsetning til Il Tempo Gigante har GT Speed nemlig Launch Control, noe som tar deg raskere til 100 kilometer i timen enn en Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet. Turtallsregisteret i de enkelte girene er uvirkelig lange og med så mange blir toppfarten like uvirkelig. Når tyskeren gir seg på 304 kilometer i timen har du enda 31 å gå på, så førstemann til München blir deg. Mye av dette skyldes at den britiske luksusbilen har mye teknikk fra Porsches søsterselskap Audi.
Avansert utstyr
Det inkluderer et effektivt firehjulstrekksystem, sportsdifferensialer, firehjulsstyring, avansert luftfjæring og aktive stabilisatorstag som lar deg kjøre den store og tunge luksusbilen fortere enn du kunne drømme om. Pirelli P Zero dekk i 275/35- og 315/30-dimensjon på 22-tommers felger gir samtidig et veigrep som gjør at du får god bruk for verdens største keramiske skivebremser til 157.000 kroner.
Styringen og de mange andre kjøresystemene ombord følger oppsettene «Sport», «Bentley» (sic.) «Comfort» og «Individual» på en forutsigbar måte. I «Sport» skifter bilen karakter på samme måte som Dr. Jekyll og Mr. Hyde etter oppsettet og tilpasser seg også kjørestilen din, så du får den opplevelse du ønsker.
Du holder nok ikke følge med Porschen på de mest svingete veiene, men det er surrealistisk hvor fort du kan kjøre virkelighetens Il Tempo Gigante, som er et dekkende navn for GT Speed Convertible.
Fisk på land
Denne bilen hører like mye hjemme på bane som Putin på et Nato-møte, men å gjøre det bare for å teste kapasiteten er fristende, da bilen er for rask for det norske veinettet og nesten sitt eget beste. Et tretrinns ESP-system er samtidig trygt for dem som liker å teste grensene, men ikke autovernet når du koser deg med de enorme kreftene under panseret.
Disse kommer fra en seks liter stor W12-motor med doble turboer, selvfølgelig. Den begynte sitt liv i Audi A8, fortsatte i VW Phaeton og Touareg, gjorde en gjesteopptreden i Spyker C12, før Bentley nå fører den til graven i 2026. Det er synd, for alle som har kjørt en bil med 12 sylindre vil egentlig aldri kjøre noe annet igjen.
En åttetrinns dobbeltclutchkasse sender kreftene alt fra silkemykt til brutalt ut i akslingene, mens eksosen blåses ut av de store eksosrørene, enten med et dempet og harmonisk lydbilde eller høylytte og frekke akustiske vibrasjoner, bedre kjent som sportseksos.
Hevder seg godt
Nå er det neppe bare for å teste toppfarten og de andre grenser du kjøper en Bentley Continental GT Speed Convertible, men det er kjekt å vite at bilen har kapasitet som en vaskeekte sportsbil.
Det bekreftes også ved at Bentley har hevdet seg meget godt i racing helt siden den første seieren på Le Mans i 1924. De tok riktignok en pause fra 1930 etter fem seire helt til 2001, men de gjør seg fortsatt godt bemerket med sin Continental GT3 på racerbaner over hele verden.
Aerodynamikken de fortsatt nyter godt av på racerbanen betyr at du får en linjelekker bil. Den store grillen og luftinntakene foran kommer godt med for å mate turboer, radiatorer og bremser med luft og kjøling.
Kostbare pakker
Blackline Specification til 45.000 kroner betyr at de fleste detaljene er sorte, noe som gir bilen et tøft uttrykk. Styling Specification 122.500 kroner med spoilere, skjørter og diffusor i karbon forsterker uttrykket og kompletterer fargen Magenta metallic til det lett pompøse. Frontlyktene med diamantmønster i innfatningen ser bedre ut en de smale og litt kjedelige baklyktene.
Når du åpner de store softclose-dørene med trinnløs posisjonering og lar interiøret åpenbare seg er det lett å bli begeistret. Spesielt hvis du liker bilen i lilla skinn slik testbilen har. Kontrastsømmer, diamantmønster og Speed-logoer i det tykke skinnet og alcantaraen gjør seg godt, sammen med de luftige stoffmattene du får lyst til å dytte tærne nedi.
Karbonpaneler dekker tilsynelatende resten av interiøret og det eneste vi fant av MDG-uvennlig plast er matemekanismen for setebeltene og innmaten i luftdysene.
Komfort eller sport
Du kan velge mellom komfort- eller sportsseter, rattet har en lekker kombinasjon av skinn og alcantara mens et Naim-anlegg til 89.000 kroner øker livskvaliteten hvis du blir lei av lyden fra de tolv sylinderne og vindsuset.
Mengden vind i kupeen blir betydelig redusert med en vindavviser over baksetet, som trolig er blant det rimeligste ekstrautstyret. Det tykke stofftaket som kan heves og senkes i fart demper lyden i tunneler bedre enn de fleste, mens frontruten kan være litt lav for de høye og mørke med aggressiv sittestilling.
Infotainmentsystemet har hentet det beste fra konsernskuffene hos VW og pakket det inn i lekker og intuitiv Bentley-innfatning. En berøringsskjerm kan også styres med et kommandohjul eller stemmen, mens det digitale instrumentpanelet kan ha klassiske klokker, navigasjon eller det infrarøde nattsynet Night Vision.
Klar for høstjakten
En nattlig kjøretur gjennom Hakadal bekreftet flere ganger at det er godt med elg til høstens jakt, da blinkende symboler, piping og nødbrems sørget for full kvote til høsten. Et enslig rådyr i Frogn fikk også en sjanse til, så Night Vision som sikkerhetsutstyr er en god investering i pakken kalt Touring Specification til 86.000 kroner.
Bentley Rotating Display til 65.000 kroner kan gi deg en elegant digital avrusning, mens funksjonsvelgerne i midtkonsollen føles alle som de sitter på riktig plass. Fra rattet kan du styre fartsholder, stereo og kjøreinformasjon, mens de klassiske orgelpipespakene åpner og lukker luftdysene til klimaanlegget.
Trang bak
I baksetet kan du ha med to små fleksible mennesker, men bagasjerommet er på størrelse med det i en Toyota Aygo, så baksetene kommer godt med hvis du skal ha med bagasje. Av andre negative ting er bilens energimerking i henhold til EUs standard på G, på en skala fra A til G. Nå er det neppe de 320 grammene med CO2 du slipper ut pr. kilometer som avgjør verdens skjebne, da du samtidig sparer verden for betydelige mengder plast sammenlignet med andre bileiere.
Dette kan du gjøre i trygg forvissning om at du har det mer komfortabelt enn alle andre når du cruiser rundt, helt til du gir full gass. Da kjører du heller raskere enn alle andre kabrioleter – nesten. Bortsett fra Porsche 911 Turbo S Cabriolet, den «ekte» Il Tempo Gigante og en håndfull andre biler du heller ikke vil bytte med.
Bentley Continental GT Speed Convertible
Drivlinje 6,0-liter W12 T 4×4
HK/kW/Nm 659/485/900
0-100 km/t 3,7 sek.
Toppfart 335 km/t
Egenvekt 2.436 kg
L/B/H/ 485/195/140 cm
Forbruk 1,41 l/mil
CO2-utslipp 320 g/km
Bagasjerom 235 liter
Hengervekt 0 kg
- Pris
Fra 4.293.825
Med utstyr 5.043.726
- Pluss
Følelsen
Motor
Interiør
- Minus
Pris
Plass
Fartsgrenser
- Design
Majestetisk på alle måter med et lite minus for baklyktene.
- Førermiljø
Alt det beste fra VW pakket inn i Bentley-design og de aller beste materialene.
- Kjøreegenskaper
Komfortabel, stor og tung, men teknikken hjelper deg til noen surrealistiske opplevelser.
- Ytelser
Raskere enn en Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet.
- Plass
Deilig i forsetene, trangt i baksetene og latterlig bagasjerom.
- Mye for pengene
Meget kostbar, men du får egentlig alt du drømmer om.
- Konklusjon 10
For en kabriolet-elsker er dette den ultimate drømmebilen.