Virkelighetens Il Tempo Gigante

Les hele artikkelen

Når Reodor Felgen i Flåklypa Grand Prix tråkker gasspedalen gjennom bunnen av fotbrønnen på Il Tempo Gigante, trekker du på smilebåndet og tenker at det hadde vært kult. Når du gir gass i den nye Bentley Continental GT Speed Convertible tenker du umiddelbart «oi». Trykker du imidlertid gasspedalen helt ned, og tilsynelatende gjennom bunnen, tenker du «hjælp».

SMÅTING: En av utstyrspakkene inneholder blant annet sideskjørter i karbon med en diskret og kledely Bentley-logo.

Foto: Håkon Sæbø

I motsetning til Il Tempo Gigante har GT Speed nemlig Launch Control, noe som tar deg raskere til 100 kilometer i timen enn en Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet. Turtallsregisteret i de enkelte girene er uvirkelig lange og med så mange blir toppfarten like uvirkelig. Når tyskeren gir seg på 304 kilometer i timen har du enda 31 å gå på, så førstemann til München blir deg. Mye av dette skyldes at den britiske luksusbilen har mye teknikk fra Porsches søsterselskap Audi.

Avansert utstyr

Det inkluderer et effektivt firehjulstrekksystem, sportsdifferensialer, firehjulsstyring, avansert luftfjæring og aktive stabilisatorstag som lar deg kjøre den store og tunge luksusbilen fortere enn du kunne drømme om. Pirelli P Zero dekk i 275/35- og 315/30-dimensjon på 22-tommers felger gir samtidig et veigrep som gjør at du får god bruk for verdens største keramiske skivebremser til 157.000 kroner.

PURPLE HAZE: Fargen Magenta metallic med et interiør i lilla skinn og alcantara samt en drøss karbonpaneler gjør bilen helt spesiell.

Foto: Håkon Sæbø

Styringen og de mange andre kjøresystemene ombord følger oppsettene «Sport», «Bentley» (sic.) «Comfort» og «Individual» på en forutsigbar måte. I «Sport» skifter bilen karakter på samme måte som Dr. Jekyll og Mr. Hyde etter oppsettet og tilpasser seg også kjørestilen din, så du får den opplevelse du ønsker.

Du holder nok ikke følge med Porschen på de mest svingete veiene, men det er surrealistisk hvor fort du kan kjøre virkelighetens Il Tempo Gigante, som er et dekkende navn for GT Speed Convertible.

KLASSISK: Orgelpipespaker for luftdysene er pakket inn i pianolakk under den elegante klokken og åpningene med noen av de få plastdetaljene du finner ombord.

Foto: Håkon Sæbø

FARGESPILL: Det meste kler Bentley Continental GT Speed Convertible

Foto: Håkon Sæbø

Fisk på land

Denne bilen hører like mye hjemme på bane som Putin på et Nato-møte, men å gjøre det bare for å teste kapasiteten er fristende, da bilen er for rask for det norske veinettet og nesten sitt eget beste. Et tretrinns ESP-system er samtidig trygt for dem som liker å teste grensene, men ikke autovernet når du koser deg med de enorme kreftene under panseret.

Disse kommer fra en seks liter stor W12-motor med doble turboer, selvfølgelig. Den begynte sitt liv i Audi A8, fortsatte i VW Phaeton og Touareg, gjorde en gjesteopptreden i Spyker C12, før Bentley nå fører den til graven i 2026. Det er synd, for alle som har kjørt en bil med 12 sylindre vil egentlig aldri kjøre noe annet igjen.

DIGITAL AVRUSNING: Hvis du blir lei av den store digitale skjermen i midtkonsollen kan du med velge noen klassiske klokker med temperatur, kompass og rundetider, eller bare en karbonplate.

Foto: Håkon Sæbø

En åttetrinns dobbeltclutchkasse sender kreftene alt fra silkemykt til brutalt ut i akslingene, mens eksosen blåses ut av de store eksosrørene, enten med et dempet og harmonisk lydbilde eller høylytte og frekke akustiske vibrasjoner, bedre kjent som sportseksos.

Hevder seg godt

Nå er det neppe bare for å teste toppfarten og de andre grenser du kjøper en Bentley Continental GT Speed Convertible, men det er kjekt å vite at bilen har kapasitet som en vaskeekte sportsbil.

DETALJER: Tykke stoffmatter og stigtrinn med lysende logoer er det første som møter deg når du åpner døren.

Foto: Håkon Sæbø

Det bekreftes også ved at Bentley har hevdet seg meget godt i racing helt siden den første seieren på Le Mans i 1924. De tok riktignok en pause fra 1930 etter fem seire helt til 2001, men de gjør seg fortsatt godt bemerket med sin Continental GT3 på racerbaner over hele verden.

Aerodynamikken de fortsatt nyter godt av på racerbanen betyr at du får en linjelekker bil. Den store grillen og luftinntakene foran kommer godt med for å mate turboer, radiatorer og bremser med luft og kjøling.

Kostbare pakker

Blackline Specification til 45.000 kroner betyr at de fleste detaljene er sorte, noe som gir bilen et tøft uttrykk. Styling Specification 122.500 kroner med spoilere, skjørter og diffusor i karbon forsterker uttrykket og kompletterer fargen Magenta metallic til det lett pompøse. Frontlyktene med diamantmønster i innfatningen ser bedre ut en de smale og litt kjedelige baklyktene.

LYSER OPP: De avanserte LED-lysene er pakket inn i blanke lyktehus med diamantmønster og sorte rammer.

Foto: Håkon Sæbø

Når du åpner de store softclose-dørene med trinnløs posisjonering og lar interiøret åpenbare seg er det lett å bli begeistret. Spesielt hvis du liker bilen i lilla skinn slik testbilen har. Kontrastsømmer, diamantmønster og Speed-logoer i det tykke skinnet og alcantaraen gjør seg godt, sammen med de luftige stoffmattene du får lyst til å dytte tærne nedi.

Karbonpaneler dekker tilsynelatende resten av interiøret og det eneste vi fant av MDG-uvennlig plast er matemekanismen for setebeltene og innmaten i luftdysene.

Komfort eller sport

Du kan velge mellom komfort- eller sportsseter, rattet har en lekker kombinasjon av skinn og alcantara mens et Naim-anlegg til 89.000 kroner øker livskvaliteten hvis du blir lei av lyden fra de tolv sylinderne og vindsuset.

OVERDÅDIG: Førermiljøet intuitivt og ryddig, men også overdådig, både når det gjelder utstyr og materialer.

Foto: Håkon Sæbø

Mengden vind i kupeen blir betydelig redusert med en vindavviser over baksetet, som trolig er blant det rimeligste ekstrautstyret. Det tykke stofftaket som kan heves og senkes i fart demper lyden i tunneler bedre enn de fleste, mens frontruten kan være litt lav for de høye og mørke med aggressiv sittestilling.

Infotainmentsystemet har hentet det beste fra konsernskuffene hos VW og pakket det inn i lekker og intuitiv Bentley-innfatning. En berøringsskjerm kan også styres med et kommandohjul eller stemmen, mens det digitale instrumentpanelet kan ha klassiske klokker, navigasjon eller det infrarøde nattsynet Night Vision.

Klar for høstjakten

DYREBSKYTTER: Det digitale instrumentpanelet har mange praktiske funksjoner og visningsformer, ikke minst Night Vision som redder elgbestanden gang på gang.

Foto: Håkon Sæbø

En nattlig kjøretur gjennom Hakadal bekreftet flere ganger at det er godt med elg til høstens jakt, da blinkende symboler, piping og nødbrems sørget for full kvote til høsten. Et enslig rådyr i Frogn fikk også en sjanse til, så Night Vision som sikkerhetsutstyr er en god investering i pakken kalt Touring Specification til 86.000 kroner.

Bentley Rotating Display til 65.000 kroner kan gi deg en elegant digital avrusning, mens funksjonsvelgerne i midtkonsollen føles alle som de sitter på riktig plass. Fra rattet kan du styre fartsholder, stereo og kjøreinformasjon, mens de klassiske orgelpipespakene åpner og lukker luftdysene til klimaanlegget.

Trang bak

I baksetet kan du ha med to små fleksible mennesker, men bagasjerommet er på størrelse med det i en Toyota Aygo, så baksetene kommer godt med hvis du skal ha med bagasje. Av andre negative ting er bilens energimerking i henhold til EUs standard på G, på en skala fra A til G. Nå er det neppe de 320 grammene med CO2 du slipper ut pr. kilometer som avgjør verdens skjebne, da du samtidig sparer verden for betydelige mengder plast sammenlignet med andre bileiere.

SØM: Hver av firkantene i diamantmønsteret består av 712 sting, mens Speed-logoen brodert i nakkestøttene har noen færre.

Foto: Håkon Sæbø

Dette kan du gjøre i trygg forvissning om at du har det mer komfortabelt enn alle andre når du cruiser rundt, helt til du gir full gass. Da kjører du heller raskere enn alle andre kabrioleter – nesten. Bortsett fra Porsche 911 Turbo S Cabriolet,  den «ekte» Il Tempo Gigante og en håndfull andre biler du heller ikke vil bytte med.

Bentley Continental GT Speed Convertible

 

Drivlinje 6,0-liter W12 T 4×4

HK/kW/Nm 659/485/900

0-100 km/t 3,7 sek.

Toppfart 335 km/t

Egenvekt 2.436 kg

L/B/H/ 485/195/140 cm

Forbruk 1,41 l/mil

CO2-utslipp 320 g/km

Bagasjerom 235 liter

Hengervekt 0 kg

  • Pris

Fra 4.293.825

Med utstyr 5.043.726

  • Pluss

Følelsen

Motor

Interiør

  • Minus

Pris

Plass

Fartsgrenser

  • Design

Majestetisk på alle måter med et lite minus for baklyktene.

  • Førermiljø

Alt det beste fra VW pakket inn i Bentley-design og de aller beste materialene.

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel, stor og tung, men teknikken hjelper deg til noen surrealistiske opplevelser.

  • Ytelser

Raskere enn en Porsche 911 Carrera 4S Cabriolet.

  • Plass

Deilig i forsetene, trangt i baksetene og latterlig bagasjerom.

  • Mye for pengene

Meget kostbar, men du får egentlig alt du drømmer om.

  • Konklusjon 10

For en kabriolet-elsker er dette den ultimate drømmebilen.