Vintertester ny og luksuriøs elbil

Les hele artikkelen

Prototypen av BMW i7 testes i disse dager «til det ytterste» i Arjeplog i Nord-Sverige, ifølge BMW. Dette skal være den elektriske utgaven av luksussedanen 7-serien, hvor begge er ventet å komme en gang neste år. I tillegg til den langt mindre elbilen iX1, som også kommer i 2022, har BMW allerede elbilene i3, iX3, i4 og iX i sortimentet. 

– Vi vil legge til rette for at nordmenn kan bestille BMW i7 på et tidlig tidspunkt, slik som med BMW iX og BMW i4, forteller BMWs kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby.

Det er smart, for både Mercedes-Benz og Audi trapper opp elbilkonkurransen, førstnevnte nylig lanserte den elektriske syvseters SUV-en Mercedes GLB til under 500.000 kroner. I tillegg kommer Mercedes-Benz med blant annet Mercedes EQE og SUV-utgaver av både EQE og EQS. 

STOR LUKSUSSEDAN: BMW blir ikke alene om å tilby en stor, elektrisk sedanklump. Mercedes EQS og Tesla Model S er strengt tatt litt mer som en kombikupé å regne, men ser kundene forskjell?

Foto: BMW

Vinteregenskaper

I en pressemelding uttaler BMW at de er i sluttfasen av testingen, hvor de jobber med å kalibrere fjæringskomponenter og styre- og bremsesystemene, samt kjøredynamikk og stabilitetssystemer. 

Arjeplog ligger ved polarsirkelen og er et velkjent sted for mange som jobber med bilutvikling. Her har BMW, Jaguar Land Rover og flere andre produsenter egne områder med isbaner på de mange innsjøene, hvor jevn og lav temperatur sørger for ypperlige testforhold. 

Mange andre bilprodusenter bruker også Arjeplog som base for sine tester, og det er flere anlegg som leies ut. I mørket suser det forkledde prototyper rundt, deriblant BMW-en på bildene.

ISKALDT: Den kommende BMW i7 testes i Arjeplog i Nord-Sverige. Der er det stabilt kaldt og god tilgang på islagte innsjøer, som gjør at mange bilprodusenter velger å teste sine biler akkurat her.

Foto: BMW

BMW i7 pris

Lite er bekreftet om det tekniske rundt nye BMW i7, men skulle konkurrenten Mercedes EQS legges til grunn, kan BMW-kjøperne forvente seg både bak- og firehjulsdrift. Modellen EQS 450+ har kun drift på bakhjulene, men hele 770 kilometers rekkevidde. Mercedes EQS 580 4Matic har imidlertid to motorer, firehjulsdrift, rekkevidde på 645 kilometer og hele 523 hestekrefter. 

Over hos BMW er SUV-en iX blant de hotteste nyhetene om dagen. Her har den såkalte iX xDrive40 en rekkevidde på 425 kilometer og 326 hestekrefter, mens toppmodellen iX xDrive50 har 523 hestekrefter og 631 kilometers rekkevidde. Det er god grunn til å tro at nye i7 lanseres med tilsvarende motorytelse, men kanskje elbilsultne nordmenn kan håpe på enda litt bedre rekkevidde? Den kommende BMW i7 er lavere og forhåpentligvis en mer effektiv elbil enn iX, som i større grad ligner på den velkjente BMW X5. 

MORO PÅ ISEN? BMW i7 er den elektriske varianten av den ultrakonservative 7-serien. Likevel indikerer dette bildet av bilen kan bli ganske morsom å leke seg med på isen. Og det er all grunn til å tro at den kommer med firehjulsdrift.

Foto: BMW

Siden i7 ennå ikke er lansert, er det stadig en stund til informasjon om priser slippes. Igjen er det fristende å kikke litt bort på Mercedes og hovedkonkurrenten EQS. For Mercedes EQS 580 4Matic-utgave (med nøyaktig samme motoreffekt som BMW iX xDrive50, interessant nok) fra 1.171.900 kroner. At BMW i7, når den en gang kommer, vil plassere seg i samme prisområde, er ikke utenkelig. 

VISES SNART: BMW i7 skal lanseres til neste år sammen med den langt mindre luksuriøse elbilen BMW iX1. 

Foto: BMW