Amerikanerne har en vits, som lener seg på det engelske språket for å gi mening. «What has four wheels and flies?» Lyder spørsmålet. «A garbage truck» er svaret, fordi «flies» ikke angir at den flyr, men har en mengde fluer. Men nå har Ford i USA lansert den allerede populære Ford Bronco i Raptor-versjon, og selv om den nok ikke flyr indikerer et par av bildene at den i hvert fall gjennomfører take-off med stort hell.
Skremt hest
I USA er Jeep det andre store navnet i segmentet for folk som gjerne kjører bil pÃ¥ topptur. PÃ¥ tampen av fjorÃ¥ret begynte Ford for alvor Ã¥ vise frem den nye utgaven av Bronco, og som et svar pÃ¥ det trillet Jeep frem en konseptbil kalt Rubicon 392 med V8 som skremte bort villhestene i reklamefilmen.Â
Enkel og kanskje litt barnslig symbolikk, men hensikten var blant annet å påpeke at Ford-en kun var å få med V6-er. Mange Bronco-tilhengere har derfor ventet i spenning på denne versting-utgaven med tilnavnet Raptor, med håp om å matche antall forbrennings-kammer under panseret.
Rask uansett underlag
Siden da har Jeep bekreftet at Rubicon 392 blir satt i produksjon, og Ford har muligens skuffet noen i den harde kjernen ved Ã¥ lansere Bronco Raptor med V6-er. ForhÃ¥pentligvis hjelper spesifikasjonene pÃ¥ humøret. Den treliters sekseren med doble turboer skal levere et sted over 400 hk ifølge Ford, men spesifikke tall for effekt og moment er ikke klare ennÃ¥.Â
Mye tyder på at det blir en kraftpakke, blant annet fordi Raptor Advanced Systems Engineer Jack Cooper i et intervju med Motor Authority uttalte at Bronco Raptor vil kunne oppnå en hastighet på 111 miles per hour, eller 178 km/t, uansett hva slags terreng den kjører over.
Større enn Bigfoot
For Ã¥ klare det har Ford plukket med seg en haug godbiter fra storebroren F-150 Raptor. Ford har gjentatt suksessen som blant annet gjorde Mustang til en hit, og laget en liste over tilvalg som skal gjøre det mulig for hver enkelt kunde Ã¥ konfigurere sin «egen» Bronco. Blant de mer ekstreme pakkene er blant annet «Sasquatch» som bÃ¥de løfter bilen pÃ¥ større offroad-dekk og gjør den mer bredbent.Â
«Sasquatch» er navnet urfolket i Canada gav fabeldyret bedre kjent som «Bigfoot», og det sier sitt at Raptor-utgaven mer enn dobler økningen i bredden utover det «Sasquatch»-pakken byr på.
Takeoff & landing
Rammen har fÃ¥tt en rekke ekstra avstivninger, og hjuloppheng og dempere er av samme type som benyttes i offroad-racing klassen Ultra 4. I en medfølgende videosnutt demonstrerer den profesjonelle ørken-racer-føreren Shelby Hall hvordan bilen takler bÃ¥de takeoff pÃ¥ sanddynene, landing, og klatring over det som pÃ¥ godt norsk mÃ¥ kalles en steinrøys. I midtkonsollen befinner dreiehjulet til det patenterte G.O.A.T systemet.Â
Ford opplyser at det er en forkortelse for Go Over Any Terrain, men det er jo kjekt at det også blir til det engelske ordet for geit. Et raskt oppslag på Urban Dictionary opplyser i tillegg at ordet Goat ofte benyttes om legendariske idrettsstjerner og musikkartister, da med betydningen Greatest Of All Time.
Dagrømmer
Informasjonsdirektør i Ford Motor Norge Anne Sønsteby svarer på forespørsel om det er noen planer for å ta inn Bronco i Norge, eventuelt som bestillingsvare, at de foreløpig ikke har noen informasjon om det. Det er jo ikke et blankt nei, og for de som liker å dagdrømme om en heftig amerikansk offroader, er prisantydningen i USA 69.995 dollar, som på dagens kurs blir omtrent 630.000 kroner, før staten legger på avgifter.