Før var det åtte eller tolv sylindere alene, uten noen elektriske hjelpemidler av noe slag. Mercedes-AMG har mange slike klassikere, for dem som vil kikke i historiebøkene. SL 65 og CL 65 er spesielt artige å tenke tilbake på, men også den buldrende SL 55 AMG fra 2000-tallet er legendarisk.
Fremdeles V8, men…
På grunn av stadig strengere krav til utslipp, kan ikke bilprodusentene rulle ut mange kraftige bensinmodeller for tiden. Nye Mercedes-AMG SL får lov til å klare seg uten batterier og elmotorer, men AMG GT er nå blitt en ladbar hybrid. Det må imidlertid legges til at det er en ganske absurd konstruksjon Mercedes-AMG nå presenterer.
– Ved å elektrifisere drivlinjen leverer AMG GT 63 S E Performance vanvittig heftige ytelser, noe som gjør den til den kraftigste serieproduserte bilen fra Affalterbach noensinne, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.
AMG GT 63 S E Performance har en en 4,0-liters V8 bi-turbomotor, en elektrisk motor og et høyytelsesbatteri som er utviklet i Affalterbach. Systemeffekt er på hele 843 hestekrefter og 1470 Nm. Det skal gi en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder, lover Mercedes-AMG, og 0 til 200 km/t skal gå unna på mindre enn 10 sekunder. Fullt variabel AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk sender kraften til alle fire hjul og toppfarten er 316 km/t.
Bilen er den klar for bestilling og koster fra 2.547.000 kroner. Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av andre kvartal av 2022, ifølge den norske importøren.
Sinnrik konstruksjon
AMG GT 63 S E Performance har en elektrisk motor som yter 204 hestekrefter. Denne er snedig nok plassert pÃ¥ bakakselen, ikke mellom motor og girkasse slik mange andre ladbare hybrider har.Â
Mercedes-AMG har integrert elmotoren sammen med en totrinns girkasse og en elektrisk differensial, som de selv innrømmer at er en kompleks løsning. Det er forøvrig ogsÃ¥ pÃ¥ bakakselen at batteriet sitter, men selv om alt dette ligger bak i bilen, skal elektrisk kraft likevel kunne sendes til forhjulene ogsÃ¥.Â
Det var kanskje ikke sÃ¥ mange som gikk rundt og hÃ¥pet pÃ¥ god elektrisk rekkevidde, men de som hadde troen kan nÃ¥ la seg skuffe: Rekkevidden pÃ¥ nye AMG GT 63 S E Performance er bare 12 kilometer, men sÃ¥ er ogsÃ¥ Mercedes-AMG Ã¥pne om at elektrisk kjøring ikke er bilens hovedoppgave.Â
«Batteriet er designet for rask kraftlevering, og vil derfor ikke levere lengst mulige rekkevidde», skriver Mercedes i en pressemelding.Â