Vill bil til vill pris

Les hele artikkelen

Før var det åtte eller tolv sylindere alene, uten noen elektriske hjelpemidler av noe slag. Mercedes-AMG har mange slike klassikere, for dem som vil kikke i historiebøkene. SL 65 og CL 65 er spesielt artige å tenke tilbake på, men også den buldrende SL 55 AMG fra 2000-tallet er legendarisk.

Fremdeles V8, men…

På grunn av stadig strengere krav til utslipp, kan ikke bilprodusentene rulle ut mange kraftige bensinmodeller for tiden. Nye Mercedes-AMG SL får lov til å klare seg uten batterier og elmotorer, men AMG GT er nå blitt en ladbar hybrid. Det må imidlertid legges til at det er en ganske absurd konstruksjon Mercedes-AMG nå presenterer.

Embed: Mercedes-AMG GT 63 – Infogram
https://infogram.com/mercedes-amg-gt-63-1hd12yxpmrprw6k?live

– Ved å elektrifisere drivlinjen leverer AMG GT 63 S E Performance vanvittig heftige ytelser, noe som gjør den til den kraftigste serieproduserte bilen fra Affalterbach noensinne, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge.

AMG GT 63 S E Performance har en en 4,0-liters V8 bi-turbomotor, en elektrisk motor og et høyytelsesbatteri som er utviklet i Affalterbach. Systemeffekt er på hele 843 hestekrefter og 1470 Nm. Det skal gi en akselerasjon fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder, lover Mercedes-AMG, og 0 til 200 km/t skal gå unna på mindre enn 10 sekunder. Fullt variabel AMG Performance 4Matic+ firehjulstrekk sender kraften til alle fire hjul og toppfarten er 316 km/t.

Bilen er den klar for bestilling og koster fra 2.547.000 kroner.  Den nye modellen forventes på norske veier i løpet av andre kvartal av 2022, ifølge den norske importøren.

VILL AKSELERASJON: Nye AMG GT skal klare 100 km/t på 2,9 sekunder og når 200 km/t på mindre enn 10 sekunder, hevder Mercedes-AMG

Foto: Mercedes-AMG

Sinnrik konstruksjon

AMG GT 63 S E Performance har en elektrisk motor som yter 204 hestekrefter. Denne er snedig nok plassert på bakakselen, ikke mellom motor og girkasse slik mange andre ladbare hybrider har. 

Mercedes-AMG har integrert elmotoren sammen med en totrinns girkasse og en elektrisk differensial, som de selv innrømmer at er en kompleks løsning. Det er forøvrig også på bakakselen at batteriet sitter, men selv om alt dette ligger bak i bilen, skal elektrisk kraft likevel kunne sendes til forhjulene også. 

LUKSUSPRIS: Prisen starter på over 2,5 millioner kroner, så det kan stilles høye krav til luksusnivået innvendig. Noe annet vil skuffe.

Foto: Mercedes-AMG

Det var kanskje ikke så mange som gikk rundt og håpet på god elektrisk rekkevidde, men de som hadde troen kan nå la seg skuffe: Rekkevidden på nye AMG GT 63 S E Performance er bare 12 kilometer, men så er også Mercedes-AMG åpne om at elektrisk kjøring ikke er bilens hovedoppgave. 

«Batteriet er designet for rask kraftlevering, og vil derfor ikke levere lengst mulige rekkevidde», skriver Mercedes i en pressemelding.Â