Full utfasing av fossile biler ønskes å tre i kraft i Europa innen 2035, men ifølge Bloomberg jobbes det i kulissene for spesielle unntak. Det er Italias miljøminister Roberto Cingolani som forteller at statsminister Mario Draghi er i samtaler med EU om å skåne landets superbilprodusenter, deriblant Ferrari og Lamborghini.
Italias maktelite ønsker at de tradisjonsrike luksusbilene skal kunne fortsette med forbrenningsmotorer, men at produksjonen av høyytelsesbatterier også må komme i gang.
Fra Cingolanis hold argumenteres det med at de italienske superbilprodusentene lager nisjebiler, ikke masseproduserte produkter for hvem som helst, ifølge Bloomberg.
«Ikke noe problem»
Det rapporteres at Italias miljøminister tidligere har sittet i styret i Ferrari, som både kan tale for hans interesser i saken, i tillegg til å ha bred kunnskap om produksjonen. Det trekkes frem at hverken Lamborghini eller Ferrari produserer nok biler til at et forbud har spesielt mye å si, og Ferrari leverte bare 5.456 biler i løpet av årets første seks måneder.
En EU-talsperson har ifølge Bloomberg avstått fra å kommentere italienernes krav, men skal likevel sagt at «alle bilprodusenter må bidra til redusert klimagassutslipp».
«Jeg er sikker på at dette ikke blir noe problem», skal Cingolani ha uttalt under en konferanse i Cernobbio i Nord-Italia nylig, men den Maranello-baserte superbilprodusenten Ferrari har ikke ønsket å uttale seg.
Det er imidlertid en kjent sak at Ferrari ikke tilbyr noen elbil nå, og har heller ikke tenkt til å gjøre dette før i 2025. Samtidig har Ferrari på sin side satt Benedetto Vigna i sjefsstolen – en italiener med bakgrunn fra IT-bransjen og selskapet STMicroelectronics. Den fransk-italienske elektronikk- og halvlederprodusenten har blant annet Apple på kundelisten, som Vigna har jobbet tett med.
Bloomberg skriver at en av Vignas hovedoppgaver nå er å snu Ferrari mot elektrifisering.