Fire dager før valget kom budsjettlekkasjen bilbransjen har ventet på: Regjeringen foreslår å videreføre mva-fritaket for elbiler i sitt forslag til statsbudsjett for 2022.
-Dette er veldig gode nyheter! Fortsatt mva-fritak for elbil er helt nødvendig for å holde takten oppe i det grønne skiftet, sier Ida Krag, sjef for kommunikasjon og myndighetskontakt i Bilimportørenes Landsforening.
-Vi er svært glade for at regjeringen har lyttet til bransjen. ESA har allerede gitt Norge anledning til å videreføre mva-fritaket for 2022, og det er bra de tar fritaket i bruk.
Klimaminister Sveinung Rotevatn var statsråden som fikk legge frem gladnyheten, som en Venstre-seier fra budsjettet.
På Venstres nettsider står det følgende:
Elbilandelen av solgte nybiler i august er rekordhøye 71,9 prosent på landsbasis. I budsjettforslaget som regjeringen legger fram i oktober, vil Venstre og regjeringen gå inn for å videreføre momsfritaket for elbiler, uendret.
-Det er viktig å ikke kutte fordelene når elbilene endelig er aktuelle for hele landet og ikke bare byene, sier Rotevatn i nettsaken.
Hele regjeringens forslag til statsbudsjett legges frem 13. oktober. Ved et eventuelt regjeringsskifte vil en ny regjering legge frem en tilleggsproposisjon hvor budsjettet blir justert i henhold til den nye regjeringens prioriteringer.
BILs utgangspunkt er at mva-fritaket bør vare til 2024. På rødgrønn side ønsker både Ap, SV og Sp å innføre mva på elbiler over 600 000 kroner.
-Vår klare oppfordring om det skulle bli et regjeringsskifte er at de lar denne budsjettposten stå urørt. Å få innført mva på elbiler over natta vil være svært lite gunstig for bransjen, for forbrukerne – og for det grønne skiftet. Det er først nå elbilene som fungerer i hele landet, med rekkevidde, plass og mulighet for hengerfeste kommer i stort monn. Vi må bevare elbilfordelene slik at hele landet får være med på elbilrevolusjonen, sier Krag.