– Vi lager 20 til

Les hele artikkelen

Tilbud og etterspørsel. CC850 som feirer superbilsjefens 50-årsjubileum, ble forhåndsutsolgt før svenskene fikk sukk for seg. Svaret ble å bygge noen eksemplarer til.

KJENTE LINJER: Superbilene (eller hyperbilene om du vil) til Koenigsegg, følger en evolusjonslære á la Porsche 911. Foto: Koenigsegg

– Positiv respons

– Responsen til CC850 har vært overveldende. Ved å produsere ytterligere 20, på toppen av de planlagte 50 CC850, er vi ikke i nærheten av å møte etterspørselen. Men det gir oss sjansen til å blidgjøre de lojale kundene, samt en håndfull av nye eiere, sier Christian von Koenigsegg.

Svensken påstår at de som sikret seg spesialutgaven tidlig, ikke motstilte seg at det skal lages flere eksemplarer, snarere tvert i mot. De var positive, må vite. 

Det lyder litt falskt. Om vi hadde forhåndsbestilt en bil før verdenslanseringen, en bil som vi trodde det skulle lages kun 49 andre eksemplarer av, hadde vi ikke hoppet av glede om det plutselig ble kjent at det skulle lages flere. Én tanke er av de som står først i køen muligens får et prisavslag, men de gjør neppe det. Koenigsegg er for mange superbil-fans det som Elon Musk er for elbilentusiaster, en geniforklart guru som ikke kan gjøre feil. Uansett.

Manuell og automat

CC850 har riktignok et party-trick i ermet. Girkassen «Engage Shift System» kan være en sekstrinns manuell girkasse med clutchpedal, som med enkle grep forvandles til en nitrinns automatgirkasse. 

JA TAKK, BEGGE DELER: ESS-kassen lar deg velge mellom seks manuelle gir eller ni-trinns automatgirkasse.

Foto: Koenigsegg

Man kan også endre girutvekslingene, avhengig av hvilket kjøremodi man velger. Dermed kan man ha et laaaangt førstegir, perfekt for eksempel når man skal fort ut av pitlanen på bane.

Om du synes linjene ser en smule gammeldagse ut, har det en naturlig forklaring. CC850 er en oppfølger til Koenigseggs første produksjonsmodell, CC8S fra 2002. Bak setene sitter det en 5,0-liters twin-turbo V8 som yter 1.185 HK med bensin eller 1.385 HK på E85. Dreiemomentet er 1.385 Nm, som er et tall som matcher egenvekten på nøyaktige 1.385 kilo.

KJENNERE SER: For alle andre er det bare atter et «Egg». Kjennere ser forskjellene, men gjør du?

Foto: Koenigsegg

Bikker 45 millioner kroner

Ifølge Bloomberg starter prisen på 3,65 millioner dollar, som er hakket nærmere 36 millioner kroner enn 35. Med avgifter havner prisen, i hvert fall i teorien, på minst 45 millioner kroner.