Dette med dekk til adventuresykler er et tema som diskuteres i det vide og det brede. Men – det som gjenstår som et faktum er at de aller fleste store adventuresykler i all hovedsak kjøres på asfalt, kanskje med en og annen tur ut på grusvei. Med tanke på det vil et dekk som Bridgestone A41 være midt i blinken. Det er et såkalt 90/10 dekk: Det har 90 % av egenskapene til at vanlig asfalt dekk og 10% av egenskapene til et offroad dekk. Vi har kjørt en levetidstest av Bridgestone A41 og for å ta konklusjonen først: Vi liker det!
Vi har kjørt med 2,4 foran, 2,9 bak og sørget for å holde trykket under hele dekkets levetid. Med A41 ble sykkelen (R1200GS 2010) akkurat passe kjappstyrt, holdt sporet presist, svarte villig på kursendringer under nedlegg og viste ingen tendenser til selvoppretting ved bremsing i nedlegg. Tilbakemelding fra underlaget var tydelig, men ikke hard. Vi har brukt hele dekket – helt ut til ytterste kant og for det meste med passasjer. Veggrepet er upåklagelig – det er først når en kommer helt ut på ytterste kant under hard svingkjøring at tilbakemeldingen blir litt upresis og dekket har en liten tendens til å vandre. Men – det skjer ikke brått og er lett å kontrollere. Kjappe vipp fra side til side er problemfrie. Grepet i regn er også helt tilfredsstillende – uten at vi noen gang prøvde å finne grensene. Det skal gjøres på bane, ikke landevei. Maks bremsing er helt forutsigbar og vi klarte ikke å provosere frem ABS-inngrep på tørr asfalt. Etter ca 2/3 av kjørt strekning begynte dekket å ule litt under nedlegg, men det påvirket ikke egenskapene.
På vår grusstrekning fra Fyresdal til Fjone, ca. 2 mil med varierende grusunderlag, fungerte dekket som ventet: Bedre enn et rent asfalt dekk, men ikke i nærheten av et fullblods offroad. Men: Trygt og greit i det ganske rolige tempoet vi holder på grus. Levetiden overrasket – den var atskillig lenger enn vi hadde ventet men hvor mange kilometer hver enkelt får avhenger av bruk. Konklusjon er, som sagt: Vi liker det og monterer det gjerne igjen.