– Vi hadde et «null plast»-mantra da vi begynte å designe

Les hele artikkelen

Short Wheelbase som lanseres i oktober, er ikke en replika av Ferrari 250 GT SWB, men linjene og navnet er inspirert av ikonet. RML Group er ukjent for de fleste, men britene har ordnet typegodkjenning til bruk på offentlig vei for spesielle biler som Aston Martins banerytter Vulcan, samt retro-moderne DB4 Continuation og Goldfinger DB5 Continuation.

Kompositt-karosseri

Nykommeren benytter plattformen og chassiset fra Ferrari 550 Maranello, men de aktive Bilstein-demperne er byttet ut med skreddersydde og passive Öhlins-dempere. Karosseriet som i utgangspunktet var hovedsakelig lagd av aluminium, er nå produsert av kompositter. Interiøret er designet for å kunne være komfortabelt for alle som måler fra 170 til 196 centimeter på strømpelesten. Rattstammen er justerbar i høyden og lengderetningen.

– Vi hadde et «null plast»-mantra da vi begynte å designe interiøret. Det hadde vært lett å spare mye penger på å kjøpe hyllevare-komponenter, men det holder ikke for vår standard, sier sjefdesigner Jonathan Bowen.

Samtlige knapper, brytere og instrumenter fabrikkeres av dreid aluminium, glass eller skinn.

APPLE: Apple Car Play eller Android Auto vises på en pop-up-skjerm i midtkonsollen. 

Illustrasjon: RML Group

Bygger kun 70

Prisen er 1,3 millioner pund, vel 15,7 millioner kroner før skatt. Det kan lyde mye, men det er en liten brøkdel av hva originale 250 GT SWB gjerne selges for. Nye Short Wheelbase veier mindre enn 550, og følgelig er dimensjonene på oppheng, antiveltestag og kjørehøyde redusert. Det skal bygges en serie på 70 eksemplarer. De første kundebilene leveres i første kvartal i 2022.