I februar lanseres den ene nye Formel 1-bilen etter den andre. I tillegg til Mercedes-AMG benytter ytterligere tre lag Mercedes-motorer. Det er McLaren, Aston Martin og Williams.
Trening starter 23. februar
Utenom sitt eget racinglag leverer Ferrari motorer til Uralkali Haas og Alfa Romeo. Red Bull Powertrains er det nye navnet på Honda-motorene, etter at japanerne trakk seg ut i fjor. Honda vil levere motorer også i år, men fra neste år tar Red Bull over. I år er det kun Red Bull Racing og Scuderia Alpha Tauri som fortsatt holder en knapp på Honda-teknologien.
Tettere racing er lovet i år, godt hjulpet av biler som muligens er mer like enn på lenge. Hvor identiske de er røpes på løpende bånd i februar, før testingen begynner før sesongstarten i Bahrain 18. mars. Det blir i år to bolker med trening: 23. til 25. februar drar utøverne og hjelpeapparatene til Barcelona-Catalonia, etterfulgt av offisiell testing i Bahrain 10. til 12. mars.
Disse datoene lanserer F1-lagene de nye løpsbilene;
10. februar – Aston Martin Cognizant Formula One Team. Chassis: AMR22
11. februar – McLaren MCL36
14. februar – Scuderia AlphaTauri, Chassis: AT03
17. februar – Scuderia Ferrari. Chassis: F1-75
18. februar – Mercedes-AMG Petronas Formula One Team. Chassis: W13
22. februar – Alpine F1 Team. Chassis: A522
27. februar – Alfa Romeo F1 Team ORLEN. Chassis: C42.
Red Bull Racing, Williams Racing og Uralkali Haas F1 Team har i skrivende stund ikke sagt når de viser sine biler.
Mindre «dirty air»
Aerodynamikk vil prege årets sesong. Ikke bare vil mindre turbulens bak bilene, sørge for tettere racing. Diffusorer og andre spreke aero-løsninger, skal sørge for aktivt marktrykk vi ikke har sett maken til i F1 siden 1970- og 80-tallet. Vi gleder oss!