En av de største hindringene for Ã¥ gjøre elektrisk motorsykkel til et praktisk alternativ er rekkevidde. Dette skyldes langt pÃ¥ vei batteriteknologi som er i sin utviklingsmessige barndom og som derfor er plasskrevende, tung og krever lang ladetid. De to første – volum og vekt – er som de er for øyeblikket, men ladetid finnes det mÃ¥ter Ã¥ omgÃ¥. Fire av verdens største produsenter av motoriserte tohjulinger: Honda, Yamaha, KT F&E og Piaggio har inngÃ¥tt en bindende avtale om Ã¥ etablere Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC) – med mÃ¥lsetting om og fremme utstrakt bruk av lette, elektriske kjøretøy som mopeder, scootere, trehjulinger og quads.
For Ã¥ oppnÃ¥ dette skal det utvikles et system med utbyttbare batteripakker som er felles for produktene fra de 4. Dette batterisystemet vil være nøkkelen til Ã¥ fÃ¥ et operativt system med lav-volt batteripakker til tidligere nevnte kjøretøygrupper. Tanke er at det skal settes opp batteridepoter hvor man kan kjøre inn, ta ut sin tomme batteripakke, hente en fulladet fra depotet og sette den tomme inn til lading, selvfølgelig mot et gebyr. Tør vi kalle det en elektrisk «bensinstasjon»?