Tysk elbilprodusent vil støtte private lag

Les hele artikkelen

LMDh (Le Mans Daytona Hybrid) er klassen for prototyper i World Endurance Championship, der Le Mans 24 inngår, samt amerikanske IMSA SportsCar Championship. Stateside lokkes det  blant annet med utholdenhetsløpene Sebring 12 og 24-timeren på Daytona.

Porsches fabrikklag heter Porsche Penske Motorsport, og er en sammenslåing med amerikanske Team Penske. I 2023 vil laget stille med to LMDh-racere i hvert mesterskap.

Opptil fire ekstra

Nylig kunngjorde Porsche at de i samarbeid med Multimatic Motorsport, har kapasitet til å bygge og vedlikeholde ytterligere fire LMDh-racere i 2023, fordelt på 2 x WEC og 2 x IMSA.

680 HK: Porsche røper svært lite om LMDh, annet enn at hybriden har en effekt på 680 hestekrefter.

Foto: Porsche

– Målet er ikke å selge så mange biler som mulig. Når det gjelder dette høye nivået av prototyper, er det viktigste at laget holder et visst nivå, og at vi kan hjelpe dem til å være konkurransedyktige, sier ny Porsche Motorsport-sjef Thomas Laudenback til Autosport.

Én mulighet er at kundene blir to lag, som begge stiller med en bil hver i hvert mesterskap. Laudenbach åpner for at det kan bli mange flere private lag etter 2023-sesongen.

100 mill. pr. sesong

Det koster å være kar. En privat lagsjef sier til Sportscar365.com at utgiftene ligger på mellom seks og åtte millioner euro pr. sesong, pluss prisen på bilen til rundt 2,5 millioner euro. Anslagsvis et sted mellom 84 og 103 millioner kroner altså, for én racingsesong. Løp og kjøp? 

ALTERNATIVT: Formula Basic er rundt regnet 100 millioner kroner billigere, enn å drifte et lag i LMDh-klassen.

Foto: Racefoto / Bengt-Åce Gustavsson

Det kan kanskje lønne seg å sikte litt lavere. Ifølge Formula Basic-general Bård Bergsjø koster det omtrent 75.000 kroner eller mindre, å skaffe seg den billigste formelbilen her til lands.