Tusenvis av nordmenn venter: Slik er «billigutgaven»

Les hele artikkelen

90 prosent av BMW i4-salget i Norge så langt i år består av den ganske så ville M50-varianten. Med 544 hestekrefter, et stramt understell og fra 0 til 100 km/ på 3,9 sekunder er det kanskje ikke så rart at nordmenn kaster seg over denne elbilen. Og prisen, 591.720 kroner, er ikke spesielt avskrekkende når disse tallene tas i betraktning.

I det litt mer avmålte hjørnet finner du BMW i4 eDrive40. Her er det «bare» 340 hestekrefter som sendes til asfalten via én elmotor bak. Fra 0 til 100 km/t går unna på brukbare 5,7 sekunder og rekkevidden loves å være på opptil 585 kilometer i beste fall.

Klasker du til med litt utstyr, noe de fleste gjerne gjør, faller rekkevidden 439 kilometer, som er omtrent på nivå med bestselgeren i4 M50 uten de heftigste hjulene.

GOD GREP: BMW i4 eDrive40 er den rimeligste i4-modellen du får kjøpt. Den fås kun med bakhjulsdrift, men kanskje det kommer en med firehjulsdrift etter hvert?

Foto: Håkon Sæbø

Avgiftsfri?

BMW i4 eDrive40 starter på 501.720 kroner, noe som betyr at en ribbet bil kan ventes å bli tilnærmet avgiftsfri. Testbilen, som hverken har soltak eller elektriske seter, koster i overkant av 600.000, så heller ikke her er det stor grunn til å frykte de kommende avgiftene i særlig grad.

Noen frykt for svak kraftleveranse og mangel på moro skal du heller ikke ha, om du vurderer denne litt snillere 40-versjonen. Å slenge seg bak rattet her må sies å være en fornøyelse.

Siden det ikke er noen motor på akselen foran oppleves i4 eDrive40 som en leken og villig bil, og styringen er ikke så langt unna den du presenteres i den heftige M50-versjonen.

Både interiøret og utseendet er i ganske stor grad det samme, siden eDrive40 kan bestilles med den samme M-sportspakken som er standardutstyr på i4 M50. 

GREI EFFEKT: Motoren bak yter 340 hestekrefter. Det bør egentlig holde for de fleste, men den er vesentlig tregere enn toppmodellen i4 M50.

Foto: Håkon Sæbø

Da får du sportsseter og den noe mer iøynefallende stylingen utvendig, i tillegg til en «M» påklistret siden foran forhjulene.

Ellers fås bilen med de samme glimrende skjermene som leveres i BMW iX og i4 M50, og disse gjør at et ellers litt kjedelig interiør får et moderne preg. Det hjelper at BMW nå ruller ut sitt nyeste operativsystem som riktignok har litt pussige farger her og der, men som likevel oppleves moderne.

I tillegg til ekstra synlig plast på utsiden kan eDrive40 bestilles med adaptivt understell, noe testbilen ikke har. Det er fristende å si at du må punge ut for dette, men overraskende nok klarer i4 seg fint med standardoppsettet. Det er ganske komfortabelt, men vektet mot sportslige kjøreegenskaper, og gjør en forholdsvis ryddig jobb med å skjule følelsen av at du flytter rundt på over 2,1 tonn bil.

PAKKET OG KLAR: Testbilen er utstyrt med M-sportspakken som gjør at den ligner ganske mye på en i4 M50.

Foto: Håkon Sæbø

Farlig Tesla-konkurrent

Et interessant alternativ til BMW i4 eDrive40 er forøvrig Tesla Model 3. Den rimeligste amerikaneren koster fra 409.990 kroner i skrivende stund, og presenterer en pakke som risikerer å få i4 til å fremstå litt i det dyreste laget.

Tesla gir deg 491 kilometers rekkevidde og fra 0 til 100 km/t på deres billigste modell med bakhjulsdrift skal gå unna på 6,1 sekunder. Og det er interessant nok snakk om en velutstyrt Model 3 til denne prisen. Teslas utmerkede skjerm i midten fås med på kjøpet og her kan du se på Netflix eller Youtube mens du venter på at bilen skal lade seg ferdig. Dette burde BMW-en også hatt.

LASER: Testbilen koster rett over 600.000 kroner og er blant annet utstyrt med de beste laserlysene. 

Foto: Håkon Sæbø

Om firehjulsdrift frister, tilbyr Tesla en såkalt Long Range-utgave med to motorer. Denne koster fra 494.990 kroner og er kanskje i enda større grad med på å få BMW-en til å virke dyr.

Tesla Model 3 Long Range har mektige 602 kilometers rekkevidde og skal klare fra 0 til 100 km/t på bare 4,4 sekunder. Det er tregere enn BMW i4 M50, men så er også prisen en ganske annen.

BANG OG OLUFSEN PÅ TUR: Skjermen foran sjåføren glir inn i den som sitter mellom deg og din passasjer foran. Det er et oppreist og elegant panel som minner om designen til en Bang og Olufsen-TV.

Foto: Håkon Sæbø

Luken skal opp

Plassen i BMW i4 er ikke fantastisk. I baksetene er det litt trangt og følelsen blir ikke bedre av et litt dunkelt interiør uten soltak. Foran sitter to personer som små fyrster, men at dette er en kupé der design har fått bestemme over funksjon, er åpenbart.

Heldigvis kan du åpne hele bakluken som på en kombicoupé, noe du dessverre ikke kan på en Tesla Model 3. Der åpner bakluken seg som på en vanlig sedan og det gjør lasting inn og ut mer klønete.

NYESTE OS: BMW i4 får BMWs nyeste operativsystem. Det er lekkert å se på og enkelt å betjene.

Foto: Håkon Sæbø

Lavt forbruk

På en 40 mil lang tur med BMW i4 eDrive40 slukes omtrent hele batteriet, selv om bilen var ladet til 90 prosent. På den tregeste delen av ruten, som også inkluderte artige, svingete landeveier og 110-soner, ramlet forbruket helt ned i 13,7 kWh per 100 kilometer, som er lite.

Det er også helt etter forventningen, siden i4 eDrive40 ikke er spesielt stor og høy, og luftmotstanden derfor er lav. Netto batterikapasitet er på 80,7 kWh – den samme som på i4 M50. Snittforbruket for hele testturen havnet på 17,8 kWh pr. 100 kilometer som ikke er helt håpløst det heller. Testen ble ikke utført utelukkende for å få forbruket lavest mulig, slik enkelte setter seg som mål. En bil som BMW i4 eDrive40 nytes best med klimaanlegget på og fin fart der veien er morsom.

TYPISK BMW: Interiøret er kanskje ikke det mest spennende, men det er funksjonelt og solid. 

Foto: Håkon Sæbø

BMW i4 eDrive40 skal kunne lades med maksimal effekt på 205 kW, og straks vi plugget inn en hurtiglader med ytelse på 225 kW spratt effekten opp i 202 kW. Underlig nok dalte den raskt til rundt 160 kW og videre ned etterhvert som ladigen foregikk.

Likevel må det sies å være godkjent ladehastighet i en bil som starter på en halv million kroner.

Hva med neste eier, da?

I Norge er vi redde for å skille oss ut. At fordelingen så langt er 90 prosent i toppmodellens favør handler om den tiltalende totalpakken, men betraktes egenskapene isolert er det ikke utenkelig at firehjulsdrift står seg som et av hovedargumentene for å velge en M50 fremfor en eDrive40.

IKKE SKINN: Testbilen har ikke skinnseter, men sportssetene i stoff holder deg pent på plass når du gasser på. 

Foto: Håkon Sæbø

Kanskje du ikke behøver firehjulsdrift selv, men hva med neste eier?
Å velge bakhjulsdrift, selv om det er både moro og effektivt, blir sett på som kontrært og underlig, og når prisforskjellen enn så lenge er på rundt 90.000 kroner, blir i4 eDrive40 med sin ene motor taperen.

Det ryktes…

Får du lyst til å kjenne på den genuine BMW-følelsen med en bil som dette, skal ikke vi fraråde noe å kjøpe denne bilen. Antagelig vil mange M50-eiere klare seg fint med en eDrive40, og likevel opplevd at de kjørte en rask og sportslig bil.

ELEKTRISK: Blå startknapp skiller BMWs elbiler fra de diesel- og bensindrikkende alternativene.

Foto: Håkon Sæbø

Bestiller du nå, uansett hvilken i4 du foretrekker, kan bilen forventes å bli levert i andre kvartal neste år, men ryktene vil ha det til at det kommer en firehjulsdriftversjon av i4 eDrive40. Om det viser seg å stemme, kan det bli en bil som vil bremse M50-hypen og friste potensielle Tesla-kunder som føler seg litt ekstra velstående.

Embed: BMW i4 eDrive40 – Infogram
https://infogram.com/bmw-i4-edrive40-1h7z2l85jzk7x6o?live