Arbeidet påbegynnes så snart elbilen fra Volkswagen overleveres Nannestad-gjengen i november. Foreløpig er det kun snakk om styling, nye felger og senking av kjørehøyden med 30 millimeter.
– Når justerbar senk blir godkjent av TÜV vil det bli en alternativ løsning, sier Radni Molhampour hos Zyrus Engineering til Finansavisen Motor.
Zyrus er mest kjent for Strada LP1200, en ekstrem ombygd variant av Lamborghini Huracán Evo RWD. Fyrverkeriet med 5,2-liters twin-turbo V10 har justerbar motoreffekt fra 900 HK (på offentlig vei) og 1.200 HK (tiltenkt banebruk). Zyrus lager også karbonfiber-stylingpakker til elbilen Porsche Taycan, inkludert Taycan Cross Turismo, Taycan 4S og Taycan Turbo S.
Levering over nyttår
Elbilen fra Volkswagen skal ikke trimmes. Det bare ser sånn ut. En ny karbon-pakke kalt Z Buzz kan forhåndsbestilles nå. De første kundeleveransene ventes på starten av nyåret 2023.
IKKE BILLIGST: Zyrus Engineering på Nannestad har med vilje lagt seg på et høyere prisnivå enn konkurrentene. Illutrasjoner: Zyrus Engineering
Pakken består av hekkspoiler, diffusor bak, frontsplitter, speilhusdeksler og sideskjørt. I tillegg kan du få 22-tommers ZWheels karbonfelger med spesiallagde hjulkapsler av karbonfiber. Alle komponentene er lagd av 100 prosent såkalt «prepreg», som betyr at man bruker en tekstilduk av karbonfiber som er forhåndsimpregnert med epoksy.
Brorparten av kundene er i utlandet, og følgelig er prisene i euro. Karbonpakken Z Buzz starter på 11.900 euro, fire felger koster 4.999 euro. Nesten 210.000 kroner, inklusive merverdiavgiften, men den norske prisen beror på valutakursen på dagen.
I tillegg kommer elbilen VW ID. Buzz. Som personbil starter prisene på 494.200 kroner, mens varebilen ID. Buzz Cargo starter på 452.700 kroner.
Verden følger med
Nettutgavene av Top Gear og Auto Motor und Sport har for lengst omtalt Zyrus-stylingen. Det har også CarThrottle, Tuningblog og en haug andre nettsider. Simpelthen fordi det ser eksepsjonelt bra ut, for de som liker sånt.
ALTERNATIVET: Tyske Irmscher er også keen på å lage sin variant av folkevognbussen, komplett med en campingløsning i bagasjerommet. Illustrasjon: Irmscher
Alternativt har tyske Irmscher en tofarget løsning som også senker kjørehøyden med 30 millimeter. På internett har tyskerne lagt ut bilder av en variant med tofarget hvitt og grått eksteriør, samt oransje kontraststriper. Det er også et snev av nostalgi med «whitewall»-dekk på 19 eller 20 tommer og camping-kjøkken baki. Irmscher-felgene koster 2.250 euro, mens karosseripakken er ytterligere 3.450 euro.
Zyrus er ikke billigst, men det har aldri vært målet. Den norskproduserte kvaliteten skal med vilje koste mer enn konkurrentene.