Triumphs nye ensylindrede modeller under testing

Les hele artikkelen

Gateversjonen av de nye ensylindrede Triumph. Merk likhetene mellom denne motoren og twinmotorene.

Det har lenge vært kjent at Triumph samarbeider med Bajaj om Ã¥ ta fram sykler med atskillig mindre slagvolum enn de nÃ¥værende modellene og nÃ¥ viser spionfotos at arbeidet er kommet langt – lansering ventes faktisk i løpet av 2022. Ingen detaljer er kjent men det anslÃ¥s et slagvolum pÃ¥ 450 – 600 ccm og direkte konkurrenter i India vil være Royal Enfield og nylig gjenoppstÃ¥tte BSA (akkurat som pÃ¥ 60-tallet.) De to prototypene som er avbildet under testing i Spania bygger helt klart pÃ¥ samme lest. Motoren har en god del likheter med Triumphs eksisterende retro-serie, men den er ensylindret.

Dette er den mer scrambler-pregede versjonen med 19″ framhjul.

Det er logikk i Ã¥ bruke Bonneville motoren som utgangspunkt, ettersom svært mye av arbeidet som er gjort uten videre kan overføres til en ensylindret motor. Det samme gjelder flere komponenter som f.eks. stempel, rÃ¥de, ventiler, kamdrift osv. Med dette utgangspunktet ligger alt til rette for to motorer – en pÃ¥ 450 ccm (en halv 900) og en pÃ¥ 600 ccm (en halv 1200). De to prototypene som er avbildet føyer seg pent inn i Tiger -tankegangen: En for gate med 17 » framhjul (den med en lydpotte pÃ¥ øverste bilde) og en mer offroadorientert med 19″ framhjul (dobbel lydpotte). Det kan se ut som om det er forskjeller i ramme ogsÃ¥. Dette blir Triumphs først ensylindrede modeller siden slutten av Meriden-perioden og det ville kanskje være logisk Ã¥ gjenopplive Tiger Cub navnet til modellene.