Det har lenge vært kjent at Triumph samarbeider med Bajaj om Ã¥ ta fram sykler med atskillig mindre slagvolum enn de nÃ¥værende modellene og nÃ¥ viser spionfotos at arbeidet er kommet langt – lansering ventes faktisk i løpet av 2022. Ingen detaljer er kjent men det anslÃ¥s et slagvolum pÃ¥ 450 – 600 ccm og direkte konkurrenter i India vil være Royal Enfield og nylig gjenoppstÃ¥tte BSA (akkurat som pÃ¥ 60-tallet.) De to prototypene som er avbildet under testing i Spania bygger helt klart pÃ¥ samme lest. Motoren har en god del likheter med Triumphs eksisterende retro-serie, men den er ensylindret.
Det er logikk i Ã¥ bruke Bonneville motoren som utgangspunkt, ettersom svært mye av arbeidet som er gjort uten videre kan overføres til en ensylindret motor. Det samme gjelder flere komponenter som f.eks. stempel, rÃ¥de, ventiler, kamdrift osv. Med dette utgangspunktet ligger alt til rette for to motorer – en pÃ¥ 450 ccm (en halv 900) og en pÃ¥ 600 ccm (en halv 1200). De to prototypene som er avbildet føyer seg pent inn i Tiger -tankegangen: En for gate med 17 » framhjul (den med en lydpotte pÃ¥ øverste bilde) og en mer offroadorientert med 19″ framhjul (dobbel lydpotte). Det kan se ut som om det er forskjeller i ramme ogsÃ¥. Dette blir Triumphs først ensylindrede modeller siden slutten av Meriden-perioden og det ville kanskje være logisk Ã¥ gjenopplive Tiger Cub navnet til modellene.