Det er selvsagt ikke rekkevidden til Toyotas nye elektriske SUV bZ4X det er snakk om, den er foreløpig satt til sånn passe gode 450 km WLTP. Batteriet oppgis å ha en kapasitet på 71,4 kWh, og ved hurtiglading med 150 kW effekt skal det ta ca. 30 minutter å oppnå 80%. Utgaven med drift på fremhjulene får en elmotor på 150 kW og 265 Nm, 160 km/t toppfart og 0-100 km/t på 8,4 sekunder.
Japanerne regner med at bestselgeren blir den med to ganger 80 kW motorer, firehjulsdrift, og 336 Nm. Toppfarten forblir den samme men sprinten synker til 7,7 sekunder. Fra fjerde kvartal 2022 vil det ifølge Toyota bli mulig å få med 11 kW intern lader. På taket er det montert rails med innfestningspunkter til bøyler, og bak skal det være mulig å trekke 750 kg på tilhenger. Alle tallene for bilen avventer endelig typegodkjenning, og kan bli endret.
En million
Bilen bygger på Toyotas eTNGA plattform, som ikke er en avansert form for tango, men står for «electric Toyota New Global Architecture». Lexus benyttet sjansen til å vise frem noen skisser av deres nye elbil RZ som kommer i 2023, og gjennom en liten forsnakkelse under presentasjonen kom det frem at den vil benytte samme batteri som bZ4X. Det er det første vannavkjølte batteriet fra Toyota, og dersom kunden leverer bilen på service en gang i året, garanterer altså Toyota at det vil inneha minst 70% kapasitet etter en million kilometer eller 10 år. For de som ikke kjører Norge på langs hver helg garanteres 90% etter 240.000 kilometer eller 10 år.
Ikke beta-testing
Litt senere ble det anledning til å stille sjefen for Lexus i Europa Spiros Fotinos noen spørsmål.
– Toyota bZ4X og den kommende Lexus RZ benytter samme batteri. Hva ønsker dere først og fremst å oppnå ved å garantere at batteriet holder en million kilometer?
– Det er helt klart en erklæring, som gir beskjed til våre kunder og konkurrenter om at dette er gjennomprøvd teknologi de kan stole på, sier Fotinos.
– Hva er den største utfordringen ved å komme såpass sent inn i elbil-racet?
– Vi ser det heller som en mulighet til å bli en aktiv deltaker med gode produkter. Vi har ingen intensjon om å bli hengende etter, noe vår økende markedsandel i blant annet Norge er et bevis på, svarer Fotinos.
– Nå kommer det en rekke nye modeller, blant annet fra Kina, hvorfor bør kundene velge en Lexus fremfor en BYD eller XPeng?
– Fordi Lexus ikke lar kundene foreta beta-testing av bilene på veien, svarer Fotinos med et smil.
Som i fly
Men det er ikke bare batteriet som byr på spenning. Toyota har fiffig nok også planer om å finne opp rattet på nytt. I en presentasjonsvideo har de byttet ut den kjente og kjære sirkelen vi alle har lært å styre med, og i stedet montert noe som minner om stikka i et passasjerfly. De har også fjernet alt av styrestag og tannhjul, til fordel for et helt digitalt «Steer-by-wire» system.
Toyota opplyser at «stikka» ikke er til å snurre på, men at bilen vil forstå hva du ønsker å gjøre, og kunne gi fullt styreutslag på hjulene når du legger helt over uten å flytte hendene. Tilsvarende skal det minske sensitiviteten i høy hastighet, og sammen med siste nytt innen førerassistentsystemer gi trygg fremferd over alt. Systemet blir ikke tilgjengelig fra start i Europa, men Toyota sier de jobber med godkjenning.
Vel verdt det
Visepresident i Toyota Motor Europa med ansvar for produkter og markedsføring Andrea Carlucci synes digital styring via kabel er en glimrende ide.
– Hva var hovedargumentet for denne løsningen, fremfor et vanlig ratt?
– Kjøreglede, svarer Carlucci entusiastisk. Selv om han medgir at det bruker både strøm og prosessorkraft, mener han den direkte kommunikasjonen mellom sjåførens intensjon og hjulenes posisjon absolutt er verdt det. Signalene skal ifølge Carlucci gå begge veier, slik at sjåføren også får tilbakemelding fra hjulene via rattet.
Legger seg i skuffen
Lexus-sjef Fotinos ser også flere fordeler med å kun ha en ledning mellom rattet og fremhjulene.
– Etter hvert som autonome systemer blir mer avanserte og selvstendige, kan en se for seg at dette firkantede lille «rattet» ganske enkelt kan pakke seg selv bort inni dashbordet, sier Fotinos. Han påpeker også at instrumentene og head-up-display vil kunne danne en sammenhengende informasjonsflate, som ikke brytes opp der toppen av rattet vanligvis befinner seg.
– Vil det bli enklere å produsere biler med rattet på høyre side når det ikke finnes noen mekaniske deler å flytte over til motsatt side?
– Ja det regner jeg med, uten at jeg har full teknisk innsikt i konstruksjonen til å kunne gi et definitivt svar på det, sier Fotinos.
Gleder seg
Selv om sjefer og direktører er svært forsiktig med å utpeke noen konkurrenter, så nevnes Volkswagen ID.4 og Hyundai Ioniq 5 når temaet pris bringes på bane. Carlucci er snar med å understreke at bZ4X ikke er en crossover, men en ekte SUV.
– Hva menes med at den er en ekte SUV?
– Den har offroad-egenskaper som plasserer den mellom RAV4 og Landcruiser, svarer Carlucci. Han sier at han gleder seg til lese artikler fra testkjøring i terreng, der han mener den vil overraske svært positivt. Avanserte kjøreprogrammer og kamera skal ifølge Carlucci gjøre det mulig å ta seg frem de fleste steder.
Solpanel
Utvendig er designen en litt mer budsjettvennlig versjon av konseptbilen, og minner ganske mye om en miks av RAV4 og C-HR. De sorte plastbitene rundt skjermene ser litt snodig ut på nært hold, men det kan godt hende en blir vant til dem etter hvert.
Bilen på bildene har 20-tommers felger, men 18 og 19 blir også tilgjengelig, noe som vil være gunstig for rekkevidde. Et spennende tilvalg skal være solpanel på taket, som ifølge Toyota vil kunne gi 1.800 km ekstra kjørelengde i året. Med høye strømpriser er det absolutt noe å tenke på.
Overraskende lite
Interiøret er romslig, med normalt gode seter. Fire voksne sitter behagelig samtidig, noe Toyota tilskriver relativt lang akselavstand. Skjermer på dashbordet er nå standard på alle nye elbiler, men de har god størrelse og klar grafikk. Rattet er overraskende lite, og en blir sittende og se over det på instrumentene. Det er uvant, men Peugeot har noe lignende og det fungerer godt med litt tilvenning.
Trygt valg
Toyota har brukt lang tid på å bli med på elbil-karusellen. bZ4X har ikke kjempegod rekkevidde, dersom 450 km viser seg å stemme. Det kan hende den er overlegen ute i skogen, men de aller fleste kjører gjerne på veien.
Garantien på en million kilometer uten at batteriet kneler er jo imponerende, men i dagens marked er det såpass mye å velge i at en trenger noe som gir fordeler med en gang, ikke en million kilometer inn i fremtiden. 750 kg på tilhenger er også i den lave enden av skalaen, der flere konkurrenter skilter med det dobbelte. Lexus lover at RZ som bruker samme plattform kommer til å bli en lekkerbisken, men ikke før i 2023.
Toyota bZ4X FWD / AWD
Motor: en elmotor foran / to elmotorer foran og bak
Effekt: 150 kW / 265 Nm – 160 kW / 336 Nm
Batteri: 71,4 kWh
Rekkevidde: 450 km / 410 km WLTP
Toppfart: 160 km/t (begge)
0-100 km/t: 8,4 / 7,7 sek
Bagasjerom: 452 L
Tilhenger: 750 kg
L/B/H: 4.690 / 1.860 / 1.650