I mange år har AMG levert brølende fartsmonstre som spiser bakdekk, røyker og spytter grus. Det er biler som utløser emosjonelt betingede kjøpsimpulser.
For AMG-kunder er den dype buldringen viktig, den bidrar til opplevelsen både for de ombord og de som snur seg for å se hva som brummer. Det skaper visse utfordringer når de håndbygde V8-erne etter hvert blir museumsgjenstander.
Spesialbehandling
Under prøvekjøringen av Mercedes EQS i Sveits ble det også anledning til å ta en kikk på Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+, under strenge sikkerhetstiltak. Nå har den endelig sluppet ut i friluft, og det kan hende både Porsche Taycan, Tesla Model S og den foreløpig litt teoretiske Lucid Air får noe å bryne seg på.
Permanent firehjulstrekk skal besørges av elmotorer som har fått spesialbehandling av teamet i Affalterbach. Dersom det krysses av for AMG Dynamic Plus-pakken, skal det ifølge produsenten bys på 560 kW og hele 1.020 Nm. Fra 0 til 100 km/t oppgis da til 3,4 sekunder og topphastigheten skal være 250 km/t.
For å oppnå ytelsene benyttes samme batteri som de øvre EQS-modellene, på 107,8 kWh. Den interne spenningen er på 400 volt, og maksimal ladeeffekt på hurtiglader oppgis til 200 kW. Den interne laderen kan ta 11 kW som standard, eller 22 kW for de som krysser av på «Ja til alt». Og i rubrikken med tallet som betyr nesten like mye som prisen, står det at rekkevidden målt i henhold til WLTP er mellom 526 og 580 kilometer.
Shakers
Når det står AMG på bagasjelokket er det kjekt at 2.655 kg tysk ingeniørkunst holder følge med trafikken, men kundene er jo vant til at de tre bokstavene kommer med lyd inkludert. Dette har de tydeligvis tatt på alvor, og har noe de kaller AMG Sound Experience.
Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+
Motor: 2 AMG elmotorer, firehjulstrekk
Effekt: 560 kW/1.020 Nm
0-100 km/t: 3,4 sek
Toppfart: 250 km/t
Batteri: 107,8 kWh
Ladeeffekt: 200 kW/22 kW
Rekkevidde: 526 – 580 km
Nettopp fraværet av lyd var en av de mest fremtredende egenskapene ved den «vanlige» EQS-modellen, selv i høye hastigheter. For å bringe bulderet tilbake har de montert egne høyttalere, lydgenerator og noe de omtaler som «shakers». Sistnevnte kan muligens være en slags subwoofere som skal skape vibrasjoner sammen med lydbildet.
I tillegg opplyser AMG at det vil være mulig å legge til en mengde lyder som markerer oppstart, låsing og blinklys. For enkelte kan det altså bli altfor stille.
Tøffe felger
Den utvendige designen er blitt litt tøffere, uten å ødelegge den lave luftmotstanden. Luftinntak og listverk er tydeligere markert, og det går an å sko bilen med tøffe AMG-felger på 22 tommer. Grillen er tydeligere markert med vertikale sprosser, og bakpå har den fått en spoiler på koffertlokket. Akkurat som på standardutgaven svinger bakhjulene motsatt av forhjulene opp til 60 km/t. Etter det heller de i samme retning for å gi bedre stabilitet ved aktiv kjøring.
Emosjonelt
På innsiden har alt fått litt ekstra AMG-krydder, i form av broderte logoer og noe ekstra listverk her og der. Den digre skjermen som utgjør det digitale dashbordet følger med som standard, og de elektroniske butlerne jobber i samlet flokk for å hindre deg i å plutselig kjøre offroad.
AMG-avdelingen har nok en gang tatt for seg en allerede sprek og luksuriøs modell fra Mercedes og skrudd alt opp til elleve. Hvorvidt det egentlig er nødvendig får bli opp til hver enkelt å vurdere. Men at den utløser emosjonelt betingede kjøpsimpulser hersker det ingen tvil om.