Tilbake til racing

Les hele artikkelen

Tolv år har gått siden hyperbilen MC12 sist deltok i FIA GT Championship. Neste år blir det motorsport-comeback for bilmerket i ABB Formula E World Championship.

Embed: Thomas Giertsen har gjort det slutt med Jaguar | Mil etter mil – en podcast om bil
https://shows.acast.com/milettermil/episodes/thomas-giertsen-har-gjort-det-slutt-med-jaguar

816 hestekrefter

I 2023 bytter elbilmesterskapet til tredje generasjon e-racer, såkalte Gen3, som blir den første formelbilen med elmotorer montert både foran og bak i bilen. Samlet er effekten hele 816 HK (600 kW), fordelt via 340 HK (250 kW) på forhjulene og 476 HK (350 kW) på bakhjulene. Dette blir også verdens mest energieffektive racerbil, og minst 40 prosent av energien i et løp kommer fra strøm produsert av regenererende bremser.

Selv om samtlige lag har samme bil, anses tilstedeværelsen i Formula E som høyst betimelig, nå som landeveisbilene elektrifiseres. Folgore som betyr lyn på italiensk, er navnet på elbilsatsingen. På sikt vil samtlige nye modeller også bli tilgjengelige som helelektriske biler, inkludert SUV-en Grecale, GT-en Gran Turismo, kabrioleten Gran Cabrio og superbilen MC20.

MIDT I BLINKEN: Maseratis adm. direktør Davide Grasso og Formula E-gründer Alejandro Agag fant tonen på fabrikken i Modena.
Foto: Maserati
MEST KJENT: I 1957 vant Juan Manuel Fangio F1-mesterskapet i tidenes kanskje mest kjente Maserati, 250F.
Foto: Maserati
VANT MYE: Fra 2004 til 2010 vant MC12 22 løp og 14 mesterskapstitler i FIA GT Championship.
Foto: Maserati

Ikke hydrauliske bremser

NESTE ÅR: Maserati stiller til start med en Gen3-racer i neste års Formula E. Det blir første gang en formelbil har to motorer, en til forhjulene og en annen til bakhjulene.

Foto: Maserati

Gen3-bilene er den første formelbilen som dropper hydrauliske bremser bak, ettersom elmotoren i front og de regenererende bremsene gjør tradisjonelle bakbremser overflødige.

Dette er også den første raceren med såkalt «net-zero carbon», altså bærekraftig bruk av karbonfiber. Det betyr at alle karbonfiber-deler som blir ødelagt, vil bli resirkulert og brukt i produksjonen av andre komponenter. I skrivende stund består Formula E av 11 lag. 

Mercedes-Benz ligger an til å gi seg, etter at sesong åtte avsluttes i Seoul i Korea i august. Blant bilprodusentene som fortsatt holder stand finner vi blant andre Jaguar, Nissan, Nio og Porsche.