Det er neppe økonomiske problemer som ligger til grunn for at Les Wexner beslutning om å selge en Ferrari på RM Sotheby’s auksjon i Monaco neste lørdag.
Rikest i Ohio
Et kjapt nettsøk vil avsløre at formuen til den tidligere klesmagnaten (han har solgt seg nesten helt ut av Victoria’s Secret etter mye fokus på sine tette bånd til Jeffrey Epstein) er sted i området ti milliarder dollar. Videre at han eier en av verdens fineste Picasso-samlinger og fikk bygd yachten «Limitless» på 315 fot, som var den største amerikanske privatyachten ved inngangen til dette årtusenet.
Han er kort og godt rikest i Ohio, og han har definitivt en av de fineste Ferrari-samlingene. En samling som for ett år siden talte drøyt 70 biler, men nå er redusert med anslagsvis ti biler, ifølge verdens fremste Ferrari-ekspert, Marcel Massini i Sveits.
Forkjærlighet for racere
Ferrari-interessen har muligens vært der lenge, men det var først i 2011 Wexner markerte seg som den desidert fremste investoren i den øverste delen av markedet for Maranello-perler med racinghistorie.
Nærmest alle de ulike modellene fra 1950-tallet ble inkludert i Wexners samling. Fra de aller tidligste 166 MM via 212, 340 Mexico og America, 342 America, 375 Mille Miglia og 375 Plus, samt de fleste 250-utgavene. Med nærmest ubegrensede midler kjøpte han de fleste av disse eksemplarene som kom på markedet. Og det gjorde de, siden auksjonsselskapene visste de hadde en kunde.
– Han brukte i størrelsesorden 250 millioner dollar i perioden 2011 til 2016. Hans fremste mål var å sette Ralph Laurens bilsamling i skyggen, forteller Massini.
Kun rødt
Uansett hvilken farge bilene opprinnelig hadde, så ble de lakkert røde så fort de kom i Wexners samling. Som bilen som nå skal selges. Den er en av 10 Ferrari 340 MM hvorav fire ble utstyrt med slikt Spider-karosseri fra Vignale
Den ble solgt ny til Sterling Edwards i San Francisco, lakkert mørk blå og hvit. En fargekombinasjon den fikk igjen da den ble fullstendig restaurert av Sherman Wolf i Boston i 1990.
Og det hadde den helt til at Les Wexner kjøpte den for 4,75 millioner dollar på Gooding & Co’s Pebble Beach-auksjon i 2012. Noen uker senere forsvant den inn i lakkboksen og kom ut igjen i Ferrari-rød, og nå er prislappen økt til 6,0 til 8,0 millioner euro.