Tidenes villeste fra Brabus?

Les hele artikkelen

Man tager en allerede hissig G63 AMG og stripper vekk det meste. Dessverre er ikke resultatet Brabus 900 Crawler gategodkjent. Dermed blir det neppe norsk import. 

Nesten 10 millioner kroner

Eksportprisen i Tyskland er 749.000 euro, drøye 7,6 millioner kroner. Inklusive merverdiavgiften blir det over 9,5 millioner kroner. Uten skilter kan du glemme engangsavgiften, selv om det er mager trøst. Nesten 10 millioner kroner for en bil uten dører og vindu, som du ikke får lov til å kjøre på veien, gjør at de fleste rister på hodet. Feilgrepet til Brabus henviser 900 Crawler til et evig liv i de store sandkassene.

MAKS 160 KM/T: Toppfarten er elektronisk begrenset til 160 km/t, så lenge du kjører med digre knastedekk.

Foto: Brabus

Navnet på den nyeste Brabus-kreasjonen kunne altså like gjerne ha vært Geländewagen Dubai eller Abu Dhabi Special Edition. Bakkeklaringen er 53 centimeter. Justerbare dempere lar deg øke høyden med 16 centimeter ekstra, men 900 Crawler kan mer enn å kravle sakte av gårde.

DEN RØDE BARON: Eller snarere er V8-motoren beskyttet av deksler bestående av rødfarget karbonfiber. 

Foto: Brabus

900 HK

Under panseret sitter det en blodtrimmet twin-turbo V8 som yter 900 HK ved 6.200 omdreininger og 1.250 Nm fra 2.900 omdreininger. Permanent firehjulstrekk og nitrinns automatgirkasse, som man kan overstyre med girhendler på rattet, tar for seg. Null til 100 km/t tar 3,4 sekunder. Toppfarten på det buggy-inspirerte kjøretøyet er begrenset til 160 km/t, så lenge de enorme 40 x 13,5-knastedekkene er montert på de 22-tommer store alu-felgene.

SITTER FAST: I en buggy uten dører er det greit med bøtteseter av karbonfiber og firepunkts racingseler. 

Foto: Brabus

Fire bøtteseter av karbonfiber med firepunkts racingseler holder sjåføren og passasjerene godt sikret. Karosseriet, panseret og taket har eksponert karbonfiber. Gulvet og beskyttelsesplatene under bilen er lagd av aluminium og en kombinasjon av karbonfiber og kevlar-kompositter. Off-roaderen er 4,6 meter lang, 2,1 meter bred og 2,3 meter høy. Egenvekten er 2.065 kilo.

TO PEDALER: Racing med to pedaler kan minne om radiobil på tivoli. Underlaget vekker deg fra dagdrømmen.

Foto: Brabus

Eget hviske-modus

Om du ikke vil vekke naboen om morgenen eller fra middagssøvnen, er det verdt å notere seg at eksosanlegget er utstyrt med et «Coming Home»-modus. Med en knapp på rattet kan man kvele V8-brølet med to lyddempere.

IKKE MYE IGJEN: Nesten et halvt tonn «fett» er fjernet. Brabus 900 Crawler har en egenvekt pÃ¥ 2.065 kilo. Utgangspunktet G63 AMG veier 2.560 kilo.

Foto: Brabus

Målet er å bygge fem eksemplarer i året, frem til 2024. De første kundebilene leveres i høst. 

Alternativt kan man alltids velge originalen. Vi fant en gategodkjent 2022-modell G63 AMG Brabus med 700 HK til salgs på Finn.no, til 3.248.000 kroner, hos Hellestø Bilpaviljongen i Sola.