Natalie Pagano er internasjonal sjef for produkt-kommunikasjon hos Opel, og forklarer hva de mener med at Opel Astra Sports Tourer er «Autobahn-proof».
– Chassis, hjuloppheng og styring samt knappene på dashbordet er alle konstruert på en måte som skal gjøre det trygt å ferdes på autobahn i høy hastighet.
– Vil det si at dere har strammet opp fjæringen og gitt bilen mer presis styrerespons for å øke komforten i høye hastigheter?
– Ja det stemmer. Og med samme formål har vi valgt å bruke en del fysiske knapper for de mest vanlige funksjonene, i stedet for å ha alt på en touch-skjerm. I tillegg sørger stemmegjenkjenning og head-up-display for at du skal slippe å ta øynene fra veien og hendene fra rattet, sier Pagano.
Uten gjørmebad
Den blå lakken på plugg-inn-hybriden Opel Astra Sports Tourer, tar seg unektelig bra ut. Det er en stund siden noen lanserte en stasjonsvogn, uten den minste antydning til å kunne forsere utmark og gjørmebad.
I et marked som oversvømmes av SUV og crossovere er det forfriskende å se Opel satse på en bil du skal kjøre med på veien.
Lading i fart
Til det formålet har Opel benyttet seg av en drivlinje flere andre i Stellantis-familien deler på. Under panseret står det en firesylindret bensinmotor på 1,6 liter, utstyrt med turbolader som yter 150 hk på egen hånd.
Den er koblet sammen med en elmotor pÃ¥ 81,2 kW – tilsvarende 110 hk – som til sammen skal gi en system-effekt pÃ¥ 180 hk og 360 Nm. Batteriet pÃ¥ 12,4 kWh oppgis Ã¥ kunne greie 60 km som elbil mÃ¥lt etter WLTP, og med litt knappetrykking gÃ¥r det an Ã¥ lade batteriet med bensinmotoren, slik at du kan kjøre elektrisk hvis mÃ¥let for turen ligger i et omrÃ¥de med restriksjoner pÃ¥ utslipp.
Plusspoeng
Førsteinntrykket på innsiden er et ryddig og oversiktlig dashbord, og en midtkonsoll der flere elementer er gjenkjennelig fra både Peugeot og Citroën. Kontrollene er presise og responderer hurtig, det er ingenting som virker tynt og slarkete.
Det blir plusspoeng for det gode navigasjonssystemet, som plasserer bilen svært nøyaktig på kartet og gir tilnærmet perfekt informasjon om valg av fil og avkjørsler. Sammen med head-up-display som var lettlest i det sterke solskinnet ble det enkelt å navigere gjennom Frankfurt.
Ikke trikk
Noe annet som fungerer bra er den elektriske drivlinjen. Opel Astra Sports Tourer PHEV er svært stillegående, og du får ingen mistanker om at Sinsen-trikken kommer snikende. Ved å vippe bryteren over på «Hybrid» veksler bensinmotor og batteri på å dra lasset, og de er såpass godt avstemt at du ikke legger merke til det.
Det går også an å velge «Sport», for å se hvordan instrumentene kler rød grafikk, men bortsett fra at bensinmotoren da er i konstant aktivitet skjer det ganske lite. Akselerasjon er oppgitt til 7,7 sekunder og toppfarten 225 km/t, som synker til 135 km/t på batteri. Laderen er i utgangspunktet på 3,7 kW, men kan oppgraderes til 7,4 kW, og dersom du har 22 kW ladeboks i garasjen skal det ta rundt to timer å oppnå 100 prosent kapasitet.
God rygg
Opel Astra Sports Tourer PHEV har ikke spennende plastbiter og høy bakkeklaring for å indikere at villmarksliv står på menyen. Den er heller ikke noen overmotorisert familie-rakett som kan vise til snaue rundetider fra nord-sløyfa. Den er rett og slett et ærlig forsøk fra Opel på å kombinere fornuft med litt stil og komfort i hverdagen.
Og det har de i stor grad lykkes med. Setene tilfredsstiller AGR-standarden, som oversatt blir omtrent «kampanjen for god rygg», og de har uttrekkbar lårstøtte som sammen med elektrisk justering og korsryggstøtte bidrar til god komfort. Baksetene har også plass til voksne med både hode og ben fastmontert.
Det gÃ¥r likar no’
Helt bakerst er det plass til hele 516 liter med koffert, som vokser til 1.553 med baksetene omgjort til lasteplan. Ladekablene har fått eget rom under gulvet, noe du kanskje bør ha i mente før du fyller opp med bagasje.
Når du starter Opel Astra Sports Tourer PHEV begynner den turen på batteri. Styrefølelsen, er som Pagano lovet, svært presis, og det er en bil som er lett å smyge ut av parkeringshuset. Gode kameraer foran og bak hjelper til, og den har i tillegg drone-perspektiv.
De forskjellige assistentene holder seg stort sett i bakgrunnen, men dytter litt forsiktig i rattet dersom du vingler ut av filen. Det blir nok et pluss for at stemmestyringen oppfatter enkle kommandoer som å skru ned temperaturen, selv om den plutselig våknet opp og erklærte seg uegnet for oppdraget da «Det går likar no’» av DDE ble fremført av sjåføren.
FÃ¥ konkurrenter
Opel Astra Sports Tourer PHEV er som nevnt ingen sportsbil, men ved akselerasjon og hurtige filskift gir den et kompetent og solid inntrykk, som underbygger påstanden fra første avsnitt om å være «Autobahn-proof». Et par landsbyer med smale gater, og en avstikker gjennom noen av de mange vinrankene i området, illustrerer at bilen også takler småkjøring på ujevnt underlag, uten å riste løs hverken plombene eller ryggraden. Det er i det hele tatt en godt utstyrt og fornuftig stasjonsvogn, uten særlig mange konkurrenter for øyeblikket. Og neste år lover Opel at de fjerner både motor, girkasse og eksosanlegg, for å presentere en full-elektrisk versjon. SUV og crossover er fremdeles svært populært, og det vil bli interessant å se hvor mange av dagens kunder som lar seg lokke av fornuft fremfor følelser.