Testet: Prisen trekker ned, men det meste andre trekker opp

Les hele artikkelen

– Ingen trenger en SUV som går i 266 kilometer i timen, uttalte Porsche da deres Cayenne Turbo ble lansert i 2003.

Nå har deres nyeste Turbo GT en toppfart på over 300 kilometer i timen, ingen mulighet for hengerfeste eller skiboks og kjører like fort rundt Nürburgrings nordsløyfe som en Mercedes-Benz SLR McLaren. Da er «Sport» klart prioritert fremfor «Nytte», men noen er fortsatt opptatt av å kunne kjøre vekk fra asfalten, trekke tungt, komme seg opp og ikke minst frem selv om omgivelsene, underlaget og klimaet jobber mot dem.

IKON: Stigtrinnet på forskjermen er et av de klassiske designelementene som er bevart på den nye Land Rover Defender.

Foto: Andreas Scheel

Seierherrene

Land Rover-historien begynte da britene så hva amerikanerne fikk til med sin Willys Jeep i andre verdenskrig. Mellom 1948 og 2016 ble det produsert et utall serier, størrelser og varianter av firehjulstrekkeren som først i 1990 fikk navnet Defender. Signaturen, linjene og detaljene fulgte i stor grad bilen hele veien, frem til dagens helt nye versjon dukket opp i 2020, og nå har den kommet med den norskvennlige ladbare hybride drivlinjen.

Vennlig fordi prisen kuttes med rundt 100.000 kroner sammenlignet med dieselversjonen, men det er fortsatt en dyr bil. Sleng på litt utstyr og bare noen av de mange pakkene som tilbys og bilen koster 1,4 millioner kroner. Det er på linje med Porsche Cayenne E-Hybrid og betydelig mer enn BMW X5 45e. Hvorfor skal du så kjøpe en Land Rover Defender PHEV?

TRIVELIG: Førermiljøet er oversiktlig og brukervennlig, mens materialkvaliteten forsvarer premiumstempelet, men kanskje ikke prisen.

Foto: Andreas Scheel

Rask nok

Til tross for to færre sylindre enn de nevnte tyske asfaltslukerne er Defender omtrent like rask i akselerasjonen, mens topphastigheten på 191 kilometer i timen bør holde for en bil med aerodynamikk som en komfyr. Lydbildet er puslete sammenlignet med sine sekssylindrete konkurrenter og motoren maser mer for å yte sitt ytterste. Med giret i Sport holdes turtallet enda høyere, men trøsten er at bilen fremstår sprek.

BEVART: Som på originalen er baklyktene fortsatt små, mens den sidehengslete bakdøren med reservehjul bekrefter at det er en Land Rover Defender.

Foto: Andreas Scheel

Elmotoren på 143 hestekrefter er sterkere enn BMWs 113 og Porsches 136, slik at elektrisk kjøring fungerer tilfredsstillende helt opp til 140 kilometer i timen. Den ladbare drivlinjen spiser for øvrig opp 500 kilo av hengervekten, men du skal ha ganske mange hester før du må kjøre to biler til ridestevnet.

KONTROLL: Med offroadprogrammet Terrain Respons kan du overvåke de fleste av bilens funksjoner.

Foto: Andreas Scheel

Den elektriske rekkevidden på 43 kilometer er langt fra klasseledende, men vil du prioritere elektrisk kjøring kan bilen hurtiglades med 50 kW. Noe som betyr en halvtimes lading med dyr strøm i stedet for opp mot tre timer med rimeligere kW. Kjører du mye uten å lade må du i alle fall tredoble WLTP-forbruket, men til tross for høye bensinpriser er det ikke der slaget står.

DNA bevart

Bilen er nemlig veldig tøff. Noen Defender-purister vil nok rive seg i håret over endringene fra originalen, men å tro at en bilprodusent skal fortsette å lage en avleggs og enkel bil med minimal komfort og høy pris blir som å tro på julenissen. Enkelte designelementer som stigtrinnet på forskjermen, det kantete designet og sidehengslete bakdøren med reservehjul er bevart fra originalen, men bilen er helt ny.

SYNLIG: Det er både tøft og dristig at Land Rover synligjør en del av skruene i interiøret i Defender.

Foto: Andreas Scheel

SYNLIG: Det er både tøft og dristig at Land Rover synligjør en del av skruene i interiøret i Defender.

Foto: Andreas Scheel

Det merkes ikke minst når du skal ut i terrenget og luftfjæringen lar deg heve bilen slik at du kan kjøre over stubber og vade gjennom 90 centimeter dype elver. 15 år etter at Land Rover lanserte sitt elektronisk styrte Terrain Response i Discovery har Defender endelig fått kjøreprogrammet, hvor alt fra motorstyring og bremser til girkasse og differensialer optimaliserer teknikken. Med riktige dekk og sunn fornuft bør du derfor kunne bruke bilen der de fleste andre må gi opp.

PRAKTISK: Land Rover Defender PHEV kan hurtiglades, hvis tid er viktigere enn pris ved elektrisk kjøring.

Foto: Andreas Scheel

Lavgirserie og nedstigningskontroll bistår der det er brattest, glattest og tyngst, mens ESP-systemet kan skrus av i de situasjonene du absolutt ikke vil miste effekten, som i en sanddyne eller i dyp snø. At den nye bilen er kapabel bekreftes ved at Bowler også bygger om den nye bilen til ørken- og andre rallyserier.

RALLYBIL: Bowler har siden 1985 bygget rallybiler basert på Land Rover Defender og etter oppkjøpet i 2019 er det Jaguar Land Rover som selv står for ombyggingen av den nye modellen.

Foto: Halvor Mykleby / Firbeintfilm

Stor og tung

Luftfjæringen sørger også for å heve komfortnivået når den 2,6 tonn tunge bilen skal takle vaskebrett, veihull og tung last, men noen kjøremaskin er bilen ikke. Vekten, høyden og størrelsen gjør at ESP-systemet raskt aktiviseres når ratt og pedaler betjenes aktivt. Det føles likevel riktig, da Defender ikke er en bil du vil ta med på Trackday eller stikke av fra Politiet i.

VELLYD: Et Meridian stereoanlegg hever lydopplevelsen til nye høyder.

Foto: Andreas Scheel

TODELT: Panelet for klimaanlegget betjener også offroadsystemet Terrain Respons etter et tastetrykk.

Foto: Andreas Scheel

DIGITAL: Instrumentpanelet har et klassisk utseende, men digitale løsninger gir en rekke visningsmuligheter.

Foto: Andreas Scheel

Under normal kjøring er samtidig komfortnivået ombord på høyde med de beste, og milevis over der forgjengeren var. De elektrisk justerbare setene er komfortable som få, men vi ville prioritert justering av seteputens lengde fremfor sidevangene.

Førermiljøet er ryddig og oversiktlig med to store klokker og en liten skjerm i instrumentpanelet. Den store berøringsskjermen i midtkonsollen viser at Jaguar Land Rover-konsernet begynner å få tak på digitaliseringen og klimapanelet under blir et Terrain Response-panel med et tastetrykk. Der kan du sette opp for ønsket underlag eller Auto, som trolig holder i de fleste sammenhenger.

PLASS: Bagasjerommet er romslig, men ladekabler, varseltrekant og tauekrok er noe av det som spiser plass.

Foto: Andreas Scheel

Premium-SUV

Betjening av den adaptive fartsholderen, infotainmentsystemet, rattvarme og stemmestyring skjer fra rattet, som har deilig skinn og grov aluminium. At det er beholdt noen store synlige skruer for å markere sammenføyninger i interiøret er også en detalj puristene vil like, mens materialkvaliteten generelt til en viss grad kan forsvare prisen og ikke minst premiumstempelet.

SKOGENS KONGE: Land Rover er fortsatt merket og Defender modellen for dem som har andre behov enn å kjøre til Kvitfjell.

Foto: Andreas Scheel

Et flott Meridian stereoanlegg gjør langturene trivelige, slik kjølerommet i midtkonsollen også gjør. Avanserte LED-lys, 360-graders kamera, panorama soltak og generelt mye utstyr gjør det trivelig ombord for både sjåfør og passasjerer.

Plassen i det tredelte baksetet er meget god og bagasjerommet på anselige 696 liter ville vært 116 liter større om ikke batteriet hadde økt gulvhøyden med 3,6 centimeter. Det betyr samtidig at det ikke er egen plass til ladekablene, som bør med hvis du skal forvare kjøpet av en Land Rover Defender PHEV. Og det vil du jo. 

Land Rover Defender PHEV

 

Drivlinje: 2,0 liter R4 T + elmotor 4×4

HK/kW (system) 404/297/640

0-100 km/t:5,6 sekunder

Toppfart:191 km/t

Egenvekt uten fører: 2.600 kg

L/B/H: 502/200/197 cm

Batterikapasitet: 19,2 kWh

Elektrisk rekkevidde 43 km

Forbruk: 0,35 l/mil

CO2-utslipp: 83 g/km

Bagasjerom: 696/1.759 liter

Tilhengervekt: 3.000 kg

  • Pris

Rimeligste 1.096.950 kr

Denne med utstyr: 1.401.900 kr

  • Pluss

Design

Fremkommelighet

Premiumfølelse

  • Minus

Pris

Asfaltegenskaper

Kort sittepute

  • Design

Moderne og ekstrem SUV for dem som synes andre er for jålete.

  • Førermiljø

Oversiktlig, brukervennlig og lekkert med høyt komfortnivå.

  • Kjøreegenskaper

Grusom på bane, grei på vei og fantastisk i terrenget.

  • Ytelser

Du savner hverken ytelser eller krefter.

  • Plass

En vanlig familie på påsketur vil aldri få problemer.

  • Mye for pengene

Defender er en luksuriøs SUV, men det er mye annet å velge blant.

  • Konklusjon 8

Prisen trekker ned, men det meste andre trekker opp.