Av og til deler produsentene ut et lite minne om bilen en har testet, det kan være en spesiell kulepenn, nøkkelring eller en minnepinne med navnet på den nye modellen. Etter en dags kjøring langs kysten av Portugal venter en smilende representant for Opel med presse-informasjon, og en jojo. Først virker det som et litt snodig valg, men ved nærmere ettertanke er en jojo et godt symbol på hvordan det føles å ratte Opel Astra plugg-inn-hybrid.
Fransk aksent
Dette er en leken og morsom bil, som det gÃ¥r an Ã¥ slenge rundt pÃ¥ smale veier langs kysten av Portugal. Det har vært mange elbiler pÃ¥ test i det siste, og smilet sitter løst nÃ¥r knappen i midtkonsollen vippes over pÃ¥ «Sport». Det er en glede Ã¥ høre eksosen brumme med et snev av fransk aksent. Bensinmotoren pÃ¥ 1,6 liter er nemlig velkjent fra andre merker under Stellantis-paraplyen, blant annet Peugeot og Citroën.Â
Den skal ifølge Opel yte 150 hk helt på egen hånd, og så kommer elmotoren i tillegg med 110 hk. Det går som kjent ikke an å bare legge sammen tallene på en hybrid, og total system-ytelse oppgis til 180 hk og 360 Nm.
Ser blått
Batteriet er ifølge produsenten pÃ¥ 12,4 kWh, og det skal holde til 60 km mÃ¥lt etter WLTP. Bremsene hjelper til ved Ã¥ sende strøm til batteriet, akkurat som pÃ¥ vanlige elbiler. Den innebygde laderen tar i utgangspunktet 3,7 kW lade-effekt, men kan oppgradere til 7,4 kW. Akselerasjon fra 0-100 km/t oppgis Ã¥ ta 7,6 sekunder, og toppfarten skal være 225 km/t. Men dersom du vipper bryteren motsatt vei fra «Sport» og helt ned til «Electric», er toppfarten begrenset til 135 km/t.Â
Fremdeles fort nok til at du kan få din lokale lensmann til å se blått. For den som trenger litt ekstra pepper lover Opel å lansere en ekstra sprek plugg-inn-hybrid utgave lengre ute i 2022, med 225 hk total effekt.
Herlig følelse
Det å kjøre hurtig i en ren elbil minner om å bruke et godt stereoanlegg. Volumkontrollen erstattes med gasspedalen, og ytelsene øker eller minker lineært. Men med en bensinmotor som en del av ligningen blir det plutselig rom for flere alternative løsninger. Faktorer som turtall, girvalg og timing spiller inn på kjøreopplevelsen, og når alt stemmer kjennes det herlig å sy sammen en rad med hurtige S-svinger.
Opel-isme
Det vil nesten være uunngåelig at noen av de 14 merkene i Stellantis-gruppen beskjæres, mens andre får en større kakebit. Derfor rendyrkes Opel-ismen, for å skape en tydelig merkeidentitet. PR og informasjonssjef i Stellantis Norge og Bertel O. Steen Stein Pettersen sier han er fornøyd med at den nye Astra-en kjennes ut som en Opel.
Opel Astra PHEV Sports Tourer
Sunn rygg
Ifølge Pettersen vektes seter og sittekomfort, lys og understell tungt for Ã¥ markere at Astra PHEV ikke blir en bil i mengden. Motoren har kanskje franske slektninger, men de tyske ingeniørene markerer seg i forsetene med «Aktion Gesunder Rücken» – kampanjen for sunne rygger.Â
Uttrekkbar støtte under lårene scorer poeng for de av oss med generøse proporsjoner. Og dersom du går for de høyere utstyrsnivåene bys det på ventilasjon og massasje i kombinasjon med Nappa skinn. Både førersetet og det nye rattet kan justeres innenfor vide parametere, og de fleste vil nok greie å finne en behagelig posisjon.
Opel Astra PHEV Snart helt grønn
Inspirert av Porsche
En annen gledelig overraskelse er de digitale instrumentene Opel har valgt Ã¥ kalle Pure Panel. Dersom du har sett bilder fra interiøret av Mercedes-Benz EQS og Porsche Taycan er det lett Ã¥ skjønne hvor inspirasjonen har kommet fra. Panelet i Opel Astra er pÃ¥ langt nær like stort som i de to nevnte millionbilene, men det gir faktisk noe av den samme opplevelsen.Â
De viktigste funksjonene ligger side om side, og du kan flytte rundt og organisere dem etter egen smak. Panelet er svakt buet mot sjåføren, og minner sånn sett om gode gamle BMW-er i digital tolkning. Alle de moderne førerassistentsystemene en forventer av en moderne bil er tilstede, og telefoner både lades og kobles til trådløst på enkelt vis.
Stilig bakteppe
Testen foregÃ¥r som nevnt langs kysten av Portugal, og der er det muligheter for Ã¥ fÃ¥ bilen til Ã¥ ta seg ekstra godt ut ved Ã¥ kjøre ned til havet. De store bølgene som ruller inn og knuses til skum danner et fint bakteppe for det som har blitt en stilig design.Â
Her kommer det nye Intelli-Vision kamera til nytte, som gjør det mulig å styre unna de største steinene. Den nye Opel «Visir» grillen kler bilen godt, og på GS Line med sortlakkert OPEL-emblem kan den av og til se ut som lillebroren til Chevrolet Camaro når den dukker opp i speilet.
Spennende alternativ
Dersom du er tilhenger av å trekke tunge lass, kan Opel opplyse at det skal gå an hekte opp til 1.450 kg på kroken. Men i tillegg viser de frem et annet spennende alternativ, for dem som ofte pakker stort. Gjemt bak en palme står det en Astra Sports Tourer, som altså betyr stasjonsvogn. Pettersen kan opplyse at den modellen etter hvert vil lanseres med både hybrid og fullt elektrisk drivlinje. Stasjonsvognen har nesten blitt utryddet som art av SUV-er og crossovere i alle mulige varianter, men det kan hende pendelen svinger tilbake, og da får Opel en fordel av å kunne tilby en elektrisk versjon med svært få konkurrenter.
Bil til fellesferien
Norske priser er ennå ikke helt klare, men Pettersen regner med å kunne tilby en velutstyrt bil i Elegance utførelse et sted under 400.000 kroner, og GS Line til rundt 450.000 kroner. Begge skal få Head up display med AR (utvidet virkelighet), og det sammenhengende glasspanelet som standard. Bestilling vil starte fra medio mars, med levering rundt fellesferien.