Testet: Ladbart terrengikon

Les hele artikkelen

Jeep har laget militære kjøretøyer, stasjonsvogner, SUV-er og pickuper siden 1941, men siden 1986 er det Wrangler som best har ivaretatt identiteten til det legendariske bilmerket. Med både fire- og sekssylindrete bensin- og dieselmotorer har den klatret over fjell, kjørt gjennom skoger og ploget seg gjennom snøen både i Norge og det meste av verden.

Avgiftsstyrt

Amerikanerne kan nå til og med få bilen med en 6,4-liters Hemi V8 på 470 hestekrefter som gjør den lite interessant i Norge på grunn av langt over én million kroner i avgifter.

STRØM: Ladeluken på Jeep Wrangler 4XE bidrar til å gjøre den betydelig rimeligere, sprekere og mer miljøvennlig.

Foto: Håkon Sæbø

Systemeffekten i den ladbare hybride drivlinjen i Jeep Wrangler 4xe med en toliters bensinmotor og en elmotor i tillegg, er imidlertid på hele 381 hestekrefter så den bruker bare to sekunder ekstra fra 0 til 100 kilometer i timen. Med kun 200.000 kroner i engangsavgift, mot over en halv million for bilen med dieselmotor, er dette derfor den eneste versjonen Jeep-importør Bertel O. Steen tar inn til landet.

Terrengbil

De 381 hestekreftene er samtidig så spreke at du aldri vil savne mer krefter i en slik bil, da du ikke kjøper den for å tøffe deg i lyskryssene eller ta den på bane. Du kjøper den fordi du skal frem, opp og gjennom alt og hva som helst. Spesielt hvis du har valgt Rubicon-versjonen med lavere giring, større akslinger, elektrisk sperre og utkobling av stabstagene. Du kan toppe dette med ekstremt grove knastedekk fra BF Goodrich kalt Mud Terrain i 255/75-dimensjon på 17-tommers felger.

OFFROAD: Du ser det bare på logoen, men Jeep Wrangler i Rubicon-versjon har en rekke tekniske finesser som gjør den til en av de mest ekstreme terrengbilene på markedet.

Foto: Håkon Sæbø

Disse gjørmedekkene gjør en bil som allerede ser tøff ut enda tøffere, selv om kjøreegenskapene på fast underlag og lydnivået forringes betraktelig. Styringen blir myk og ufølsom, og bilen føles mer og mer som på etterskudd når hastigheten og rattutslaget økes. Bremselengden øker også med disse dekkene, men du fristes ikke til å kjøre veldig fort på asfalt.

AMERIKANSK: Jeep har ikke fått helt taket på det vi i Europa kaller premium, men følelsen ombord er langt fra kjip og selv om skjermene er små er de både omfattende og brukervennlige.

Foto: Håkon Sæbø

Støyende

I lave hastigheter rumler de grove knastene over asfalten på en karakteristisk måte. Når hastigheten økes går det over til mer jevn støy, som akkompagneres av vindsuset fra den mildest talt lite aerodynamiske fasongen, hvor den nesten loddrette frontruten bidrar til insektenes skrekkfilm «Motorveimassakeren».

Den store og høye grillen med syv vertikale åpninger forsvarer Jeeps identitet. De store støtfangerne og stigtrinnene, utvendige hengslene, utstående hjulbuene og reservehjulet på den todelte bakdøren er også en del av merkets DNA. Viktigst er likevel firehjulstrekksystemet som gjør dette til en ekte terrengbil. Kombinert med 28,5 centimeters bakkeklaring skal det mer enn dype hjulspor til for å gjøre livet surt for dem bak rattet.

IDENTITET: På samme måte som Geländewagen og Defender har Wrangler et stort reservehjul lett tilgjengelig og uten at det spiser plass ombord.

Foto: Håkon Sæbø

Valgfrihet

Uansett om du kjører bilen i Hybrid, Electric eller E-Save har du låst mekanisk firehjulstrekk med lavgir tilgjengelig, hvis ikke bakhjulstrekk eller automatisk firehjulstrekk er det du ønsker. Den åttetrinns automatkassen sørger samtidig for at du kan konsentrere deg om ratt og pedaler enten du tråkler deg gjennom Bygdøy Allé eller Bygdøyskogen. Sistnevnte er for øvrig ulovlig, men såkalt Selec-Speed Control gjør at du overflødiggjør pedalene også.

LÅSBART: I Rubicon-versjonen har du en vippebryter som lar deg låse differensialene foran og bak når utfordringene blir store nok.

Foto: Håkon Sæbø

I Rubicon-versjonen kan du også låse mellom- og bakakseldifferensialen med et tastetrykk for ønsket og maksimal fremkommelighet når underlaget gjør sitt ytterste for å stanse deg. Blir topografien ekstrem nok kan du koble fra stabilisatorstaget foran, såkalt Sway Bar, slik at hjulene kan rulle helt uavhengig av hverandre. Setter du deg likevel fast får trøsten være at ingen andre hadde kommet lenger heller.

Miljøvennlig

I tillegg til å bidra til formidable ytelser, sørger batteriet og elmotoren for redusert forbruk og utslipp, i hvert fall på papiret, slik at engangsavgiften uansett nyter godt av det. De 45 kilometerne elektrisk rekkevidde gjør samtidig at du slipper å irritere deg over Vedums bensinpriser ved daglig småkjøring.

GODKJENT: Wrangler Rubicon har stempelet «Trail Rated», etter å ha gjennomgått tester Jeep mener forsvarer dette.

Foto: Håkon Sæbø

De avanserte LED-lyktene og ikke minst ekstra fjernlysene kommer bedre til sin rett i høstmørket enn på lyse sommerkvelder, mens adaptiv fartsholder, kameraer og et utall andre komfort- og sikkerhetssystemer gjør at bilen fremstår oppdatert og moderne.

Skal man trekke frem noen konkurrenter på terrengegenskaper må det bli Mercedes-Benz Geländewagen og Land Rover Defender. Sistnevnte som plugg-inn-hybrid kan nesten konkurrere på pris, mens tyskeren med diesel blir dobbelt så dyr. Så er den da også større og ikke minst mer luksuriøs.

SMÅTT: Instrumentklokkene og skjermen i midten er små, men har mye og valgfri informasjon.

Foto: Håkon Sæbø

I Jeepen sitter du høyt og godt ombord bak et innholdsrikt multifunksjonsratt med kontrastsømmer, men skinnsetene har beskjedne justeringsmuligheter. I det 60/40-delte baksetene er det god plass og bagasjerommet fremstår større enn de 533 literne det står på papiret.

Amerikansk

Det er mye skinn, polstrede materialer med kontrastsømmer og myke matter i interiøret, men amerikanerne har fortsatt et stykke igjen før de løser koden med europeisk premium. Et lite og oversiktlig instrumentpanel med runde klokker og en liten TFT-skjerm gir det greit med valgfri informasjon. Berøringsskjermen med et lite kommandohjul i midtkonsollen er heller ikke stor, men har mye informasjon når du lærer systemet å kjenne.

LED-LYS: Utenfor allfarvei kan ekstra fjernlys komme godt med, og de gjør natt til dag.

Foto: Håkon Sæbø

Bruk av Apple Car Play/Android Auto forenkler mye, slik Jeep-appen også gjør. Her kan du lese av batterikapasiteten, betjene klimaanlegget og mye mer. Av andre praktiske og tøffe detaljer har bilen et 230 volts strømuttak og et tredelt tak som kan tas av på en, to, og litt mer komplisert tre. Lukene over forsetene er enkle nok, men resten fordrer styrke og ikke minst lite vestlandsvær, da taket må stå igjen hjemme.

Tøff

De elektriske sidevinduene har kun automatfunksjon ned, mens bryterne er plassert i midten i stedet for i dørene, da disse kan velges som avtagbare. Frontruten kan også legges ned, men da passer nok Californias sol bedre enn Norges regn. Der er det dessuten flere steder det er tillat å teste terrengegenskapene, men bil er ikke bare nytte. Det er følelser også, og da er Jeep Wrangler et tøft valg.

Jeep Wrangler 4XE Rubicon Plug-in Hybrid

 

Drivlinje: 2,0 liter R4 T + elmotor 4×4

HK/kW/Nm (system) 381/280/637

0-100 km/t: 6,5 sekunder

Toppfart:156 km/t

Egenvekt uten fører: 2.383 kg

L/B/H: 488/189/190 cm

Batterikapasitet: 17,3 kWh

Elektrisk rekkevidde 45 km

Forbruk: 0,41 l/mil

CO2-utslipp: 94 g/km

Bagasjerom: 533/1.910 liter

Tilhengervekt: 1.500 kg

  • Pris 979.900
  • Pluss

Design

Fremkommelighet

Tøff

  • Minus

Kjøreegenskaper

Støy

Hengervekt

  • Design

Akkurat så stor og tøff en Jeep skal være med utagerende detaljer.

  • Førermiljø

Amerikansk premium med mye utstyr og litt små skjermer.

  • Kjøreegenskaper

Duvende og på etterskudd, men ekstrem fremkommelighet.

  • Ytelser

Liten bensinmotor, men mer enn nok effekt med elmotor.

  • Plass

God plass til fem og stort bagasjerom, men beskjeden hengervekt

  • Mye for pengene

Noen alternativer til denne prisen, men best på fremkommelighet.

  • Konklusjon 6

Tøff, tung og ingen kjøremaskin, men best når oppgavene er krevende.