Første gang du setter deg inn i Mazda CX-60 kommer du nok til å riste på hodet etter noen få sekunder. Det er ikke fordi førsteinntrykket skuffer, men fordi det lærer bilen å gjenkjenne ansiktet ditt. Teknologen er velkjent fra nyere telefoner, som låser seg opp og godkjenner innlogging når eieren ser på den.
Ingen fingeravtrykk
Den første gangen et nytt fjes dukker opp, spør den om personens høyde. Skjermen på dashbordet er ikke til å sette fingeravtrykk på, så samtlige menyvalg foretas med hjulet i midtkonsollen. Noen vil kanskje stusse over mangelen på en touch-skjerm, men fysiske kontroller har fordel av at du ikke trenger å se på dem.
HØYT NIVÅ: Interiøret på Mazda CX-60 holder et gjennomgående høyt nivå, med harmonisk design og gode materialvalg.
Et kamera fanger opp hvor øynene til sjåføren sitter plassert, legger det sammen med høyden, og kalkulerer den mest behagelige posisjonen for setet og rattet. I tillegg skal den huske head-up-display, temperatur, radiostasjon og mest brukte destinasjoner. Når profilen er lagret, holder det å sette seg inn bak rattet, uten å trykke på noen ting. I løpet av test-ruten ble det en del sjåfør-bytter, og alt fungerte som det sto utenpå boksen.
Pluss for rekkevidde
Ifølge Mazda er dette den kraftigste personbilen de noen gang har produsert. Det innebærer litt tallmagi, fordi de legger sammen effekten fra den 2,5 liters «Skyactiv» rekkefireren på 191 hk med elmotoren på 175 hk, og får en total system-effekt på 327 hk og 500 Nm. 0-100 km/t skal gå i boks på 5,8 sekunder, og toppfarten er sperret til 200 km/t.
Batteriet på 17,8 kWh skal holde til 63 km elektrisk rekkevidde målt etter WLTP, og her får Mazda pluss i margen for at det tallet faktisk ligger tett opp mot virkeligheten. Innebygget lader på 7,2 kW oppgis å kunne nå 100% kapasitet i løpet av 2,5 timer, men bruk av hurtiglader er ikke mulig.
Lyser rødt
Sjefen for Mazda Europa Christian Schultze tegner og forteller hvordan de har synkronisert fjæringen så alt gynger både i takt og samme retning, samt at indre bakhjul bremser under «inspirert» kurve-kjøring for å stabilisere bilen og gi bedre grep. Ute på veien går de an å trykke seg frem til «Sport», som i all hovedsak betyr at instrumentene lyser rødt og girkassen venter i det lengste med å veksle tannhjul.
Men Mazda CX-60 kommer ikke til å skape bekymrings-rynker hos BMWs M-divisjon, RS-teamet til Audi eller gjengen hos AMG. Det går fint an å kjøre hurtig på smale fjellveier rundt Estoril, du forsvinner ikke ut i havet, men du vil nok neppe legge familieferien innom Nordschleife for å presse rundetider.
Overraskende pris
På spørsmål om Mazda sikter mot det tyske premium-trekløvet med CX-60 klarer Schultze å nevne alle tre i svaret, uten å sammenligne noen av dem direkte. I stedet for å forsøke å få en høyreist SUV til å oppføre seg som en sportsbil, har de lagt vekt på komfort og en følelse av opplevd kvalitet.
Og det er her Mazda vil kunne skjære seg et stykke av kakediagrammet når salgstallene summeres. Ujevnheter og fartshumper håndteres av understellet med en avstemt tyngde du normalt ville forvente fra adskillig dyrere konkurrenter. Interiøret med varme og kjøling i begge setene foran, ansiktsgjenkjenning, design på dashbordet, og følelsen av at det hele er særdeles godt skrudd sammen gjør startprisen på 569.900 kroner til en gledelig overraskelse. Dersom du helgarderer kupongen for tilvalg, stanser taksameteret på 690.900 kroner. Til sammenligning strekker den svært så populære Toyota RAV4 seg fra 559.600 kroner til 666.500 kroner.
Overraskelser i drivlinjen
Det er noen få punkter igjen på listen over mulige forbedringer, men det skal nevnes at bilene i testen var såkalte før-produksjons utgaver. Ved langsom kø-kjøring med mye stopp og start, velger bilen som regel å kun kjøre elektrisk. Det skaper en resonans-lyd fra elmotoren, som minner om lyden av en humle fanget inni et tomt oljefat. Det er ikke påtrengende, men lyden av trikk bør være et tilbakelagt tema i dagens marked.
Navigasjonssystemet fungerer godt, men der bør det være mulig skru av funksjonen som leser opp navnet på samtlige gater du kjører inn og ut av. Enkelte gatenavn var så lange og kompliserte at stemmen i dashbordet ikke rakk å si fra når riktig avkjøring ble passert. Under presentasjonen gjorde Schultze et poeng av at den nye åtte-trinns automatkassen ikke er utstyrt med moment-omformer, men derimot har en våt-kløtsj med flere plater. Stort sett fungerte den ypperlig, men av og til virket det som om elmotoren og girsystemet ble overrasket over at den andre befant seg et sted inni drivlinjen.
Gjennomsiktig
Etter å ha prøvd EV-modus, Sport og Normal, var det på tide med litt Offroad. Mazda CX-60 PHEV har permanent firehjulstrekk, der 90% vanligvis sendes til bakhjulene. Den er ikke noen terrengbil, men håndterer en tur ned i fjæra langs kysten av Portugal uten problemer.
Kameraene har en funksjon som gjør bilen «gjennomsiktig», litt i samme stil som det Range Rover Evoque stilte med for noen år tilbake. Resultatet er at det går lett å navigere utenom de største steinene når det skal tas bilder.
Vellykket og fristende
Også utseendemessig scorer Mazda CX-60 poeng. Sjefsdesigner Jo Stenuit beskriver hvordan japansk kultur er bærer av en helt egenartet tradisjon for design. Han trekker paralleller til blomsteroppsatser, der tomrommet mellom blomstene er like viktig som selve plantene. Dette skal ha påvirket utseende til den nye modellen i vesentlig grad, uten at det er innlysende på hvilken måte.
Den røde metallic-lakken skinner uansett i solen, og fremhever proporsjoner som får mer enn en observatør til å lure på om det er en Maserati eller Alfa Romeo. Mazda har styrt unna mengder av skarpe kanter og kompliserte linjer, og heller våget å stole på at den underliggende fordelingen av volum på akslingene klarer å formidle en form for stillferdig selvsikkerhet. Det er et vellykket grep, og sammen med den dyreste interiør-pakken «Takumi» danner Mazda CX-60 et fristende alternativ i SUV-markedet.