Testet: Havets Alfa Romeo

Les hele artikkelen

Indre Oslofjord har trukket et vått ullteppe over hodet. Små regndråper spiller en sørgmodig samba på canvas-taket, til ære for sommertiden som snart skal skrus av. Daglig leder i Marineservice AS Thomas Edvardsen åpner for elementene og bedre foto-muligheter, ved å felle ned duken i luken som befinner seg på fordekket like foran førerposisjonen.

GJENNOMFØRT: Italiensk design preger både utsiden og innsiden av Invictus GT280S. 

Foto: Alberto Cocchi / Invictus

Italiensk design preger hver minste detalj om bord, og selv de to 250 hesters påhengsmotorene fra Yamha har fått hver sin nye hatt. De er iført kledelige hvite motor-deksler lakkert i samme farge som den lyse delen av skroget. Logoen med «INVICTUS» står skrevet på henholdsvis styrbord og babord side av motorene, i tråd med installasjonen.

360 grader og sidelengs

– Dette er mer en fancy hyttebåt enn en familiebåt, sier Edvardsen, og fyrer opp motorene. «Helm Master» systemet til Yamaha sørger for at styring, gir og gass blir overført elektronisk.

LETTKJØRT: Helm Master systemet fra Yamaha gjør det lett å manøvrere Invictus GT280S i smult farvann. 

Foto: Ragnvald Johansen

Båten er utstyrt med baugpropell, og det går også an å oppgradere med joystick-styring for enkel manøvrering i trange farvann. Produsenten opplyser at det skal gi mulighet for å rotere båten 360 grader, kjøre sidelengs og benytte autopilot for å følge kurs på GPS-en.

Alfa Romeo eller Ferrari

– Hvordan vil du beskrive Invictus GT280S med noen få ord?

– Tja, det blir vel italiensk sportsbil møter båt, sier Edvardsen.

– Våre lesere er svært bilinteressert, hvilke merker tenker du på?

– Da må det bli Alfa Romeo, eller Ferrari, sier Edvardsen og setter kursen mot det som kan være oppholdsvær lengre ute.

TØRT: Du står tørt og fri for sjøsprøyt bak rattet på Invictus GT280S, selv om sommertiden snart tar slutt. 

Foto: Ragnvald Johansen

De to motorene løfter uanstrengt 2,4 tonn opp av vannet og legger skroget mjukt ned på planet. Setene i cockpit har puter du kan vippe opp for å stå og kjøre, og under dashbordet er det plassert skråstilte fotstøtter kledd i treverk.

Supplybåt

Fra fordekket strekker baugen seg litt utover, som øverste del av baugen på enkelte supplybåter, og like under henger ankeret som selvsagt styres fra førerplass.

– Hvorfor valgte verftet den litt uvanlige formen på baugen?

– På denne båten handler alt om design, den har til og med fendere kledd i skinn. Men i tillegg mener verftet at selve skroget blir sterkere, og takler tung sjø bedre, sier Edvardsen.

V-BUNN: Invictus GT280S har et skrog som sørger for å hindre harde slag, også i møte med større dønninger. 

Foto: Ragnvald Johansen

Midtfjords er det klart for å prøve redskapen. Invictus GT280S er en åpen båt, men skrogformen sørger for at vannet presses ut til siden, og du sitter tørt og komfortabelt bak den store senter-konsollen. Farten øker etter hvert til over 40 knop, og båten går mykt i rotete sjø med noen solid dønninger innimellom.

– Hva er toppfarten?

– Den topper ut på 49 knop, så du trenger ikke den nye hastighets-lappen, sier Edvardsen.

Ingen knirk

Med et par knappetrykk konfigureres kontrollspakene til «single throttle control», slik at begge motorene styres med kun den ene spaken. Det gjør det enklere å justere hastigheten, og holder turtallet likt på styrbord og babord motor. Båten er lettkjørt, responsiv på ratt-utslag og gasspådrag, men ikke så følsom at det fører til brå bevegelser.

HALVT ÅR: Leveringstiden er omtrent seks måneder fra bestilling. Det finnes en mengde farge-alternativer, og alle Invictus GT280S blir lakkert. 

Foto: Ragnvald Johansen

Her ute møter vi større havdønninger, og selv om farten er høy sørger den dype V-bunnen og tyngden for å unngå harde slag i bunnen av «dumpa». Noe annet som gjør seg bemerket er fraværet av knirk og skranglelyder. Alt fra beslag og seter, til rekkverk og dører står stumt imot selv om de to Yamaha-ene på til sammen 500 hestekrefter får slakke tøyler.

Valgfri farge

På babord side er det en dør i konsollen som leder ned til en overraskende romslig kabin. Det er lyst og trivelig under dekk takket være de store vinduene, og med noen enkle håndgrep blir det køyeplass til to personer. Et viktig poeng for mange som kan være med å avgjøre båtkjøpet, er muligheten for litt privatliv til sjøs.

VIKTIG: Separat toalett er en viktig faktor for mange i forbindelse med båtkjøpet, og om bord på Invictus GT280S står det til mer enn godkjent. 

Foto: Alberto Cocchi / Invictus

Invictus GT280S er utstyrt med separat toalett, dør du kan lukke, og den italienske designen holder like høyt nivå her inne. Det finnes en rekke forskjellige materialer og farger de går an å velge blant, for å få akkurat den stilen som passer deg. Det gjelder også skroget, som på test-båten er lakkert i kremhvitt og mørk sølvgrå. Produsenten har en del standard konfigurasjoner, men det går an å spesifisere noe helt unikt, mot et lite tillegg.

– Hva koster herligheten?

– Denne koster 2.940.000 kroner med alt utstyret.

– Og leveringstid?

– Det tar cirka seks måneder, litt avhengig av når du bestiller. Legger du inn ordre nå, har vi båt klar til våren, men venter du til mars, kan det bli trangt i køen, sier Edvardsen.

EGET DEKSEL: De to Yamaha motorene er utstyrt med spesialdesignet deksel, som matcher fargen på båten. 

Foto: Ragnvald Johansen

Frister til gjentakelse 

Navnet Invictus er hentet fra latin, og betyr uovervinnelig eller ubeseiret. Det er kanskje ikke så underlig siden båten er produsert i Italia, og italiensk som kjent er en gren på den latinske språkstammen. Men «Invictus» er også tittelen på et dikt, skrevet av den britiske poeten William Ernest Henley i 1875. Han måtte amputere det ene benet som 17-åring grunnet tuberkulose, men bestemte seg for at det ikke skulle hindre ham. I de fire siste linjene står det: «It matters not how strait the gate, how charged with punishments the scroll. I am the master of my fate. I am the captain of my soul». Marineservice AS ble importør av Invictus i mars i år, og det krever en del å etablere et nytt merke i markedet. Men etter en tur på på fjorden en regnvåt septemberdag er det fristende å finne frem kapteinslua, fyre opp Yamaha-ene og sette kursen til havs.

Invictus GT280S

 

Modell:

Invictus GT280S

Motor:

2 X Yamaha 250 hk

Toppfart:

49 knop

Drivstofftank:

530 L

Vanntank:

70 L

Lengde:

8,87 meter / 29 fot

Bredde:

2,84 meter

Vekt:

2,4 tonn

Køyeplass:

2 personer

Toalett:

Separat, elektrisk

Ankervinsj:

Elektrisk

Landstrøm:

220V

Baugpropell:

Ja

Design:

Christian Grande

Pris:

2.940.000 kroner

Pluss

Italiensk design

Går behagelig i høy sjø

Svært solid bygget

Minus

Solskinnsbåt, lite beskyttelse

Lakkert båt fordrer forsiktig fortøyning

2 X 250 hk kan bli tørst

Design

Svært stilig båt, du blir lagt merke til

Førermiljø

Oversiktlig førerposisjon, gode stoler

Sjøegenskaper

Gode kjøreegenskaper også i grov sjø

Ytelser

Uanstrengt opp i plan, nesten 50 knop

Plass

Mye uteplass, køye for 2 under dekk

Mye for pengene

Kostbar italiensk designbåt

Konklusjon

Lekkert, tøft, raskt og spennende

Score

8/10

Konklusjon

Et annerledes og kult innslag på fjorden