Ford traff blink med sin elbil Mach-E, selv om mange reagerte på bruken av det legendariske Mustang-navnet. God plass, lang rekkevidde og konkurransedyktig pris har bidratt til salget av over 5.000 biler så langt og mange flere som venter på sin.
Bilen er ikke like stor, høy og tung som flere av konkurrentene, noe som gir bilen relativt gode kjøereegenskaper også. Nå er de imidlertid blitt mye bedre gjennom lanseringen av en GT-modell.
– Det er ikke bare flere hestekrefter som gjør denne bilen spesiell, sier produktsjef Lars Fredrik Fløymo i Ford Motor Norge.
Synlig
– Bilen skiller seg tydelig fra de andre gjennom en mørk front med større og lavere frontspoiler. Hjulbuene er lakket i bilens farge mens taket, sidespeilene, skjørtene og baklyktene er sorte. Du ser også at GT-versjonen er senket 1,7 centimeter og den har fått spesielle felger og dekk fra Pirelli i 20-tommers dimensjon, forklarer han.
Innvendig er bilen oppgradert med semskete detaljer og noen egenutviklede Ford Performance-seter som mangler tilt, men ser bra ut, er komfortable og gir deg all den støtten du trenger.
– Vi har gått bort fra bruk av Recaro-seter og vil gjøre det samme med Bang&Olufsen-stereoanlegget, da de uansett må spesialtilpasses vår bil og da kan vi gjøre det like bra og billigere selv, poengterer Roelant de Waard.
Etter 30 år i Ford-systemet ble han i 2019 sjef for Fords personbilavdeling i Europa i tillegg til å være ansvarlig for salg, markedsføring og service. Å rydde opp i Europa ble vanskeligere på grunn av pandemien, men med Mach-E i porteføljen ser alt mye lysere ut.
– Med GT-versjonen på plass dekker vi dessuten et segment mange vil trives i, sier han.
Praktisk
Han understreker at bilen fortsatt har de mange praktiske egenskapene som tidligere, pluss en del designendringer, men det er i det skjulte bilen faktisk har mest nytt å by på. Dette merkes godt under kjøring, spesielt når du skifter mellom de fire kjøresystemene Stille, Aktiv, Utemmet og Helt Utemmet. Du kan også slenge på en kunstig motorlyd som fremhever drivlinjens ytelser, men du kan også nyte bilens støysvake fremferd, selv i Kroatias tilsynelatende liberale fartsgrensetolkning.
I tillegg til stivere fjærer og større stabilitetsstag, har GT-versjonen fått Magnaride adaptive dempere, som følger kjøreprogrammene, men også sjåførens kjørestil. Endringene er merkbare og kommer godt med når du benytter alle de 487 hestekreftene fra de to elmotorene.
Selv om differensialene jobber raskt og effektivt går du imidlertid glipp av noen av dem innimellom, da ESP-systemet, som ikke kan kobles ut, holder deg litt i ørene når ratt og gasspedal ikke korrelerer optimalt. Når du retter opp ut av svingen er imidlertid skyvet med 860 Nm i dreiemoment enormt, noe akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen på 3,7 sekunder bekrefter.
Effektiv
I tillegg til de store, brede og spesiallagede dekkene kommer da de 387 millimeter store skivene med Brembo-bremser godt til sin rett, da regenereringen ikke får ned farten på den 2,3 tonn tunge bilen fort nok på egenhånd hvis du kjører aktivt.
– Her har både vi og andre fortsatt mye å hente på effektiviteten. Selv om bremsene aldri blir borte, er regenereringen noe av det som vil forbedres på elbiler i fremtiden, tror de Waard.
Rekkevidden på hele 500 kilometer blir derfor kraftig redusert når du kjører aktivt eller tester toppfarten på 200 kilometer i timen. Med 150 kW ladeeffekt kan du lade fra 10 til 80 prosents kapasitet på 45 minutter, så utfordringen er trolig heller strømprisen enn ladetiden i vanlige tilfeller.
Kontrollert
Styringen er også tilpasset den stivere bilen og det økte hestekreftantallet, som har tilfalt forakselen. Hensyntatt vekten fremstår bilen balansert og forutsigbar, og det er mulig å la rumpa drifte litt ut, før det nevnte ESP-systemet overtar kontrollen. Da kjører du allerede så fort at det ikke bør føre til for mye irritasjon og sikkerhet er jo et argument også.
Fremkommeligheten på vinterføre bør heller ikke by på problemer, med mindre bakkeklaringen på 13 centimeter gjør det. Effektiv firehjulsdrift og riktige vinterdekk løser alle utfordringer innen rimelighetens og anstendighetens grenser.
I tillegg til de elektrisk justerbare setene i Sensico og semsket materiale har GT-versjonen et eget listdesign på instrumentpanelet og GT-logo preget på midtarmlenet. Bang & Olufsen-anlegg er standard, slik alt annet ekstrautstyr også er, bortsett fra panoramatak og hengerfeste. Det tar kun 700.000 gram, men prisen på langt under 700.000 kroner gjør trolig bilen attraktiv for alle som ønsker seg en Ford Mustang Mach-E.
Unntaket er de som ønsker å utnytte bilen til fulle – ofte, og samtidig er opptatt av rekkevidde.
Ford Mustang Mach-E GT
Drivlinje To elmotorer, firehjulstrekk
HK/kW/Nm 487/358/860
0-100 km/t 3,7 sek.
Toppfart 200 km/t
Vekt 2.273 kg
L/B/H 474/188/161 cm
Batteri (netto) 91,0 kWh
Rekkevidde WLTP 500 km
Forbruk pr. 100 km 20,0 kw
Ladeeffekt 150 kw
Tilhengervekt 750 kg
Bagasjerom 402+100/1.421 liter
- Pris 635.000 kr
- Pluss
Kjøreegenskaper
Ytelser
Design
- Minus
Vekt
Kun ESP på
Interiør
- Design
Like mye Crossover som SUV, og GT-versjonen gjør den enda tøffere.
- Førermiljø
Ikke premium, men godt med utstyr, velfungerende skjerm og gode seter redder dagen.
- Kjøreegenskaper
Komfortabel, men også lavere bil med justerbart og adaptivt understell som skjuler vekten godt..
- Ytelser
Streng i svingene, men lynraskt i akselerasjonen og nesten rask nok i Tyskland.
- Plass
Dette bør holde for alle som ikke har irsk ulvehund og sumobrytere i familien.
- Mye for pengene
GT-versjonen forsvarer både familiealibiet og sportsbilambisjonene-
- Konklusjon 9
Det er lite å sette fingeren på og mye å gledes over i den nye Mach-E GT.