Testet: En av årets mest spennende elbiler – denne venter mange på

Les hele artikkelen

Hvis du lurer på om det fortsatt finnes nye biler som kan frembringe smil i trafikken er svaret «Ja, snart».

Vekker oppsikt

En dags prøvekjøring i og omkring København med splitter nye Volkswagen ID.Buzz kledd i tofarget Candy White og Lime Yellow metallic er bevis godt nok.

NOSTALGISKE VIBBER: En slik front ville neppe blitt designet uten at man hadde et tidligere ikon å spille på med tofarget lakk og en front som kommer smilende mot deg.

FOTO: VW

Aldri har vi vakt mer oppmerksomhet i lokalmiljøet på våre 15 år på testturer enn med denne bilen. Aldri fått flere tomler opp, blitt fotografert av forbipasserende og spurt om å få sitte i bilen. Alle med et smil i munnvikene.

Bilen som har en front som smiler blir møtt med et smil av omgivelsene. Ikke bare av de som er gamle nok til å ha opplevd de tidlige årgangene av mikrobussen og får tankespinn til sin egen ungdom.

Er du blant de som venter på å få levert et av de første eksemplarene i slutten av året, bør du bare forberede deg på at dette er en bil som ikke bare glir umerkelig inn i det grå trafikkbildet. Spesielt ikke om du har valgt en av de tofargede kombinasjonene som virkelig får assosiasjonene tilbake til fordums storhet.

PRAKTISK MPV: ID.Buzz vil sannsynligvis markere returen for de engang så populære MPV-ene på det norske markedet.

FOTO: VW

Ikonisk

«An icon reloaded» er mottoet for den internasjonale lanseringen, og Volkswagen spiller på alle de nostalgiske strengene i kombinasjon med fremtidens motorisering.

ID.Buzz er definitivt en bil som ikke hadde fått denne utformingen hadde det ikke vært for historien og den suksessen originalen har hatt. Designinspirasjonen ligger dypt i hver del av eksteriøret, men forkledd i en innpakning som ikke blir for retro.

FUNKY BOKS: Det er ikke for ingenting mange designere er mest fornøyd når de lykkes med en varebildesign. Det er ikke så rent lite komplisert.

FOTO: IVAR ENGERUD

Alle eksteriør- og interiørdetaljer har fått en moderne utforming omkring den nærmest firkantede kassevognen som gir masse innvendig plass i forhold til plassen den tar opp på veien.

God plass

Nå er det ikke noen liten bil der den strekker seg 4,71 meter i lengden og breier seg ut med noen millimeter under tometersmerket med speilene inne. Med speilene ute, som de er 99.99 prosent av tiden, bør omgivelsene ha plass til en 2,21 meter bred farkost.

Litt avhengig av spesifikasjon er høyden fra 1,93 til 1,95 meter og innvendig bagasjeplass varierer fra 1.121 til 2.205 liter, avhengig av om du trenger å ha alle fem setene oppe eller ikke. Varebilutgaven rommer hele 3,9 kubikkmeter lasterom.

VAREBIL: Ikke rent få av bestillingene er på ID.Buzz Cargo, som går rett inn i nyttetransporten i Norge.

FOTO: VW

USA-lanseringen ligger ennå et drøyt år frem i tid, og med den kommer både lengre akselavstand, syv seter og firehjulsdrift. Inntil da handler det om fem seter, hekkmotor og drift på bakhjulene, men det er langt fra noen dårlig kombinasjon.

Gode minner

Jeg må innrømme at jeg er såpass voksen at jeg har kjørt Transportere fra 1960- og 1970-tallet allerede like etter førerkortet var sikret i 1978.

Har du ikke kjørt en klassisk Transporter har du definitivt gått glipp av noe. Maken til oppreist kjørestilling med et nesten horisontalt ratt og total mangel på kollisjonssikkerhet skal du lete lenge etter.

Med kneskålene nesten i kontakt med innsiden av frontplaten var deformasjonssoner et fremmedord. Og med forhjulene bak rattet, rett under forsetet og hekkmotor, bød originalen også på noen «relativt interessante» kjøreegenskaper i spesielle situasjoner.

LUFTIG: Du har bra oversikt når du tar plass i kapteinsetet i en ID. Buzz, både over interiøret og omgivelsene.

FOTO: VW

Total makeover

Heldigvis er det ikke mye nostalgi over den delen av nykommeren. Sittestillingen er selvsagt relativt oppreist, med meget god og luftig følelse og oversikt over både dashbord og veien foran der vi sitter i to behagelige kapteinsstoler.

Både ratt- og sittestilling, samt resten av interiøret, tar oss definitivt til Volkswagen anno 2022. De som har kjørt noen av de ID-modellene som allerede er på markedet vil lett kjenne seg igjen i alt av teknikk og støttesystemer.

DETALJENE TELLER I: Det gjelder å få dempet ned følelsen av en firkantet kasse med visuelle elementer som skaper spenning.

FOTO: IVAR ENGERUD

DETALJENE TELLER II: Lyktedesign har gjennomgått en revolusjon det seneste tiåret, og ID.Buzz drar utviklingen enda videre.

FOTO: IVAR ENGERUD

DETALJENE TELLER III: Et dørhåndtak har ikke bare en funksjon – det kan se bra ut også.

FOTO: IVAR ENGERUD

Her er de koblet til visuelle detaljer som henter noe av de nostalgiske elementene fra tidligere tider, uten at det er påtrengende på noen måte. Interiøret er stilrent med praktiske detaljer og diskret «ambient lighting» med et utall av valgmuligheter for fargene i lyset.

PRAKTISK: Setekonfigurasjonen kan endres, og med alle fem i bruk har du fortsatt plass til over 1,1 kubikkmeter med stasj baki.

FOTO: VW

Setekonfigurasjon og plassering er fleksibelt slik at interiøret kan tilpasses antall passasjerer og behovet for medbrakt utstyr og bagasje. Det er en bil som lett kan fylle rollen som overnattingssted for de som er campingentusiaster, men ikke er i bobilklassen, slik originalen gjorde for mang en familie også i Norge.

Behagelig MPV

For- og bakjulene er trukket så langt fra hverandre som mulig. Akselavstanden er en hårsbredd under tre meter, slik at både plass, komfort og kjøreegenskaper blir vinnere. En egenskap eierne utvilsomt vil sette pris på er hvordan ingeniørene og designerne har greid å begrense svingradiusen, slik at den trenger bare 11,1 meter for å snu. At det er praktisk i en by som København fikk vi mer enn ett bevis på.

Nå er selvsagt ikke en ID.Buzz noen racerbil, men en folkefrakter, så ytelsene er ikke blant de råeste i elbilmarkedet. Men for ethvert hverdagsformål et 204 hestekrefter og et dreiemoment på 310 newtonmeter nok til å gi en følelse av at kjøringen er uanstrengt og komfortabel. At det tar 10 sekunder å komme opp i 100 km/t plager neppe passasjerene i bilen. Ei heller at toppfarten er 145 km/t.

Hurtiglading

Batteripakken er lavt plassert, med tilhørende lavt tyngdepunkt i MEB-plattformen. Noe som gir meget presise og fine kjøreegenskaper under alle vanlig forhold. Det er lett å finne seg til rette bak rattet og kjøre de drøye 40 milene rekkevidde batteripakken på netto 77 kWh byr på uten å bli sliten.

Når du må stoppe for å lade på langtur, er det desto mer positivt at den kan lades med 170 kW. Ladetiden ved maksimal overføringskapasitet fra 5 prosent til 80 prosent er en halvtime – en litt god kaffestopp.

Med Volkswagens store beholdning av hyllevareteknologi på alle plan, drar ID.Buzz nytte av de seneste års utvikling og tilbyr trådløs softwareoppgradering, OTA, Over the Air.

IKKE FOR SJENERTE: Volkswagen har plassert sin logo stolt i størrelse XXL midt i fronten.

FOTO: IVAR ENGERUD

Sjarmør

Noen timer på flatene rundt – og i sentrum av – København gir på ingen måte grunnlag for noen fellende dom over ID-flggskipet. Men det er et særdeles positivt møte med en modell som på en elegant måte kobler fortid og fremtid. Du får den fra rett under en halv million, før du begynner å spekke den litt oppover.

Det er en modell det tilsynelatende har tatt veldig lang tid å komme frem til, ikke minst siden Volkswagen har pirret nysgjerrigheten på en ny mikrobuss så mange ganger i dette årtusen.

Men når den først har landet, i 2022, bringer den med seg en coolness som konkurrentene skal slite med. Selvsagt har den konkurrenter, men det er lite ved bilen som bør stå i veien hvis du virkelig har lyst, råd og bilen passer for deg.