ROMA, ITALIA: Er du lei av yachten din eller sysler med tanken om Ä kjÞpe din egen jernbane? Ta en kikk pÄ Bentley Continental GT Speed. Her er det ingen knuslete V8-er eller noe politisk korrekt hybridfjas med 4 mils elektrisk rekkevidde, men riktig motorisering: en W12-motor pÄ 6,0 liter med 659 hestekrefter og et dreiemoment pÄ akseptable 900 Nm.
Vi skriver «akseptable», for tallet er godt under det du fÄr i en trekkvogn for en semitrailer, men om du skulle kjede deg en kveld, akselererer bilen til 100 pÄ 3,6 sekunder og fortsetter gladelig opp mot 335 km/t. Dermed har du en kvikk utvei fra trauste Norge til et annet og mer behagelig sted lenger syd i Europa.
Gammel ĂŠre
Folk med livets diplomatskole vet at Speed-navnet er en gammel kjenning hos Bentley, forbeholdt drĂžye versjoner av allerede temmelig drĂžye biler. FĂžrst ut med denne betegnelsen var Bentley Speed Six i 1928, en sportsversjon av den mer ordinĂŠre Bentley 6 œ Litre, om «ordinĂŠr» er et korrekt ord Ă„ bruke i en slik sammenheng.
à ratte en Continental GT ut i det romerske morgenrushet er litt som Ä fÞre KNM «Helge Ingstad» gjennom Middagsbukta
PĂ„ den tiden leverte Bentley chassis og drivverk â karosseriet ble sĂ„ laget for hĂ„nd av kundens foretrukne leverandĂžr. Racingversjonene av Speed Six dunket ut 200 hestekrefter, en nĂŠrmest absurd effekt for 94 Ă„r siden, og modellen ble den som virkelig definerte Bentley innen racing.
Bentley Continental GT Speed
Motor: 6,0 l. W12 turbobensin
Drivlinje: Firehjulsdrift
HK/kW/Nm 659/485/900
0-100 km/t: 3,6 sekunder
Toppfart: 335 km/t
Egenvekt uten fĂžrer: 2.273 kg
L/B/H: 485/219/141 cm
Forbruk: 13,7 l/mil
CO2-utslipp: 311 g/km
Bagasjerom: 358 liter
Tilhenger: Ikke tilgjengelig
- Priser
Denne modellen: 3.920.000 kr*
Med utstyr: Ca. 4.300.000 kr
*)Continental GT Speed Cabriolet fra 4.300.000 kr
- PlussÂ
En viss fĂžlelse av uovervinnelighet
Ikke 3, ikke 4, ikke 6, ikke 8, men 12 sylindre
Du mister lysten pÄ Ä ta fly til Europa
- Minus
Du fÄr en toroms for samme pris
Du mÄ ha en stasjonsvogn i tillegg
Du begynner Ă„ bekymre deg for oljeprisen
- Design
Kledelig pompÞs og muskulÞs. Dagens Bentley-baklykter er imidlertid litt for «Dame Edna» etter vÄr smak.
- FĂžrermiljĂž
SĂ„ langt fra vegansk det er mulig Ă„ komme. Audi-teknikk ligger rett under den eksklusive huden.
- KjĂžreegenskaper
Det massive oppsynet gir gjenklang i fĂžrersetet. Stor og tung, men samtidig blodtrimmet.
- Ytelser
659 hestekrefter i en uelektrisk bil er MYE. Men det er de 12 sylindrene som er kronen pÄ verket her.
- Plass
MjĂŠ. Foran er det bra, men det blir stadig verre jo lenger bak du kommer. Bagasjerommet er bare 7 liter stĂžrre enn i en Polo.
- Mye for pengene
Billigere enn en Rolls-Royce. Du fÄr til og med turteller.
- Score 9/10
NĂ„ som russiske oligarker ikke lenger kan kjĂžpe denne bilen, er det vanlige folks tur.
«Bentley Boys» vant 24-timerslÞpet pÄ Le Mans bÄde i 1927, 28, 29 og 30, og skulle du Þnske en Speed Six pÄ beboerparkeringen i dag, mÄ du regne med Ä betale rundt 7 millioner kroner.
2 x VR6 = W12
I sÄ mÄte er Continental GT Speed et rÞverkjÞp. Ikke bare er tak med i prisen (stofftak for Cabriolet-versjonen), men ogsÄ ting som nybilgaranti, koppholdere og diverse elektronikk fra hyller hos Audi du behÞver stige for Ä rekke opp til.

GRĂNT ALTERNATIV: Bentley Speed Six fra 1929. Regn med Ă„ betale betydelig mer for denne.
OgsÄ motoren er hentet fra den gale siden av Kanalen. W12 kalles konstruksjonen, og rÞper seg Þrlite grann for de som mÄtte huske biler som VW Golf VR6 og Êrverdige VW Caravelle VR6 fra 1990-tallet.
Som «VR» antyder, er det snakk om en kombinasjon av en V-motor og en rekkemotor. Dette er en mer kompakt konstruksjon, og gjorde det mulig Ä stappe en 2,8-liters sekser ned i motorrommet til en Golf III i 1992.
Det Volkswagen senere gjorde, var Ă„ pare to VR6-motorer. Et voilĂ : W12.
Noen genial nyvinning pÄ linje med hjulet eller ostehÞvelen var ikke dette i 2001, for W12-motorer ble ogsÄ brukt i fly pÄ 1910-, 20- og 30-tallet, men Volkswagen er alene om masseproduksjon av en slik konstruksjon for personbiler.
Med et par karer og litt bensin, som man jo behĂžver i rikelig monn her, snakker vi fort to og et halvt tonn
Etter fĂžrst Ă„ ha debutert i Audi A8, dukket motoren opp hos VW-eide Bentley i 2003. Litt gĂžy er det at den pĂ„ Volkswagen-vis heter W12 TSI â «Turbocharged Stratified Injected» â bokstaver som finnes pĂ„ bakluken til mang en VW Polo og Golf.
I dag er det bare britene som benytter seg av denne motoren, og slik vil det vÊre frem til cirka 2026, nÄr den visstnok skal pensjoneres.
Arvelig tyngde
à ratte en Continental GT ut i det romerske morgenrushet er litt som Ä fÞre KNM «Helge Ingstad» gjennom Middagsbukta, men vi har bÄde kart og kompass, og kommer oss dermed frem til Autodromo Vallelunga, 4 mil nord for byen, med bÄde fartÞy og Êre i behold.

ADEL MED TYSKE INNSLAG: Skinn, karbon og metall dominerer pÄ innsiden, selv om det er lett Ä spore en del tilbake til Audi. Rattet, for eksempel.
Den som har kjÞrt litt pÄ underfinansierte italienske landeveier, vil aldri komme til Ä klage pÄ norsk veistandard igjen. Det er sÄpass mye sprekker og hull at man litt for ofte mÄ foreta unnamanÞvre som stiller svenske elgtester i skyggen. Her kommer luftfjÊring og omfangsrike seter til sin rett, selv om en Bentley er mer Audi enn en Rolls-Royce er en BMW.
Til gjengjeld vil vi ikke anbefale Rudskogen for maks utbytte av din Phantom. Hvordan blir det sÄ Ä kjÞre dette drÄget pÄ en testbane for Formel 1-sjÄfÞrer?
FÞr noen setter seg inn, veier Continental GT Speed 2.273 kilo. Med et par karer og litt bensin, som man jo behÞver i rikelig monn her, snakker vi fort to og et halvt tonn. Det hjelper liksom ikke sÄ mye med noen karbondetaljer hist og her nÄr det en 12-sylindret motor i front.
OgsĂ„ pĂ„ 1920-tallet var Bentley kjent for tunge og omfangsrike biler â Ettore Bugatti skal ha sagt at de var «verdens raskeste lastebiler».

BAMSE Pà STERIODER: Mens de fleste andre bilprodusenter forsÞker Ä fÄ «Þynene» til Ä se mest mulig aggressive ut, er det noe mer teddybjÞrnaktig over en Bentley.
Men noe nyttekjÞretÞy er dette definitivt ikke. Det hjelper sÄ klart at bakhjulene styrer med, og at bilen trekker pÄ alle fire. Speed-modellen har bare 24 hestekrefter mer enn den «vanlige» GT-en og samme dreiemoment, men har en elektronisk styrt bakdifferensial og en hakket mer liberal stabilitetskontroll. I sportsmodus gÄr mesteparten av kreftene til bakhjulene, og det Äpnes for noe bredkjÞring.
Lynraske skift
Girkassen, som er en Ă„ttetrinns dobbeltklĂžtsj-variant fra tyske ZF, er justert til Ă„ respondere raskere. IfĂžlge Bentley selv skal et skift fra tredje til fjerde gir ta 150â170 millisekunder, mot 300â320 millisekunder i en GT. SĂ„ kan man jo spĂžrre seg hvorfor ikke samme forbedring er gjort i den noe mer «folkelige» bilen (vi vet det er feil ordbruk).Â
Det hamrer avgĂ„rde, og de stakkars dekkene mĂ„ tĂ„le Ă„ bli fullstendig maltraktert i de skarpe svingene pÄ Vallelunga-banen. Testbilene er utstyrt med verdens stĂžrste karbonkeramiske bremser â frontskivene mĂ„ler 44 centimeter i diameter. IfĂžlge Bentley skal de i praksis vĂŠre «fade-proof», med bare Ă©n meter lengre bremsestrekning etter ti harde nedbremsinger.

KONTINENTALT: Det er pÄ de lange, raske strekningene at en Continental GT virkelig kommer til sin rett. Speed-modellen bÞr takle svingete alpeveier i tillegg.
Ingen tviler pÄ det, for i bakspeilet kan vi skimte det som for noen sekunder siden var 22-tommers Pirelli-dekk ligge klint utover asfalten.
Vi skal pÄ ingen mÄte ty til usakligheter som at dette nÊrmer seg en gokartopplevelse, men det er sjelden kost Ä kjÞre 2,5 tonn bil pÄ en bane sÄ raskt som dette. Det fÞles voldsomt i begynnelsen, men etter noen runder skjÞnner man at det er langt til grensene nÄs.
Den gylne middelvei
Bentley plasserer seg elegant mellom Porsche og Rolls-Royce, der fÞrstnevnte er klart mer sportsorientert og sistnevnte er enda lenger ut i vannseng- og LSD-land nÄr det gjelder komfort.
For Ä understreke det siste poenget, finnes det ikke noen turteller i en Rolls-Royce. SjÄfÞren kan jo bli stresset av slikt.
I mange Ă„r var Bentley eid av Rolls-Royce, slik at bilene nĂŠrmest var sportslige kloner av Rolls-Royce’ modeller. I dag finnes det ingen likheter mellom de to merkene, ettersom de eies av henholdsvis Volkswagen og BMW.
Ikke sÄ rart da, kanskje, at det i begges tilfeller er overfÞrt en del deler fra moderskipene. Rattet, riktignok omarbeidet, kjenner vi igjen fra Audi. Det samme gjelder infotainmentsystemet, som utad har fÄtt en egen look.
Du merker det ogsĂ„ pĂ„ veien, at det er en viss Audi-fĂžlelse i en Bentley (selv om denne faktisk deler plattform med Porsche Panamera).Â

TILVALG: De keramiske bremsene er verdens sterkeste, men er ikke en del av standardutstyret.
Men om du peiler deg inn pĂ„ en ren banebil, mĂ„ du justere siktet noen hakk om det er er denne bilen du ser. Den heter tross alt «GT», og det er en «Grand Tourer» den er i all sin sjel â bare en ganske oppjazzet en.
Vi prĂžver Ă„ unngĂ„ klisjeen «Gentleman’s Racer», men greier ikke Ă„ la vĂŠre. For finnes det egentlig noe mer dekkende begrep for denne bilen?
Ta motoren, for eksempel. Det finnes egentlig ikke sÄ mange gode argumenter for 12 sylindre. Det blir tungt. Det blir dyrt. Men det er noe herlig dempet ved det. Den rolige summingen, styrken som ligger diskret og venter.
Og sÄ er det interiÞret, selvfÞlgelig. Noen har brukt en god del timer pÄ det, for Ä komme med en grov underdrivelse. Det er litt som Ä sette seg inn i HermÚs-veske, og bidrar pÄ alle mÄter til den ganske sjokkerende startprisen pÄ 3,92 millioner kroner for coupémodellen og 4,3 millioner for cabrioleten.

RACING MED TRADISJONER: Den klassiske Vallelunga-banen utenfor Roma er en kledelig kulisse.
Ăn solgt i Norge
Bentley leverte 14.659 biler pÄ verdensbasis i fjor. I Europa var Tyskland det stÞrste markedet, med Russland pÄ andreplass. At russerne er ute av valsen, vil definitivt gi en liten bulk i skjermen for Bentley.
Her i Norge er Bentley Oslo â pĂ„ Billingstad i Asker â autorisert importĂžr og eneste forhandler. Daglig leder Christian Gottschalk kan berette om ett salg av GT Speed til nĂ„. Det er SUV-en Bentayga i hybridversjon det gĂ„r flest av.
â Hvor mange Bentley regner dere med Ă„ selge i Ă„r?
â Vi fĂ„r fĂŠrre biler i Ă„r enn i fjor. Det blir rundt 30 nye. I fjor var vi opp mot 40. Det er sĂ„nn verden er, sier Gottschalk.