– Hvis vi ikke dette selger kan vi like gjerne spasere ut av RSA og inn på NAV, sier en smilende Frank Dunvold, adm. direktør i RSA-gruppen.
Han klikker seg gjennom noen slides på skjermen, mens et samlet pressekorps venter på å få nøklene til de store SUV-ene på utsiden. Og det er mye som tyder på at han har god grunn til entusiasme. I en tid der flere store bilprodusenter sliter med å skaffe nok datachips og fremvise nøyaktig hvilken gruve dyrebare metaller kommer fra, ser BYD ut til å ha en totalløsning innomhus.
Hør Finansavisen-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, der journalistene HÃ¥kon Sæbø og Marius Mørch Larsen denne gangen prater om Kina-elbilen Nio og Mercedes’ elektriske nyheter:
Rutebuss
Dersom du stusser haka i hånden over å lese navnet BYD, er du nok ikke alene. Som Dunvold sier under presentasjonen, er det ganske unikt å presentere en av de store aktørene i bilbransjen som nesten ingen har hørt om. Det kan hende du har sett logoen før, da flere byer har gått til innkjøp av rutebusser fra det kinesiske selskapet.
RSA-gruppen har ifølge Dunvold ventet med å introdusere BYD Tang i Norge, til det nye batteriet kalt «Blade» var klart. BYD har allerede 26 års erfaring med produksjon av batterier til elbiler, og nå lanserer de det som kan bli en liten revolusjon.
Konkurrenter
Modell | kW / Nm | Batteri | Rekkevidde | Maks ladeeffekt | Pris |
BYD Tang | 380 / 680 | 86,4 kWh | 582/400 km | 110 kW | 599.000 kr |
Audi Q4 50 e-tron Edition One Business Plus | 220 / 460 | 76,6 kWh | 452 km | 125 kW | 647.410 kr |
Volkswagen ID.4 | 150 / 310 | 77 kWh | 487 km | 125 kW | 497.400 kr |
Ford Mustang Mach-e | 210 / 415 | 98,8 kWh | 600 km | 150 kW | 422.000 kr |
Volvo XC40 Recharge | 300 / 660 | 78 kWh | 400 km | 150 kW | 508.800 kr |
Polestar 2 | 300 / 660 | 78 kWh | 470 km | 150 kW | 469.000 kr |
«Blade»-batteriet skal være helt fritt for det sjeldne metallet kobolt, noe som gir en klar miljøgevinst, samt at spørsmål om koboltgruver faller bort. Den nye konstruksjonen med celler montert i lange brett, eller blader, gjør det nesten 50 prosent mindre enn konvensjonelle batterier.
BYD oppgir at de har utsatt batteriene for ekstreme påkjenninger, som gjennomboring med spiker og overlading med flere hundre prosent, uten noe røykutvikling eller temperaturer over 60 grader. Selv om det hender svært sjeldent, er branner i elbiler vanskelig å slukke grunnet den høye varmeutviklingen, så dette lover godt.
Alt inkludert
Dunvold fortsetter å sende superlativer som verbale frisbeer fra scenen, og det er vanskelig å argumentere mot dem når en ser hva han byr på. BYD Tang kommer til Norge i en versjon der de har krysset av for alt tenkelig utstyr.
Den har som standard to motorer og derfor firehjulstrekk, 380 kW og 680 Nm, en rekkevidde oppgitt til 528 kilometer målt etter WLTP urban syklus og tilhengerfeste med 1.500 kg som maksvekt.
Innvendig er det syv seter som ikke stjeler bagasjeplass, digert soltak med gardin, store gode skinnseter, pluss en mengde førerassistentsystemer og kamera. I tillegg skal du få med egen app på telefonen og 22-tommers hjul.
Når Dunvold så opplyser at prisen blir 599.000 kroner + vinterhjul, er det lett å se for seg at BYD kommer til å bli noe ganske mange flere stifter bekjentskap med.
Trekker pusten
Til slutt er festtalene over, og nøkler deles ut. Dagens testrute er av det heller korte slaget, og tjener mest til å danne et førsteinntrykk av bilen. Den er diger. På vei ned fra Ekeberg er det interessant å se hvordan møtende bilister tilsynelatende trekker pusten, og klemmer seg forbi med tynnest mulig margin til fortauet.
Fra 0 til 100 km/t skal være avklart på 4,6 sekunder, og et par raske spurter gir klare indikasjoner på at det stemmer godt. Toppfarten på 180 km/t ble naturlig nok ikke prøvd ut, men er nok fullt mulig å oppnå.
Totalvekten oppgis til 2.489 kg, men bilen oppfattes ikke som spesielt tung. Den treffer akkurat i krysningspunktet mellom fast fjæring og komfort. I Oslos gater trenger en ikke lete lenge etter humper eller trikkeskinner, men alt i alt gir bilen en følelse av å være godt sammenskrudd.
Gøyal knapp
BYD har engasjert designeren Wolfgang Egger med fartstid fra Audi-gruppen for å gi BYD Tang et tiltalende ytre. I presentasjonsvideoen referer de til at fronten skal ligne ansiktet på en drage, men det er kanskje mer nærliggende å trekke paralleller til konkurrenter i samme størrelse.
De lange sidene har fått dynamisk utseende kromlister, og svakt buet taklinje med stjert på toppen for å minske det visuelle volumet noe. Bakpå har de ikke nøyd seg med en enkel logo, men skrevet BYD på utvidet form. Beskjeden «Build your dreams» pryder hekken i krom, og er vel kanskje noe en kan krysse av for å ikke måtte kjøre rundt med. Setene er store nok til en fullt utvokst journalist, og en god del knapper sørger for riktig justering.
En av de mer gøyale knappene på rattet gjør at skjermen på dashbordet roterer, fra liggende til stående og tilbake igjen. Nytteverdien kan en kanskje fundere over, men plusspoeng for underholdningsverdi.
Aggressivt
Under testkjøringen var det lett å koble til telefonen, og på denne testen var det ingenting som sluttet å virke når Bob Marley dro i gang. Skjermen skal også kunne hente inn Spotify, Google og andre ting du kan bli distrahert av, samt at bilen selv kan oppdateres trådløst.
Lyden i stereoanlegget bar litt preg av at Bob sang fra et bølgeblikkskur på Jamaica, men som sagt var det en kort testrute, og det kan hende ytterligere innstilling kreves for å få mer trykk i bassen.
Alt i alt er det lite å trekke ned på, bortsett fra den ukjente faktoren. BYD er foreløpig noe nytt og ganske ukjent på det norske markedet, og det tar gjerne en stund å opparbeide tillit hos kundene. En startpris under 600.000 kroner er aggressivt, og sammen med den nye batteriteknologien kan det ligge an til suksess.
BYD Tang
Motor 2 elmotor
HK/kW/Nm 510/380/680
Rekkevidde 528/400 (urban/kombinert) km WLTP
Batteri 86,4 kWh
Innebygget lader 7 kW
Maks ladespenning 110 kW
Drivhjul Firehjulstrekk
0-100 km/t 4,6 sek
Toppfart 180 km/t
Vekt 2.489 kg
L/B/H 4.870/1.950/1.725
CO2-utslipp 0 g/km
Bagasjerom i liter 235 / 940 / 1.655 L (7 / 5 / 2 seter)
Priser:
Rimeligste modell 599.000 kroner
Denne modellen 599.000 kroner
Testbilen 599.000 kroner
Â
- Design
Skal visstnok minne om en drage, men minner mer om konkurrentene. Ser bra ut.
- Førermiljø
Godt førermiljø, mange funksjoner, logisk plasserte knapper.
- Kjøreegenskaper
 Kvikk og responsiv, føles ikke tung tross 2,5 tonn.
- Ytelser
 Mer enn nok, kan sparke skikkelig ved pådrag.
- Plass
 Her scorer BYD Tang mange poeng – et hav av plass.
- Mye for pengene
 Aggressivt priset, helt klart mye for pengene.
- Konklusjon: 8/10Â
Denne vil det nok bli mange av på veien.