â Hvis vi ikke dette selger kan vi like gjerne spasere ut av RSA og inn pĂ„ NAV, sier en smilende Frank Dunvold, adm. direktĂžr i RSA-gruppen.
Han klikker seg gjennom noen slides pÄ skjermen, mens et samlet pressekorps venter pÄ Ä fÄ nÞklene til de store SUV-ene pÄ utsiden. Og det er mye som tyder pÄ at han har god grunn til entusiasme. I en tid der flere store bilprodusenter sliter med Ä skaffe nok datachips og fremvise nÞyaktig hvilken gruve dyrebare metaller kommer fra, ser BYD ut til Ä ha en totallÞsning innomhus.
HĂžr Finansavisen-podcasten Mil etter mil â en podcast om bil, der journalistene HĂ„kon SĂŠbĂž og Marius MĂžrch Larsen denne gangen prater om Kina-elbilen Nio og Mercedes’ elektriske nyheter:
Rutebuss
Dersom du stusser haka i hÄnden over Ä lese navnet BYD, er du nok ikke alene. Som Dunvold sier under presentasjonen, er det ganske unikt Ä presentere en av de store aktÞrene i bilbransjen som nesten ingen har hÞrt om. Det kan hende du har sett logoen fÞr, da flere byer har gÄtt til innkjÞp av rutebusser fra det kinesiske selskapet.
RSA-gruppen har ifÞlge Dunvold ventet med Ä introdusere BYD Tang i Norge, til det nye batteriet kalt «Blade» var klart. BYD har allerede 26 Ärs erfaring med produksjon av batterier til elbiler, og nÄ lanserer de det som kan bli en liten revolusjon.
Konkurrenter
Modell | kW / Nm | Batteri | Rekkevidde | Maks ladeeffekt | Pris |
BYD Tang | 380 / 680 | 86,4 kWh | 582/400 km | 110 kW | 599.000 kr |
Audi Q4 50 e-tron Edition One Business Plus | 220 / 460 | 76,6 kWh | 452 km | 125 kW | 647.410 kr |
Volkswagen ID.4 | 150 / 310 | 77 kWh | 487 km | 125 kW | 497.400 kr |
Ford Mustang Mach-e | 210 / 415 | 98,8 kWh | 600 km | 150 kW | 422.000 kr |
Volvo XC40 Recharge | 300 / 660 | 78 kWh | 400 km | 150 kW | 508.800 kr |
Polestar 2 | 300 / 660 | 78 kWh | 470 km | 150 kW | 469.000 kr |
«Blade»-batteriet skal vÊre helt fritt for det sjeldne metallet kobolt, noe som gir en klar miljÞgevinst, samt at spÞrsmÄl om koboltgruver faller bort. Den nye konstruksjonen med celler montert i lange brett, eller blader, gjÞr det nesten 50 prosent mindre enn konvensjonelle batterier.

SUV: Folkevognbussen var pĂ„ mange mĂ„ter en forlĂžper for dagens digre SUV-er. Ănsker om mye plass til passasjerer og bagasje bli nĂ„ viderefĂžrt i elektrisk tapning.
BYD oppgir at de har utsatt batteriene for ekstreme pÄkjenninger, som gjennomboring med spiker og overlading med flere hundre prosent, uten noe rÞykutvikling eller temperaturer over 60 grader. Selv om det hender svÊrt sjeldent, er branner i elbiler vanskelig Ä slukke grunnet den hÞye varmeutviklingen, sÄ dette lover godt.
Alt inkludert
Dunvold fortsetter Ä sende superlativer som verbale frisbeer fra scenen, og det er vanskelig Ä argumentere mot dem nÄr en ser hva han byr pÄ. BYD Tang kommer til Norge i en versjon der de har krysset av for alt tenkelig utstyr.
Den har som standard to motorer og derfor firehjulstrekk, 380 kW og 680 Nm, en rekkevidde oppgitt til 528 kilometer mÄlt etter WLTP urban syklus og tilhengerfeste med 1.500 kg som maksvekt.
Innvendig er det syv seter som ikke stjeler bagasjeplass, digert soltak med gardin, store gode skinnseter, pluss en mengde fÞrerassistentsystemer og kamera. I tillegg skal du fÄ med egen app pÄ telefonen og 22-tommers hjul.
NÄr Dunvold sÄ opplyser at prisen blir 599.000 kroner + vinterhjul, er det lett Ä se for seg at BYD kommer til Ä bli noe ganske mange flere stifter bekjentskap med.
Trekker pusten

HĂYT NIVĂ : InteriĂžret holder et gjennomgĂ„ende hĂžyt nivĂ„. En del detaljer kan minne om utformingen i andre SUV-er, uten at det trekker ned. Knapper og overflater gir et solid inntrykk, og det aller meste befinner seg logisk plassert.
Til slutt er festtalene over, og nĂžkler deles ut. Dagens testrute er av det heller korte slaget, og tjener mest til Ă„ danne et fĂžrsteinntrykk av bilen. Den er diger. PĂ„ vei ned fra Ekeberg er det interessant Ă„ se hvordan mĂžtende bilister tilsynelatende trekker pusten, og klemmer seg forbi med tynnest mulig margin til fortauet.
Fra 0 til 100 km/t skal vÊre avklart pÄ 4,6 sekunder, og et par raske spurter gir klare indikasjoner pÄ at det stemmer godt. Toppfarten pÄ 180 km/t ble naturlig nok ikke prÞvd ut, men er nok fullt mulig Ä oppnÄ.
Totalvekten oppgis til 2.489 kg, men bilen oppfattes ikke som spesielt tung. Den treffer akkurat i krysningspunktet mellom fast fjĂŠring og komfort. I Oslos gater trenger en ikke lete lenge etter humper eller trikkeskinner, men alt i alt gir bilen en fĂžlelse av Ă„ vĂŠre godt sammenskrudd.

DRAGE: BYD har hyret inn designer Wolfgang Egger for Ă„ formgi Tang. Fronten skal ifĂžlge BYD vĂŠre inspirert av ansiktet til tradisjonelle kinesiske drager. Selv om det kanskje er lettere Ă„ se spor av konkurrentene enn av dragen, er det et vellykket design.
GĂžyal knapp
BYD har engasjert designeren Wolfgang Egger med fartstid fra Audi-gruppen for Ä gi BYD Tang et tiltalende ytre. I presentasjonsvideoen referer de til at fronten skal ligne ansiktet pÄ en drage, men det er kanskje mer nÊrliggende Ä trekke paralleller til konkurrenter i samme stÞrrelse.
De lange sidene har fÄtt dynamisk utseende kromlister, og svakt buet taklinje med stjert pÄ toppen for Ä minske det visuelle volumet noe. BakpÄ har de ikke nÞyd seg med en enkel logo, men skrevet BYD pÄ utvidet form. Beskjeden «Build your dreams» pryder hekken i krom, og er vel kanskje noe en kan krysse av for Ä ikke mÄtte kjÞre rundt med. Setene er store nok til en fullt utvokst journalist, og en god del knapper sÞrger for riktig justering.
En av de mer gÞyale knappene pÄ rattet gjÞr at skjermen pÄ dashbordet roterer, fra liggende til stÄende og tilbake igjen. Nytteverdien kan en kanskje fundere over, men plusspoeng for underholdningsverdi.

ROTASJON: Ved Ä trykke pÄ en knapp pÄ rattet kan en enkelt snu den sentrale skjermen fra liggende til stÄende orientering. Avspilling av Bob Marley gikk smertefritt uten Ä pÄvirke noen andre systemer, noe som har skjedd pÄ et par andre biltester.
Aggressivt
Under testkjÞringen var det lett Ä koble til telefonen, og pÄ denne testen var det ingenting som sluttet Ä virke nÄr Bob Marley dro i gang. Skjermen skal ogsÄ kunne hente inn Spotify, Google og andre ting du kan bli distrahert av, samt at bilen selv kan oppdateres trÄdlÞst.
Lyden i stereoanlegget bar litt preg av at Bob sang fra et bÞlgeblikkskur pÄ Jamaica, men som sagt var det en kort testrute, og det kan hende ytterligere innstilling kreves for Ä fÄ mer trykk i bassen.
Alt i alt er det lite Ä trekke ned pÄ, bortsett fra den ukjente faktoren. BYD er forelÞpig noe nytt og ganske ukjent pÄ det norske markedet, og det tar gjerne en stund Ä opparbeide tillit hos kundene. En startpris under 600.000 kroner er aggressivt, og sammen med den nye batteriteknologien kan det ligge an til suksess.
BYD Tang
Motor 2 elmotor
HK/kW/Nm 510/380/680
Rekkevidde 528/400 (urban/kombinert) km WLTP
Batteri 86,4 kWh
Innebygget lader 7 kW
Maks ladespenning 110 kW
Drivhjul Firehjulstrekk
0-100 km/t 4,6 sek
Toppfart 180 km/t
Vekt 2.489 kg
L/B/H 4.870/1.950/1.725
CO2-utslipp 0 g/km
Bagasjerom i liter 235 / 940 / 1.655 L (7 / 5 / 2 seter)
Priser:
Rimeligste modell 599.000 kroner
Denne modellen 599.000 kroner
Testbilen 599.000 kroner
Â
- Design
Skal visstnok minne om en drage, men minner mer om konkurrentene. Ser bra ut.
- FĂžrermiljĂž
Godt fĂžrermiljĂž, mange funksjoner, logisk plasserte knapper.
- KjĂžreegenskaper
 Kvikk og responsiv, fÞles ikke tung tross 2,5 tonn.
- Ytelser
 Mer enn nok, kan sparke skikkelig ved pÄdrag.
- Plass
 Her scorer BYD Tang mange poeng – et hav av plass.
- Mye for pengene
 Aggressivt priset, helt klart mye for pengene.
- Konklusjon: 8/10Â
Denne vil det nok bli mange av pÄ veien.