Test av ukjent Kina-elbil: Aggressivt priset

Les hele artikkelen

– Hvis vi ikke dette selger kan vi like gjerne spasere ut av RSA og inn pĂ„ NAV, sier en smilende Frank Dunvold, adm. direktĂžr i RSA-gruppen.

Han klikker seg gjennom noen slides pÄ skjermen, mens et samlet pressekorps venter pÄ Ä fÄ nÞklene til de store SUV-ene pÄ utsiden. Og det er mye som tyder pÄ at han har god grunn til entusiasme. I en tid der flere store bilprodusenter sliter med Ä skaffe nok datachips og fremvise nÞyaktig hvilken gruve dyrebare metaller kommer fra, ser BYD ut til Ä ha en totallÞsning innomhus.

HĂžr Finansavisen-podcasten Mil etter mil – en podcast om bil, der journalistene HĂ„kon SĂŠbĂž og Marius MĂžrch Larsen denne gangen prater om Kina-elbilen Nio og Mercedes’ elektriske nyheter:

Embed: ‎Mil etter mil – en podcast om bil: Test av Nio ES8 og elbilrevolusjon fra Mercedes-Benz on Apple Podcasts
https://podcasts.apple.com/no/podcast/test-av-nio-es8-og-elbilrevolusjon-fra-mercedes-benz/id1492447958?i=1000534627811&l=nb

Rutebuss

Dersom du stusser haka i hÄnden over Ä lese navnet BYD, er du nok ikke alene. Som Dunvold sier under presentasjonen, er det ganske unikt Ä presentere en av de store aktÞrene i bilbransjen som nesten ingen har hÞrt om. Det kan hende du har sett logoen fÞr, da flere byer har gÄtt til innkjÞp av rutebusser fra det kinesiske selskapet.

RSA-gruppen har ifÞlge Dunvold ventet med Ä introdusere BYD Tang i Norge, til det nye batteriet kalt «Blade» var klart. BYD har allerede 26 Ärs erfaring med produksjon av batterier til elbiler, og nÄ lanserer de det som kan bli en liten revolusjon.

Konkurrenter

 
ModellkW / NmBatteriRekkeviddeMaks ladeeffektPris
BYD Tang380 / 68086,4 kWh582/400 km110 kW599.000 kr
Audi Q4 50 e-tron Edition One Business Plus220 / 46076,6 kWh452 km125 kW647.410 kr
Volkswagen ID.4150 / 31077 kWh487 km125 kW497.400 kr
Ford Mustang Mach-e210 / 41598,8 kWh600 km150 kW422.000 kr
Volvo XC40 Recharge300 / 66078 kWh400 km150 kW508.800 kr
Polestar 2300 / 66078 kWh470 km150 kW469.000 kr

«Blade»-batteriet skal vÊre helt fritt for det sjeldne metallet kobolt, noe som gir en klar miljÞgevinst, samt at spÞrsmÄl om koboltgruver faller bort. Den nye konstruksjonen med celler montert i lange brett, eller blader, gjÞr det nesten 50 prosent mindre enn konvensjonelle batterier.

SUV: Folkevognbussen var pÄ mange mÄter en forlÞper for dagens digre SUV-er. Ønsker om mye plass til passasjerer og bagasje bli nÄ viderefÞrt i elektrisk tapning.

Foto: Ragnvald Johansen

BYD oppgir at de har utsatt batteriene for ekstreme pÄkjenninger, som gjennomboring med spiker og overlading med flere hundre prosent, uten noe rÞykutvikling eller temperaturer over 60 grader. Selv om det hender svÊrt sjeldent, er branner i elbiler vanskelig Ä slukke grunnet den hÞye varmeutviklingen, sÄ dette lover godt.

Alt inkludert

Dunvold fortsetter Ä sende superlativer som verbale frisbeer fra scenen, og det er vanskelig Ä argumentere mot dem nÄr en ser hva han byr pÄ. BYD Tang kommer til Norge i en versjon der de har krysset av for alt tenkelig utstyr.

Den har som standard to motorer og derfor firehjulstrekk, 380 kW og 680 Nm, en rekkevidde oppgitt til 528 kilometer mÄlt etter WLTP urban syklus og tilhengerfeste med 1.500 kg som maksvekt.

Innvendig er det syv seter som ikke stjeler bagasjeplass, digert soltak med gardin, store gode skinnseter, pluss en mengde fÞrerassistentsystemer og kamera. I tillegg skal du fÄ med egen app pÄ telefonen og 22-tommers hjul.

NÄr Dunvold sÄ opplyser at prisen blir 599.000 kroner + vinterhjul, er det lett Ä se for seg at BYD kommer til Ä bli noe ganske mange flere stifter bekjentskap med.

 
RUVER: BYD Tang ruver pÄ veien. Felgene pÄ 22 tommer kler bilen uten Ä se spesielt store ut, noe som gir en indikasjon pÄ resten av proporsjonene.
Foto: Ragnvald Johansen
KROK: BYD Tang skal kunne ta opp til 1.500 kg pÄ tilhengerkrok.
Foto: Ragnvald Johansen
SIKKER: BYD Tang leveres med det nye «Blade» batteriet, som skal vÊre svÊrt sikkert i eventuelle ulykker, og dessuten produseres uten kobolt.
Foto: Ragnvald Johansen
LED: Lyktene har LED teknologi, og fronten huser kamera og sensorer som bidrar til sikkerheten via fĂžrerassistentsystemer.
Foto: Ragnvald Johansen
UTLEDET FORM: BakpÄ stÄr det «Build Your Dreams» tvers over bagasjeluken, som vel er BYD pÄ utledet form.
Foto: Ragnvald Johansen

Trekker pusten

HØYT NIVÅ: InteriĂžret holder et gjennomgĂ„ende hĂžyt nivĂ„. En del detaljer kan minne om utformingen i andre SUV-er, uten at det trekker ned. Knapper og overflater gir et solid inntrykk, og det aller meste befinner seg logisk plassert.

Foto: Ragnvald Johansen

Til slutt er festtalene over, og nĂžkler deles ut. Dagens testrute er av det heller korte slaget, og tjener mest til Ă„ danne et fĂžrsteinntrykk av bilen. Den er diger. PĂ„ vei ned fra Ekeberg er det interessant Ă„ se hvordan mĂžtende bilister tilsynelatende trekker pusten, og klemmer seg forbi med tynnest mulig margin til fortauet.

Fra 0 til 100 km/t skal vÊre avklart pÄ 4,6 sekunder, og et par raske spurter gir klare indikasjoner pÄ at det stemmer godt. Toppfarten pÄ 180 km/t ble naturlig nok ikke prÞvd ut, men er nok fullt mulig Ä oppnÄ.

Totalvekten oppgis til 2.489 kg, men bilen oppfattes ikke som spesielt tung. Den treffer akkurat i krysningspunktet mellom fast fjĂŠring og komfort. I Oslos gater trenger en ikke lete lenge etter humper eller trikkeskinner, men alt i alt gir bilen en fĂžlelse av Ă„ vĂŠre godt sammenskrudd.

DRAGE: BYD har hyret inn designer Wolfgang Egger for Ă„ formgi Tang. Fronten skal ifĂžlge BYD vĂŠre inspirert av ansiktet til tradisjonelle kinesiske drager. Selv om det kanskje er lettere Ă„ se spor av konkurrentene enn av dragen, er det et vellykket design.

Foto: Ragnvald Johansen

GĂžyal knapp

BYD har engasjert designeren Wolfgang Egger med fartstid fra Audi-gruppen for Ä gi BYD Tang et tiltalende ytre. I presentasjonsvideoen referer de til at fronten skal ligne ansiktet pÄ en drage, men det er kanskje mer nÊrliggende Ä trekke paralleller til konkurrenter i samme stÞrrelse.

De lange sidene har fÄtt dynamisk utseende kromlister, og svakt buet taklinje med stjert pÄ toppen for Ä minske det visuelle volumet noe. BakpÄ har de ikke nÞyd seg med en enkel logo, men skrevet BYD pÄ utvidet form. Beskjeden «Build your dreams» pryder hekken i krom, og er vel kanskje noe en kan krysse av for Ä ikke mÄtte kjÞre rundt med. Setene er store nok til en fullt utvokst journalist, og en god del knapper sÞrger for riktig justering.

En av de mer gÞyale knappene pÄ rattet gjÞr at skjermen pÄ dashbordet roterer, fra liggende til stÄende og tilbake igjen. Nytteverdien kan en kanskje fundere over, men plusspoeng for underholdningsverdi.

ROTASJON: Ved Ä trykke pÄ en knapp pÄ rattet kan en enkelt snu den sentrale skjermen fra liggende til stÄende orientering. Avspilling av Bob Marley gikk smertefritt uten Ä pÄvirke noen andre systemer, noe som har skjedd pÄ et par andre biltester.

Foto: Ragnvald Johansen

Aggressivt

Under testkjÞringen var det lett Ä koble til telefonen, og pÄ denne testen var det ingenting som sluttet Ä virke nÄr Bob Marley dro i gang. Skjermen skal ogsÄ kunne hente inn Spotify, Google og andre ting du kan bli distrahert av, samt at bilen selv kan oppdateres trÄdlÞst.

Lyden i stereoanlegget bar litt preg av at Bob sang fra et bÞlgeblikkskur pÄ Jamaica, men som sagt var det en kort testrute, og det kan hende ytterligere innstilling kreves for Ä fÄ mer trykk i bassen.

Alt i alt er det lite Ä trekke ned pÄ, bortsett fra den ukjente faktoren. BYD er forelÞpig noe nytt og ganske ukjent pÄ det norske markedet, og det tar gjerne en stund Ä opparbeide tillit hos kundene. En startpris under 600.000 kroner er aggressivt, og sammen med den nye batteriteknologien kan det ligge an til suksess.

BYD Tang

 

Motor 2 elmotor

HK/kW/Nm 510/380/680

Rekkevidde 528/400 (urban/kombinert) km WLTP

Batteri 86,4 kWh

Innebygget lader 7 kW

Maks ladespenning 110 kW

Drivhjul Firehjulstrekk

0-100 km/t 4,6 sek

Toppfart 180 km/t

Vekt 2.489 kg

L/B/H 4.870/1.950/1.725

CO2-utslipp 0 g/km

Bagasjerom i liter 235 / 940 / 1.655 L (7 / 5 / 2 seter)

Priser:

Rimeligste modell 599.000 kroner

Denne modellen 599.000 kroner

Testbilen 599.000 kroner

 

  • Design

Skal visstnok minne om en drage, men minner mer om konkurrentene. Ser bra ut.

  • FĂžrermiljĂž

Godt fĂžrermiljĂž, mange funksjoner, logisk plasserte knapper.

  • KjĂžreegenskaper

 Kvikk og responsiv, fÞles ikke tung tross 2,5 tonn.

  • Ytelser

 Mer enn nok, kan sparke skikkelig ved pÄdrag.

  • Plass

 Her scorer BYD Tang mange poeng – et hav av plass.

  • Mye for pengene

 Aggressivt priset, helt klart mye for pengene.

  • Konklusjon: 8/10 

Denne vil det nok bli mange av pÄ veien.