Dette er boblevest og Rolex Submariner, tettsittende Swix-klær på afterski og Stöckli Stormrider i bakken. Det kan være Geilo og selvfølgelig Hemsedal, men like gjerne Lech, Courchevel eller Zermatt som gjelder. Og snart nok lokker Saint-Tropez og Kragerø, eller kanskje det er Lago di Como som frister i år?
Litt fjollete, eller?
Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé og BMW X5 xDrive45e handler ikke om å ta miljøvennlige valg, selv om begge disse kan lades, og en av dem faktisk fungerer ganske bra på akkurat det punktet.
Disse bilene handler om hvordan du fremstår og hvordan du vil føle deg.
Og det kan ganske raskt bekreftes at du vil føle deg riktig så vel i begge disse bilene, gitt at du ikke ønsker å vise noe brennende miljøengasjement eller utpreget politisk korrekthet.
Har du akkurat blåst bonusen på en Vacheron Constantin Overseas Cronograph, er du klar for å suse over til Los Angeles og se ut som alle andre. Den faren står du også overfor med disse bilene i visse kretser, men bak spakene i en rød Porsche, er du godt synlig.
Det later forøvrig til at de aller fleste Cayenne-kunder velger sin nye Coupé i sort metallic eller den litt snodige gråfargen BMW og Audi også leverer om dagen.
For maksimal visuell effekt er det ikke feil med testbilens rødfarge, men den er farlig nære å fremstå som fjollete. Du er herved advart.
Testens ladbare BMW X5 er på sin side i en forutsigbar, dyp blåfarge som neppe sjokkerer, men som likevel evner å sjarmere. Eller er det fordi resten av bilen ser såpass lekker ut, at den tåler en mer avmålt lakkfarge?
Deilige bensinmotorer
Fjollete kan du uansett kalle det å kjøpe dyre, ladbare hybrider i 2022 – når nybilsalgets elektriske markedsandel overstiger 80 prosent så langt i år og registreringen av ladbare hybrider synker med 77 prosent sammenlignet med 2021.
Fjollete vil noen sikkert også hevde at det er å ha en sekssylindret, bensinslurpende turbomotor under panseret – som begge disse bilene har. Det er imidlertid et velfungerende og komfortabelt oppsett du lett blir glad i.
Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé har VW-konsernets 3,0-liters V6-er foran en elektrisk motor og en åttetrinnsautomat. Kraften sendes videre til en fordelingskasse som er mekanisk tilkoblet alle fire hjul. Den totale motoreffekten er på 462 hestekrefter og 0 til 100 skal gå unna på 5,1 sekunder.
Over hos BMW er det påfallende tekniske likheter på gang. Her er det også en 3,0-liters sekser, men sylinderne er på typisk BMW-vis orientert i rekke. Noe annet hadde overrasket, men det skal sies at BMW eksperimenterte med V6-ere og elektriske kompressorer før forrige generasjon M3 og M4 ble lansert.
At det ikke ble noe av disse patentene er kanskje like greit, for BMWs sekssylindrede bensinmotor står for en stor del av attraktiviteten München presenterer med sin ladbare X5.
Lyden er ikke «rå», og aldri på grensen til å være uforskammet, men at du kan høre den klassiske, seksermotoren jobbe, er fornøyelig.
Kraften fra bensinmotoren sendes inn, på samme måte som hos Porsche, via en elektrisk motor, åttetrinnsautomat og fordelingskasse. Både Cayenne E-Hybrid Coupé og X5 xDrive45e kan kjøres elektrisk og samtidig ha full firehjulsdrift, noe enkelte konkurrenter ikke kan.
Den ladbare X5 skal klare 0 til 100 på ganske respektable 5,6 sekunder og skilter med en total motoreffekt på 394 hestekrefter. Isolert sett står rekkesekseren for 286 hestekrefter, mens Porsche Cayennes V6-er yter 340 hestekrefter.
Interessant nok kan det late til at BMWs elmotor er noe mer villig til å bidra når det skal akselereres lett, men det er samtidig ingen tvil om at Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé er den raskeste bilen i denne testen.
Det knyttes heller ikke usikkerhet til hvilken av disse som er gøyest å sitte bak rattet i. Det er Porschen.
Med sitt stramme oppsett og bakhjulsstyring føler du ikke at det er en diger SUV du ratter rundt i. Cayenne har en genial følelse av kontroll og moro over seg, og det er vanedannende.
Å hoppe over i BMW-en, som i likhet med Porschen har luftfjæring og adaptive dempere på alle fire hjul, oppleves som noe mer bedøvende, men tilhørende komfortabelt.
For BMW X5 må sies å være en av de mest behagelige SUV-ene på markedet, og den får det til uten å bli dvask om du setter alt i Sport og vil kjøre mer aktivt.
Du tar aldri igjen en Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé på svingete vei, men så er kanskje ikke det like vesentlig for alle?
Rekkeviddevinner
Der BMW-en vinner med knusende overbevisning, er på elektrisk kjøring og rekkevidde. Ladbare X5 skal ifølge BMW ha en WLTP-rekkevidde på 88 kilometer, som det ikke er vanskelig å tangere. Porschen har i senere tid fått en oppgradert batteripakke med kapasitet på 17,9 kWh, men det er fremdeles langt unna BMWs 24 kWh og mektige rekkevidde.
Porsche Cayenne E-Hybrid Coupé skal klare 43 kilometer etter WLTP-standarden, noe som er ikke spesielt imponerende tatt i betraktning at batteriet har vokst og andre konkurrenter har over 100 kilometers rekkevidde nå.
I vår rekkeviddetest med variert kjøring og minusgrader, klarte Cayenne nesten 44 kilometer, så den holder det den lover, men den burde vært enda bedre.
Ekstrautstyr for prisen av et armbåndsur
Om elektrisk kjøring, plass og praktiske egenskaper er viktigere enn sportsbilfølelse og pris, er det liten tvil om at den elegante, velbygde og praktiske BMW X5 xDrive45 må vinne denne testen.
Startprisen på 967.399 kroner kan virke forlokkende nok – og direkte billig sammenlignet med Porschen. Det må samtidig huskes på at ekstrautstyret skal lastes på, og da fremstår ikke BMW X5 som et like stort kupp.
Samtidig er det jo litt betenkelig at en elektrisk BMW iX xDrive50, SUV-en med den store batteripakken og rekkevidde på opptil 630 kilometer, koster fra 891.720 kroner.
Over hos Porsche ser bildet betraktelig mindre pragmatisk ut, for Cayenne E-Hybrid Coupé starter på ganske så heftige 1.359.936 kroner før du har begynt å more deg med ekstrautstyret.
Da den norske Porsche-importørens røde Cayenne ble satt i bestilling, må det ha vært med et ønske om å se hvor kostbar det var mulig å gjøre bilen.
Her er det både noen merkelige karbonlister innvendig til 19.900 kroner, som nesten ser litt amatørmessig påklistret ut, og felger til over 60.000 kroner ekstra. Og mye annet. Med slik vill avkryssing lar det seg nok gjøre å betale nærmere 650.000 kroner bare for utstyret, men riktig så rundelig er det tvilsomt at normale Porsche-kunder er på egne vegne.
Nærmest alt ekstrautstyr er dyrt hos Porsche, og at det ikke eksisterer noen billig Porsche i utgangspunktet, er ingen overraskelse. Har du allerede en Vacheron Constantin Overseas eller Audemars Piguet Royal Oak Chronograph tittende frem fra under skjorteermet, er ikke noe av dette egentlig dyrt. Det er bare mye penger – og det er som kjent noe helt annet.