Dersom trompeten til Ole Edvard Antonsen noen gang bli besatt av demoner, vil nok de som har prøvekjørt Porsche 718 Cayman GT4 RS dra kjensel på lyden. I dorgefart oppover en smal landevei utenfor Lisboa gir den 4 liters bokser-sekseren hentet fra 911 GT3 bare fra seg en litt oppgitt murring, blandet med diverse mekaniske lyder.
De bakerste sidevinduene har blitt erstattet av luftinntak som forer motoren med oksygen, og det høres ut som om noen har glemt å stenge døren. Småstein plukkes opp av de myke dekkene og lager små plinge-lyder mot innsiden av skjermene.
Høyt smell
Den lokale skolebussen som ligger foran i løypa tygger seg langsomt gjennom mengder av ungdommer med bager og sekker. Ved et stoppested byr det seg en åpning til å kjøre forbi, og høyre pedal møter gulvet.
Porsche tar selvsagt miljøansvar som alle andre produsenter, og har utstyrt bilen med stopp/start teknologi. I det lille sekundet Porsche-en står stille skrus motoren av, men når gass-spjeldet åpens på vidt gap bråvåkner den.
Et høyt smell fra de digre pottene får hodene langs vindusrekken i bussen til å snurre rundt. Bakdekkene spinner lett, hekken slenger litt fra side til side, og den nevnte dommedags-trompeten blåser en så kraftig solo inn i kabinen at håret på armene reiser seg i frykt.
Utfor kanten
Høyere og lavere makter påkalles spontant når turtallet bare fortsetter å stige, til det skingrende vrælet brått stuper ned i et lavere register når annet gir smeller inn. Et av aspektene som gjør denne bilen så herlig, er at du kan gi både deg selv og passasjeren hvite knoker uten å bryte fartsgrensen.
Skyvet i ryggen under akselerasjon kombinert med lydbildet gir inntrykk av at en kanskje er i ferd med å seile utfor kanten og ned i dalbunnen, men når bremsene griper tak går det opp for deg at hastigheten faktisk ikke var så høy som du trodde.
Litt senere på dagen ble det mulig å utforske større områder av speedometeret på Estoril racerbanen.
Kler av bilen
Porsche 718 Cayman GT4RS er altså svaret på det mange Porsche-fans har lurt på, nemlig hva resultatet ville bli dersom en tok motoren fra 911 GT3 og plasserte den i en Cayman. De fleste lesere er nok godt kjent med de to modellene, men kraftig forenklet ligger en av de viktigste forskjellene i at 911 har hekkmotor, og Cayman har motoren midtskips.
Ved hjelp av et avansert 3D-kamera som «kler av» den utstilte bilen forklarer ingeniøren at eksosen må gjøre en sving rundt de bakre drivakslene og at effekten derfor senkes fra de originale 510 hk i GT3 til 500 hk i GT4 RS.
Syv gir bakover
Dreiemomentet oppgis til 450 Nm, og til sammen skal det sørge for at 0-100 km/t går unna på 3,4 sekunder. Det brutale lydbildet kan muligens utgjøre en faktor, men 3,4 sekunder virker som et konservativt tall, og sannsynligvis vil du klare det raskere med litt øvelse.
Toppfarten skal være 315 km/t, men heldigvis slipper du å passere målstreken på Estoril-banen baklengs. I tillegg til å få knekk i eksosen, har boksermotoren og girkassen fra 911 GT3 blitt snudd 180 grader for å passe inn i Cayman-en.
I utgangspunktet medførte det at GT4 RS fikk syv gir bakover og ett fremover, og altså en teoretisk mulighet for å rygge i toppfarten på 315 km/t. 3D-kamera og dyptpløyende tekniske forklaringer viser hvor mange avanserte løsninger de tyske ingeniørene har tenkt ut for å få alle delene til å passe sammen.
NASA
Og nettopp detaljarbeid og sammenføyninger er som vanlig hos Porsche på et eksemplarisk nivå. Utvendig prydes forskjermene av luft-slisser som reduserer trykket inni hjulbuene. På panseret finner du to NACA-kanaler, opprinnelig utviklet av det som etter hvert ble NASA for å lede luft inn til komponenter uten å forstyrre aerodynamikken på fly.
På Porsche-en sender de en strøm av kald luft ned på bremsene foran. Lengre bak forer digre åpninger motoren med oksygen, og oppå hekken står det en vinge av dimensjoner en kanskje snarere forbinder med surfebrett. Den er montert med to braketter festet på oversiden, og kjøre-instruktør hos Porsche David Jahn forklarer hvorfor.
Lokalt lavtrykk
– Spoileren fungerer i prinsippet akkurat som en flyvinge, bare snudde opp ned, sier Jahn. Han peker og forklarer hvordan luften som passerer på undersiden av vingen må bevege seg langs den buede flaten, og derfor får større hastighet og lavere tetthet enn luften som passerer den flate oversiden.
LAVTRYKK: Instruktør hos Porsche David Jahn forklarer hvorfor spoileren på Porsche 718 Cayman GT4 RS er festet med brakettene oppå toppen av vingen.
Den lavere tettheten i luften på undersiden skaper et lokalt lavtrykk som trekker vingen nedover. Siden vingen er montert på hekken til bilen, presses dekkene ned mot asfalten med stadig større kraft etter som hastigheten øker. Brakettene er derfor montert på oversiden av vingen, siden det holder den viktigste arbeids-flaten under fri for hindringer i luftstrømmen.
Mer racerbil
– Dere som instruktører her på banen kjører jo 911 GT3, hvordan er den sammenlignet med Cayman GT4 RS?
– 911 GT3 er nok litt mer tilgivende når du nærmer deg grensen for veigrepet. Den bryter av med hekken i en mykere bevegelse, men når den først kommer kan pendelen bli større grunnet hekkmotoren, sier Jahn. Han fortsetter med at opplevelsen i GT4 RS ligner mer på det å kjøre racerbil, både med tanke på lyd og sanseinntrykk, samt responsen i kontrollene.
– 911 GT3 er nok litt bedre egnet til daglig bruk, til jobben og butikken. GT4RS er mer en racerbil du har muligheten til kjøre på veien for å komme til og fra banen, sier Jahn.
Hard fjæring
Etter et par korte instrukser om å sette PDK-kassen og fjæringen i «Sport», ikke åpne vinduene og ellers gjøre det som blir sagt på walkietalkie-en triller den røde 911 GT3-en ut av depot, for å vise ideal-sporet.
Karbon-setet i 718 Cayman GT4 RS kan justeres i lengderetningen, og rattet kan trekkes ut. Du sitter nokså komfortabelt, men fjæringen er hard. Etter en runde med oppvarming er det klart for å prøve redskapen nedover langsiden.
Bjeffer på nedgiring
Litt for brå høyrefot gjør at hekken slenger omtrent 20 grader lengre ut enn fronten i 120 km/t, men de avanserte systemene passer på, og snart passeres mållinjen i nesten 250 km/t. Motorbrølet forsterkes ytterligere av tribunen og veggen langs depot og bidrar med litt ekstra adrenalin når de røde bremselysene på instruktør-bilen tennes.
Porsche 718 Cayman GT4 RS er fjellstø under innbremsing, og de digre eksosrørene bjeffer kraftig hver gang PDK-kassen girer ned. Halvveis gjennom runde to sitter gliset støpt fast hos sjåføren, og lyden av redusert mønsterdybde blander seg med den hylende, brølende, bjeffende bokser-sekseren. Dette er destillert kjøreglede.
Bokser i sjelen
Men er ikke Porsche for sent ute med denne modellen? Den har jo hverken stikkontakt eller batteri. Løsningen befinner seg i de lysegrå tønnene som står i depot. Porsche har hatt suksess med den elektriske Taycan, ikke minst her i landet, og om litt kommer også Macan med batteridrift. Men i sjelen til Porsche står det en bokser-sekser.
Derfor jobber de nå med å fremstille biologisk basert bensin, basert på blant annet avfallsprodukter fra sukker-beter. Foreløpig er volumet lite og literprisen høy, men det kan vise seg å være den løsningen som gjør det mulig å oppleve biler som Porsche 718 GT4 RS også i fremtiden.