Test av Polestars «billig-elbil»: Dette er dommen

Les hele artikkelen

Vi har testet Polestar 2 tidligere, og da fikk bilen mye oppmerksomhet og kontakt i bybildet. Nå har modellen vært i salg en stund, og blitt et mer vanlig syn. Allikevel vekkes nysgjerrigheten hos to bygningsarbeidere ved fotografering foran operaen i Oslo. Først gjettes det litt på hvilket merke og modell det er, og så følger spørsmål om effekt, batteri og rekkevidde i rask rekkefølge.

Solskinnsdag

Denne utgaven av Polestar 2 har fått bokstavene SRSM hektet bak navnet, som står for Short Range Single Motor. Det er en litt rimeligere variant, med kun en elmotor på 165 kW (tilsvarende 224hk) montert foran. Batteriet er redusert fra 78 kWh til 64 kWh, og rekkevidden er nå oppgitt til 440 km målt etter WLTP. På starten av turen viser det digitale dashbordet 340 km rekkevidde. Etter en god formiddag med aktiv kjøring i byen, på motorvei og ut på bondelandet overrasker den positivt med tanke på forbruk. Testen foregår på en strålende varm solskinnsdag, og det blir pluss i boka for at sterk kjøling med klimaanlegget ikke ser ut til å tappe ned batteriet nevneverdig.

Familiedrosje

Glasstaket har også blitt erstattet med et av den vanlige sorten du ikke kan se gjennom, uten at det påvirker komforten i noen særlig grad. Ofte preges jo biltester av at mer er bedre, men Polestar 2 kler den reduserte motoriseringen godt. Under testen av den første utgaven kom de sportslige ytelsene nesten litt brått på. Designen både utvendig og innvendig har klart slektskap til storebror Volvo, og det skaper kanskje en forventning om følelsen av å seile av gårde i en romslig familiedrosje med seig dieselmotor. Og der ligger nok en stor del av forklaringen på hvorfor denne drivlinjen oppleves som så riktig.

Turbodiesel

Polestar 2 SRSM har ifølge produsenten en toppfart på 160 km/t, noe som naturlig nok ikke ble testet på norske veier. 0-100 km/t skal være unnagjort på 7,4 sekunder, og det stemmer bra med observasjonene. Men de aller fleste kjører jo med både fornuften og førerkortet i behold, og til det bruket holder ytelsene i massevis. Ved et par anledninger åpner det seg en luke i trafikken som skal benyttes, og når pedalen treffer teppet oppleves den mest av alt som en turbodiesel av det kraftige slaget.

GODT SKRUDD: Selv om pressebilen var en før-produksjons-utgave føltes den godt skrudd. Rekkevidden ved starten lyste opp med 340 km på 100% batteri, og det stemte godt med virkeligheten.

Foto: Ragnvald Johansen

Legokloss

Dreiemomentet på 330 Nm kommer helt fra start, og slynger bilen perfekt på plass i køen som en hvit legokloss. Kjøring med en pedal gjør det enkelt å modulere effekten for å ikke tuppe nestemann i hekken. Testbilen var en før-produksjons-utgave, men totalinntrykket en sitter igjen med er at dette er godt skrudd. Bilen ligger skikkelig nedpå veien, noe som også ble tydelig ved kjøring på grusvei blant åker og eng.

Konkurrenter

 
BilmodellkW / NmBatteriRekkeviddeMaks ladespenningPris
Polestar 2 SRSM116 / 33064 kWh440 km116 kW389.000 kroner
Volkswagen ID.3150 / 31058 kWh420 km100 kW355.000 kroner
Ford Mustang Mach-e210 / 41598,8 kWh600 km150 kW422.000 kroner
Volvo XC40 Recharge300 / 66078 kWh400 km150 kW508.800 kroner
Polestar 2300 / 66078 kWh470 km150 kW469.000 kroner
Peugeot e-2008100 / 26050 kWh310 km100 kW307.900 kroner
Audi e-tron 55 Sportback Advanced Sport300 / 54095 kWh446 km150 kW861.000 kroner

Pølser og brus

Startprisen for denne utgaven med forhjulstrekk ligger på 389.000 kroner, kontra 429.000 kroner for den med to motorer og firehjulstrekk. Det går an å krysse av for «Plus Pack» og «Pilot Pack», men «Performance Pack» er kun tilgjengelig på tomotors-varianten. Egentlig er det like greit, Polestar 2 passer bedre i rollen som en sprek og trygg familiebil enn batteridrevet rakett. Dersom bagasjeplassen på 405 liter bak og 35 liter i nesa ikke rekker til hytteturen, er det mulighet for å trekke opp til 1.500 kg på tilhenger. Bemerk da at et ekstra ladestopp eller to kan bli nødvendig. I så tilfelle kan det benyttes opp til 116 kW ladeeffekt på hurtiglader, eller 11 kW via vekselstrøm. Polestar opplyser at det tar ca. 35 minutter fra ti til 80 prosent kapasitet på maks ladeeffekt. Da kan det være viktig å beregne at pølser og brus ofte kommer i tillegg til selve strømregningen.

Noen har snakket sammen

Du sitter passe høyt, og det blir nok et pluss for gode stoler. Førerassistentene følger med på trafikken og trekker litt i rattet av og til dersom du vingler, men det blir aldri påtrengende. Den store skjermen blir kompis med telefonen etter en kort introduksjon, og når Johnny Cash synger «I’ve been everywhere» med såpass mye bass at en nesten kaster et blikk i speilet for å se om han sitter i baksetet, da kommer virkelig godfølelsen i Polestar 2 SRSM. Forrige gang ble Google-assistenten uvenner med Bob Marley og nektet å høre etter før sangen var ferdig. Men noen i utviklingsteamet har snakket sammen, og nå både lytter bilen til kommandoer og utfører dem i henhold til instruks.

God nummer 2

Det er i det hele tatt veldig lite å sette fingeren på. Dersom du trives best med firehjulstrekk, eller trenger å akselerere hurtig nok til å velte alle melkekartongene i bagasjerommet, blir det den tomotors utgaven som er aktuell. Rekkevidde er bestandig et aktuelt tema når elbil vurderes, og dersom du ofte pendler lange avstander kan det hende Short Range Single Motor blir for snaut. Men dersom du bruker noe annet til lange strekk, kan denne bilen fungere som en god nummer 2.

MODERNE LINJER: Polestar 2 SRSM passer fint inn i bybildet, sammen med moderne kulturmonumenter.

Foto: Ragnvald Johansen