Det er ingen vits i å måle seg med Land Rovers nye flaggskip Range Rover, da den er akkurat så majestetisk den prøver å være. Dronning Elisabeth er bare en av de kongelige som bekrefter dette ved å kjøre bilen selv, selv om både Bentley og Rolls Royce også står i garasjen.
Klarer du deg imidlertid med noe litt mindre og ikke minst rimeligere har Range Rover Sport i den helt nye versjonen det aller meste storebror har å by på, men den er samtidig hakket med kjørevillig. Ikke bare fordi den har Sport i navnet, men fordi den er mindre, lettere og har fått et understell som er mer oppsatt på sportslighet.
En demonstrasjon av den justerbare og adaptive luftfjæringen, firehjulsstyringen og bakakseldifferensialen med såkalt torque vectoring eller momentfordeling på Goodwood Motor Circuit, bekrefter at bilen er mer kapabel enn man kanskje skulle tro.
PÃ¥ grensen
– Det er ikke for å sette rundetider på bane vi har utviklet bilen, men for å sørge for at bilen oppfører seg best mulig når sjåføren nærmer seg grensene, uttaler testsjåføren John som tydeligvis trives godt bak rattet.
Det gjør han fordi bilen formelig presses innover og gjennom svingene ved kraftig gasspådrag mens understellet jobber mot g-kreftene for å redusere krengningen. Blant annet ved å senke bilen i høye hastigheter.
Det som blir ujevnheter i hastigheter på opp mot 200 kilometer i timen slukes overbevisende, til tross for 23 tommers felger og lite gummi i høyden. Noe du vil nyte godt av ved kjøring på telehiv og andre utfordringer det norske veinettet kan by på også.
Bilen er samtidig kortere, lavere og lettere enn Range Rover, men like bred. Akselavstanden er blitt nesten like lang, noe som er positivt for stabiliteten og komforten på fast underlag og i høye hastigheter. Bakakselstyringen som svinger med forhjulene for økt stabilitet i høye hastigheter, svinger hele 7,3 grader mot forhjulene i lave for bedre manøvrering og mindre svingradius.
I terrenget
Utenfor asfalten oppfører bilen seg eksemplariske på grus og gress på både jevnt og bratt underlag, med en lang rekke elektronisk styrte kjøresystemer for best mulig fremkommelighet. En åttetrinns automatkasse fra ZF Friedrichshafen borger samtidig for at forholdet mellom motor og hjul blir riktig, og at sjaltingen mellom girene skjer som ønsket. Litt avhengig av om du velger Drive, Sport eller manuell overstyring.
At bilen vil takle snø, is og andre norske forhold er det heller ikke særlig tvil om.
– Differensiaene lukker seg raskere i flere trinn for å unngå hjulspinn, girkassen sjalter roligere og turtallet tilpasser seg valg kjøreprogram, legger testsjåføren til når bilen utfordres i terrenget.
Disse er det en lang rekke av i bilens avanserte Terrain Respons-system, enten du skal kjøre i snø eller sand, søle eller steiner, samt komfort- og sportsprogram for by og landevei. De samme funksjonene, inkludert lavgirserie og nedstigningskontroll, samt kortere overheng foran og like høy bakkeklaring som den originale Range Rover, gjør Sport-versjonen mer kapabel i terrenget. Hvis du skulle driste deg eller dumme deg ut der.
MÃ¥ vente
Demonstrasjonene foregikk i en ladbar Range Rover Sport Hybrid P440e som dukker opp i fjerde kvartal hvis alt går som mange ønsker til priser fra 1.418.900 kroner. En versjon med 510 hestekrefter blir også tilgjengelig, men da med et høyere utstyrsnivå og 235.000 kroner høyere pris. Toppmodellen får en V8 med betydelig høyere pris, og blir neppe noen volummodell når den dukker opp neste år.
Enda lenger må du vente på den helelektriske versjonen, men 2024 kommer fortere enn du tror, spesielt når du venter på noe godt. Samarbeidet med BMW betyr at den elektriske drivlinjen vil være lik den du finner i BMW i4 og snart den større fra i7.
En P400-versjon med den samme treliters rekkesekseren som i hybridversjonen, men med et 48 volts mildhybridsystem er mindre aktuelt i Norge, da prisen blir 311.000 kroner høyere og hestekreftantallet 40 lavere. En D300 treliters diesel blir også tilgjengelig, men 192.000 kroner mer enn P440e og kun 20 Nm i økt dreiemoment gjør den også mindre interessant i Norge.
Slow motion
En kjøretur på engelske landeveier i storebroren Range Rover med V8 bensinmotor også lånt fra BMW under det store panseret, bekrefter at også denne drivlinjen er meget kapabel. Med 530 hestekrefter og 750 Nm i dreiemoment fra 4,4-liters slagvolum føres bilen opp i motorveihastighet på 4,7 sekunder. Range Rover Sport skal klare det to tiendeler raskere med den samme motoren.
Dette skjer på en så sofistikert og myk måte at det føles som det skjer i sakte film, helt til du ser ned på speedometeret. Lar du akselerasjonen fortsette får bilen deg gjennom Tyskland i 250 kilometer i timen.
Veiene Postman Pat har fraktet brev på er ofte av den smale og ujevne typen, med steingjerder helt inntil kjørebanen eller tett vegetasjon på tre av fire kanter. Dessuten er rattet på høyre side og alle kjører heldigvis på det som for oss er feil side. Derfor må den store doningen føres med nøysomme hender forbi møtende lastebiler, sinker i fartsretningen og i rundkjøringer som ofte blir forvirrende for oss høyrekjørere. Range Rover Sport er like bred, så den vil kreve samme presisjon.
Når du så befinner deg i riktig fil og tusler av gårde nyter du uansett godt av et høyt komfortnivå og lavt lydnivå i begge bilene. Helt til du benytter deg at det fantastiske Meridan-stereoanlegget ombord med 29 høyttalere og 1.430 watt som ekstrautstyr. Betjeningen av dette og mye annet skjer fra rattet, egne kontroller, berøring av skjermen eller ved stemmestyring. Med Apple Car Play kan du få hjelp av Siri til en lang rekke oppgaver i tillegg.
Bedre oppløsning
Jaguar Land Rover var ikke best på digital betjening de første årene, men dagens såkalte Pivi Pro har fått en større og bedre skjerm med bedre oppløsning, mer intuitiv betjening og raskere utførelse. Der kan du også se på de mange kameraene som filmer fronten, hekken og ikke minst sidene med hjulene når navigeringen blir trang og farlig. Du kan også lese av offroad-informasjon, samt styre hastigheter og nedstigning for best mulig kontroll.
Det digitale instrumentpanelet kan vises som klassiske klokker eller som kart, mens head-up displayet kan vise deg viktig informasjon uten at du må ta øynene fra veien. Mye av dette, samt stereo, fartsholder og telefon betjenes fra det store og deilige skinnrattet som kler bilen godt, og som er tilnærmet likt i de to bilene.
Et fåtall øvrige funksjonsvelgere, inkludert girspak og Terrain Respons betjenes mer fysisk. Det gjelder også de store girhendlene på rattet i tykk aluminium som gir en deilig kvalitetsfølelse sammenlignet med plasthendlene i mange andre biler. Plast er totalt fraværende og tykt skinn fra en lang rekke forhenværende lykkelige kuer dekker det meste av setene og flatene ombord. Bortsett fra alcantara i taket, tykke stoffmatter på gulvet og enkelte paneler med treverk eller andre ønskelige materialer.
God plass
Bakover i bilen er det meget god plass, selv om baksetet er designet for å prioritere komforten for to. Elektrisk bakluke, tredelt baksete og høy hengervekt gjør bilen fleksibel og allsidig. 100 kilo taklast og 90 centimeter vadedybde er også nyttig for noen.
Utvendig er designen blitt glattere med færre detaljer slik også storebror Range Rover også har fått. Samtidig som lave skjørter og brede lyslinjer, grill og luftinntak gjør at bilen ser stor ut. Kileformen med vinduer som blir smalere og en fallende taklinje gir samtidig et dynamisk uttrykk, selv når bilen står stille.
Land Rover generelt og Range Rover spesielt har fått mye kritikk gjennom årene for elektronikk som svikter og andre funksjonsfeil. Hvor lenge og hvor godt denne nye bilen holder seg er uvisst, men den synlige elektronikken i bilen er blitt bedre, så får vi håpe det har smittet over på resten.
Etter å ha fått demonstrert Range Rover Sport Hybrid og testet V8-drivlinjen i storebror som har mange av de samme attributtene, er det liten tvil om at bilen vil tiltale mange her på berget. I hvert fall et års tid, inntil den helelektriske Range Rover Sport dukker opp.
Range Rover Sport Plug-in Hybrid
Drivlinje: 3,0 liter R6 T + elmotor 4×4
Elmotor HK(kW 143/105
HK/kW/Nm (system) 440/323/839
0-100 km/t: 5,7 sekunder
Toppfart:225 km/t
Egenvekt uten fører: 2.660 kg
L/B/H: 495/200/182 cm
Batterikapasitet (netto): 31,8 kWh
Elektrisk rekkevidde 77 km
Forbruk: 0,09, l/mil
CO2-utslipp: 0,20 g/km
Bagasjerom: 835/1.860 liter
Tilhengervekt: 3.000 kg
Pris fra 1.418.900 kr