Kinesiske bilprodusenter velger gjerne litt andre navn enn vi er vant med. BYD Tang ruller allerede på norske veier, og i løpet av høsten lover BYD at den vil få selskap to modeller kalt «Han» og «Atto 3». Star Wars fans vil kanskje sjekke listen over tilgjengelig personlige bilskilt nå, for å se om de kan pendle til kontoret med Han Solo. Den firedørs sedanen «Han» er et svar på hvordan den store syvseteren Tang ville sett ut, dersom verden ikke var besatt av å kjøre SUV. Den dukker opp igjen litt lengre nede, men den mindre crossoveren Atto 3 blir sannsynligvis volumselgeren i Norge.
Omtrent halv fire
Atto 3 ligner nok på ID.3 og ID.4 til å bli sammenlignet med dem, uten å parkere ulovlig på feltet for kopibeskyttelse og opphavsrettigheter. Størrelsen, designen og proporsjonene plasserer BYD Atto 3 midt mellom de to nevnte fra Volkswagen.
Batteriet på 60 kWh mater en elmotor på 150 kW, eller 204 hk, plassert foran. Det skal gi 420 km rekkevidde WLTP, akselerasjon fra 0-100 km/t på 7,3 sekunder og 160 km/t toppfart. Maks ladeeffekt oppgis til bare 88 kW, men de sier allikevel at 30-80 prosent (ikke 10-80 altså) skal ta 29 minutter. Tallene bidrar ytterligere til inntrykket av at de sikter mot den delen av markedet der blant annet MEB-plattformen utfolder seg.
Utakt er verdens lønn
Førerdøren har den rette tyngden en vanligvis forbinder med god kvalitet, og åpenbarer fire gitarer. Hver dørlomme er pyntet med tre røde strikk, justert i forskjellige lengder for å gi tre noter. Selve dørlommen fungerer som resonanskasse, og en kan se for seg mengder av moro når hele familien spiller i utakt.
En fiffig detalj er at bilen selv spiller av en lignende akkord via stereoanlegget når startknappen trykkes inn. Diverse grafikk samler seg til en gruppe oversiktlige instrumenter og den 15,6 tommer store skjermen midt på våkner til liv. Med en knapp på rattet kan du velge om du vil ha den liggende eller stående på høykant, for eksempel når du skal følge kartet.
Snev av luftfart
Apple CarPlay og Android følger med, Spotify er på plass og salgsdirektør for Europa Pere Brugal demonstrerer at du kan snakke til den, for å utføre kommandoer som å åpne soltaket eller senke temperaturen.
Girspaken er utformet som en blanding av noe en muskelbil fra 60-tallet kunne hatt i midtkonsollen og gasshåndtaket i et fly. Luftdysene har også et snev av luftfart over seg, og sammen med de sjarmerende men funksjonelle dørhåndtakene får interiøret i Atto 3 et forfriskende uttrykk som klart skiller seg fra andre elbiler i samme klasse.
Rikholdig standardutstyr
Setene og mye av overflatene er kledd i vegansk skinn, og førersetet er elektrisk justerbart. Telefonen har fått en fin liten seng med anti-skli belegg der den lades trådløst, og det er uttak for både gammel og ny USB-kontakt foran og i baksetet.
Det store panorama-soltaket, det veganske skinnet, 19-tommers felger og knappene med diverse førerassistentsystemer skal være standard, og dersom de priser den aggressivt slik de har gjort med syvseteren Tang, vil BYD Atto 3 bli en fristende pakke.
Spør hva den bør koste
Brugal lover at både BYD Atto 3 og Han skal være leveringsklar i Norge før nyttår, uten å være helt konkret på når det er snakk om. Interessant nok benytter han anledningen under middagen til å spørre om hva BYD Atto 3 bør koste her i landet.
Ansiktsuttrykket hans indikerer at svaret på mellom 350.000 og 370.000 kroner kanskje er noe lavere enn ønsket. Men det henger sammen med graden av kjennskap til merket BYD, eller mangelen på det.
Lånt historikk
Navnet Atto er for øvrig hentet fra mikroskopets verden, og angir måleenheten en kvintillion-del av noe, skrevet med atten nuller etter komma, og tallet 3 indikerer tredje modell.
Selve presentasjonen foregår i Louwman bilmuseum, og løsningen på manglende historikk og kjennskap i markedet løses tydeligvis ved å plassere de nye modellene sammen med klassiske racerbiler fra Ferrari, Lotus og Porsche.
Ikke noe hastverk
En nedlagt militærbase tjenestegjør som testbane, med maks hastighet 50 km/t. Det byr seg allikevel et par anledninger til å prøve akselerasjonen fra 0-100 km/t, noe BYD Atto 3 gjennomfører på en nokså avslappet måte.
En får nesten inntrykk av at den blir overrasket når gasspedalen tråkkes i bunn, som om den lurer på hva alt hastverket skal være godt for. Du kan også trykke på en knapp som gjør at det står «Sport» i displayet, uten at BYD-logoen flipper over og viser frem Porsche-emblemet av den grunn.
Trådløs oppdatering
BYD Atto 3 har store nok seter foran til et eksemplar av fullt utvokst biljournalist, og de er behagelig med god støtte og justeringsmuligheter. Styrefølelsen er helt grei uten å vinne noe priser, men bilen er lett å plassere på den smale asfalt-stripen rundt flybasen.
Fjæringen treffer godt skjæringspunktet mellom komfort og kontroll, og den virker ikke stumpete på 19-tommers felger. Regenerering har to innstillinger, vanlig og høy, men selv om du velger «høy» bremser BYD Atto 3 mye mindre enn konkurrentene når du slipper gassen, og den stanser heller ikke opp. Brugal forklarer at det er i henhold til hva kinesiske kunder foretrekker, men sier at det muligens kan bli endret via en trådløs software-oppdatering.
Sjarmerer
BYD Atto 3 lykkes i sjarmere, med gitar i lomma og et lite stykke klassisk musikk som den nynner på i lav hastighet. Med nok plass i baksetet til de håpefulle og 440 / 1.338 liter bagasjerom vil den helt klart appellere til alle de som gjerne kjøper en elektrisk crossover SUV i mellomklassen, en kjøpergruppe som ikke akkurat ser ut til å minske. Konseptet med å trekke lass på tilhenger virker litt ukjent for de fremmøtte representantene, men det skal visstnok avklares før lansering.
Flat Tang
Men BYD vil gjerne plukke noen frukter i hagen til Tesla også, og den oppgaven faller på modellen Han. Han bruker plattformen til syvseteren Tang, som betyr to elmotorer på til sammen 380 kW, firehjulstrekk, og batterikapasitet på 85,4 kWh.
Toppfarten er uendret på 180 km/t men 0-100 km/t skal være unnagjort på 3,9 sekunder, mens Tang bruker 4,6. Størrelsesmessig lander den midt mellom Tesla Model 3 og S. Etter å ha forsøkt å uttale modellnavnet «Han» på henholdsvis trøndersk, bergensk og nordnorsk er det klart for prøvekjøring rundt flystripa.
Nesten TV
Full-gass øvelsen gir merkbart bedre uttelling, men du vinner ikke rally lyskryss mot noen i Tesla. Fjæringen er ifølge Brugal adaptiv, og endres merkbart mellom «Normal» og «Sport». Begge setene foran har både varme og kjøling i det perforerte ku-skinnet, som også dekker mesteparten av interiøret.
Skjermen på dashbordet nærmer seg en liten TV i størrelse, og glasstaket slipper inn lys i hele kupeen. I døren til baksetet finner du en liten miniatyr-stol av aluminum, som legger seteryggen bakover når du vipper på den, og i midtkonsollen er det en egen skjerm for å styre klimaanlegg og annet fra bakre rad. Det går også an å stille inn høyre sete foran med to knapper tilgjengelig fra baksetet, en detalj oppfinnsomme familiemedlemmer kanskje vil forsøke å benytte seg av i forhandlinger om iskrem og mer data.
Postkasse
BYD Han greier å gi et luksuriøst inntrykk, med gode ytelser og god komfort foran og bak. Det blir noe trekk for postkasse-design av bagasjeluken, men dette er uansett et alternativ til den store SUV-en Tang som byr på mengder av lasteplass.
Akkurat som med BYD Atto 3 vil graden av suksess for Han i stor grad henge sammen med prisen. Langt i fra alle føler seg trygge på kjøpe kinesisk elbil fra et merke de ikke har hørt så mye om, men bilene i seg selv gir et godt førsteinntrykk. Det skal bli interessant å få kjørt de noen mil på veien også etter hvert, og ikke bare presse runder på en flystripe.